לאחרונה פורסמה תקלה חמורה שאירעה במסגרת טיפולי פוריות אשר התבצעו במרכז הרפואי ברזילי, כאשר במהלך טיפולי הפרייה חוץ גופית, הוחזרו עוברים לגופה של המטופלת הלא נכונה. בעקבות הטעות שהתגלתה כעבור זמן קצר בוצעה שטיפה למטופלת כדי שלא תיכנס להריון, אך אילולא שטיפת הביציות המופרות, היה סיכוי של 25% כי גופה של האישה יקלוט את הביציות המופרות והיא הייתה נכנסת להריון, בעודה נושאת עובר של אם אחרת.


האם במקרה זה מדובר ברשלנות רפואית? האם מגיעים פיצויים לשתי המשפחות שנגרם להן נזק כתוצאה מהתקלה? אילו מצבים במהלך טיפולי פריון או הפרייה חוץ גופית עלולים לגרום לנזקים בעקבות רשלנות רפואית?


מהם הסיכונים שעלולים להתרחש במהלך טיפולי פוריות?


לרבות מבעיות אי הפריון, הן של האישה והן של הגבר, יש כיום פתרונות רפואיים וטיפולים מגוונים עם אחוזי הצלחה לא מעטים. שיעור טיפולי הפוריות במדינת ישראל הוא הגבוה ביותר בעולם, ואף בפער ניכר ממדינות אחרות. הנתונים מדברים על יותר מ-4,000 טיפולי פוריות על כל מיליון איש מהאוכלוסייה מדי שנה.


במסגרת טיפולי פוריות אפשר לעבור טיפולי הפרייה תוך רחמית שבמסגרתם מתבצעת הזרעה, או טיפולי IVF - הפרייה חוץ גופית - שבמסגרתם נשאבות ביציות מגופה של האישה בהרדמה מלאה, לאחר מכן מופרות מזרעו של הגבר, ומוחזרות אל הרחם.


טיפולי פוריות הם טיפולים חודרניים בחלקם והם עלולים להסתיים בכישלון, לגרום לתופעות לוואי קשות או לנזקים של ממש לאישה או לעובר, וכן להגדיל את הסיכון לפגיעה בשחלות, לידת פגים ועוד. כיצד ניתן לדעת באילו מקרים הפגיעות השונות היו יכולות להימנע או נגרמו כתוצאה מטיפול רשלני?


אילו מצבים מסווגים כרשלנות רפואית במהלך טיפולי פריון?


כל חריגה מסטנדרט הטיפול הסביר במסגרת טיפולי פוריות אשר הובילה לנזקים רפואיים, עלולה להוות עילה לתביעת פיצויים עקב רשלנות רפואית. נוסף על כך, גם כאשר הטיפולים מבוצעים ללא הסכמה מדעת של המטופלת, כלומר ללא מתן הסבר מקיף על הסיבוכים והסיכונים האפשריים, כך שהמטופלת תגיע להחלטה בקשר לטיפולים מתוך מודעות לכל מה שעלול להשתבש, הדבר מהווה רשלנות רפואית ועילה להגשת תביעה.


מלבד זאת, כשלים טכניים עלולים להתפרש כטיפול רשלני וכרשלנות רפואית במהלך טיפולי הפוריות. כמו למשל המקרה המתואר לעיל, שבמסגרתו הושבו ביציות מופרות אל המטופלת הלא נכונה, וכתוצאה מכך אבדו הביציות המופרות והיה צורך בביצוע הליך רפואי של שטיפתן מגופה של המטופלת. במקרה אחר קיבל בית משפט השלום תביעת רשלנות רפואית בגין מצב שבו ביציות מופרות אבדו כתוצאה מאי שמירתן באופן תקין במעבדה.


אם מתעורר חשד שנגרם נזק כתוצאה מרשלנות רפואית במהלך הטיפולים, כדאי להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום זה, ולבחון האם ההסברים שניתנו על ידי הרופא על מהלך הטיפולים היו מפורטים מספיק וכללו את סיכויי ההצלחה, את הסיכונים האפשריים, את הטיפולים החלופיים וכדומה.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות רפואית בלידה


כמו כן כדאי לוודא האם בעיית אי הפריון אובחנה באופן תקין ובתוך פרק זמן סביר, האם לבני הזוג ניתנה הזדמנות לשאול על הטיפולים הצפויים והאם קיבלו תשובות ברורות ומובנות על שאלותיהם, האם חתמו על טופס הסכמה לביצוע הטיפולים מתוך הבנה מלאה על מלוא המידע המופיע בו ועוד.