אחד הצעדים החשובים והראשונים בהקמת עסק או מיזם חדש, הוא ההחלטה על אופן ההתאגדות שלו מבחינה משפטית. להחלטה על אופן ההתאגדות יכולות להיות השלכות על המשך הפעילות העסקית, אופי העסק, העלויות הנלוות אליו ועוד. כאשר המחזור העסקי של המיזם עומד להיות בהיקפים ניכרים, ומקימים אותו מספר שותפים, עליהם להחליט האם עדיף לנהל אותו באמצעות חברה בע"מ או שותפות.


השוני בין התאגדות כשותפות או כחברה יכול להשליך על דרך ניהול הסיכונים בפעילות השוטפת ואף על חובות מייסדי העסק במקרה שייכשל. כמו כן, קיימים הבדלים משמעותיים בין שותפות וחברה בכל הנוגע להיבטי המיסוי. מהם ההבדלים העיקריים בין שתי צורות ההתאגדות, מהם החסרונות והיתרונות בכל אחת מצורות ההתאגדות, וכיצד עדיף להתאגד?


מהם החסרונות והיתרונות בהקמת חברה בע"מ?


לא כולם יודעים זאת, אך ניתן להקים חברה גם כאשר מדובר בעוסק מורשה יחיד שיהיה בעל המניות היחיד של החברה אשר הקים, וכמובן גם במקרה של מספר עוסקים המעוניינים להקים יחדיו עסק משותף, ללא הגבלה על מספר השותפים האפשריים. כדי להקים חברה יש לרשום אותה במרשמי רשם החברות, לשלם אגרה שנתית ולעמוד בחובות דיווח שנתיות.


מבחינה משפטית, חברה היא גוף נפרד לחלוטין מבעלי המניות שבה, ולכן במקרה של תביעות משפטיות עתידיות, חדלות פירעון או חובות שייווצרו, התאגדות כחברה תעניק הגנה מסוימת לבעליה, משום שלא ניתן יהיה לתבוע אותם באופן אישי. עם זאת, במקרים חריגים ניתן יהיה לבצע הליך הרמת מסך, שבמסגרתו יתאפשר לתבוע את בעלי המניות עצמם על חובות החברה ולגבות מנכסיהם הפרטיים את החובות.


חוק החברות מסדיר את אופן התנהלותה של חברה בישראל החל משלב הקמתה, קובע את הכללים לפעילותה השוטפת, את חובות הדיווח שלה וכדומה, וכן עוסק בפירוק חברות. על פי החוק, חברה מחויבת לערוך תקנון בשלבי הקמתה, לערוך דוחות כספיים מדי שנה על ידי רואה חשבון ולדווח לרשויות המס ולרשם החברות.


אחד היתרונות הברורים הוא הפרדת הישות המשפטית בין חברה לבין בעלי מניותיה. כמו כן ניתן לבצע תכנוני מס שונים בחברה שיכולים להוביל לצמצום המסים והתשלומים לביטוח לאומי. אולם מבחינת חסרונות, הקמת חברה כוללת הוצאות גבוהות, כמו גם פעילותה השוטפת. מלבד זאת, חברה מחויבת לקבל שירותים מרואה חשבון, ולעתים מס החברות שייגבה מהחברה עלול להיות גבוה.


האם הקמת שותפות עדיפה על חברה בע"מ?


כדי להקים שותפות אין חובה לרשום אותה ברשם השותפויות, אלא מספיק שיהיה הסכם שותפות המסדיר את ההסכמות בין כל השותפים. עם זאת כדי לנהל באמצעות שותפות פעילות של עסק, יש לרשום אותה ברשם השותפויות, ולפעול על פי הכללים שנקבעו בפקודת השותפויות.


על פי חוק, בשותפות יכולים להיות לכל הפחות שני שותפים ולכל היותר 20 שותפים, מלבד שותפויות של רואי חשבון, עורכי דין וחריגים נוספים הקבועים בפקודה. השותפות מחויבת להגיש דיווחים שנתיים למס הכנסה ולרשויות מע"מ כעוסק מורשה, והשותפים בה ימוסו על פי מדרגות המס אשר חלות על כל אחד מהם.


היתרונות בשותפות היא אופן המיסוי, כאשר כל אחד מהשותפים משלם מס הכנסה וביטוח לאומי בהתאם לרווח החלקי שהפיק. כמו כן, ניהול החשבונות מתבצע על בסיס מזומן ולכן מפשט ומצמצם את העלויות שבניהול מערכת חשבונאית בעסק.


החיסרון העיקרי הוא שבניגוד לחברה, החוק אינו מפריד בין נכסי העסק והנכסים האישיים של השותפים. מסיבה זו ניתן להקים שותפות מוגבלת שבמסגרתה כל אחד מהשותפים אחראי לסכום שהושקע בשותפות, מלבד שותף אחד או יותר האחראים על כל חובות השותפות. שותפות שאינה מוגבלת מטילה אחריות שווה על כל אחד מהשותפים על כל חובותיה של השותפות.

 

יש לך שאלה?

פורום הקמת חברות ושותפויות | ייעוץ לחברות ושותפויות


אז מה עדיף? לפני שמחליטים, כדאי להביא בחשבון מהו סוג ואופי העסק החדש, מהי מערכת היחסים בין הצדדים, מה יהיה היקף הפעילות של העסק, מהם האילוצים ועוד.