כאשר גירושין כוללים אי הסכמות בין בני הזוג המתגרשים בנוגע לסוגיית המשמורת על ילדיהם המשותפים, הדעה הרווחת היא שבמרבית המקרים האישה תקבל את המשמורת המלאה על הילדים, ובייחוד כאשר מדובר בילדים קטנים עד גיל שש, לאור חזקת הגיל הרך אשר טרם בוטלה בישראל. לרוב, האב מקבל משמורת משותפת יחד עם האם, או שנקבעים לו הסדרי ראייה עבור ילדיו לאחר שהוכרע כי האם היא ההורה המשמורן.


ואולם, ישנם מקרים שבהם נקבעת משמורת יחידנית ומלאה לגבר על ידי בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, כל עוד בית המשפט השתכנע כי מדובר בטובת הילד. כיצד נקבעת טובת הילד והאם כיום יש סיכויים גבוהים יותר מבעבר לכך שדווקא האב יקבל משמורת על הילדים?


חזקת הגיל הרך, מסוגלות הורית ורצון הילדים: כך מכריע בית המשפט את סוגיית המשמורת


בעוד האפוטרופסות הטבעית על הילדים המשותפים שייכת תמיד לשני ההורים, ללא קשר למצבם המשפחתי ולשאלה האם הם עדיין חיים ביחד או נפרדו, המושג משמורת ילדים מתייחס למקום שבו הילדים גדלים בפועל, ולאחריות ההורית להתפתחות היומיומית שלהם.


טובת הילד הוא העיקרון המנחה כל הכרעה בנוגע למשמורת על הילדים. אמנם טרם בוטלה בישראל חזקת הגיל הרך אשר קבועה בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, ולפיה טובת הילד היא להיות במשמורת האם לפחות עד גיל שש. ואולם עם השנים בתי המשפט נותנים פחות ופחות משקל לחזקת הגיל הרך, ונוטים יותר ויותר לקבוע משמורת משותפת של שני ההורים גם יחד, אף אם מדובר בילדים רכים בשנים.


ההכרה בתפקיד החשוב שממלא האב בחיי הילדים הולכת ומבססת את אחיזתה בהכרעות בית המשפט. חשוב לציין כי אב שמקבל משמורת משותפת על הילדים, יכול במקרים רבים לשלם דמי מזונות נמוכים יותר.


האם ניתן להעביר משמורת מהאם לאב לאחר שההסדר כבר אושר על ידי בית המשפט?


בשל ההכרה בכך שעם הזמן הנסיבות יכולות להשתנות, תמיד אפשר לבחון מחדש את נושא המשמורת ולהתאימו בעת הצורך למציאות המשתנה, כך שטובת הילד לא תיפגע. כלומר, גם אם האב לא קיבל את המשמורת על הילדים, הוא רשאי לפנות בכל עת לערכאה המשפטית ולבקש להגדיל את זמני השהות עם הילדים ואף לקבל את המשמורת עליהם.


במצבים רבים שבהם אין הסכמה בין ההורים לגבי המשמורת, כדי להכריע בסוגיה יבחן בית המשפט את המסוגלות ההורית של שני הצדדים, וזאת לצורך בחינה מי מהם יכול לספק את מלוא צורכי הילדים באופן הטוב ביותר.


כמו כן, גם רצון הילדים עצמם יובא בחשבון במערך השיקולים, וככל שגיל הילדים גדול יותר כך יינתן משקל רב יותר לרצונם.


חשוב לזכור כי גם בנושא המשמורת, עלול להיווצר מרוץ סמכויות בין ההורים, משום שניתן לדון בנושא זה הן בבית הדין הרבני והן בבית המשפט לענייני משפחה. הערכאה המשפטית שאליה תוגש פנייה קודם לכן, היא הערכאה שתהיה מוסמכת להכריע בסוגיה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות הגבר | זכויות הגבר במשפחה


מכל מקום צריך לדעת שהכרעה בנושא משמורת תמיד יכולה להשתנות, וגם אם ניתן פסק דין בנושא, לכל אחד מההורים יש זכות להגיש תביעה מחודשת לשינוי המשמורת או להעברתה להורה השני. זאת בשל שינוי נסיבות כגון שינוי בהכנסות ההורים או בשעות העבודה וכדומה.