יום הזיכרון הבינלאומי לציון קורבנות השואה נקבע במועד שבו הצבא האדום שחרר את מחנה ההשמדה אושוויץ מידי הנאצים, והוא מצוין במדינות שונות ברחבי העולם מאז שנת 2006 לפי החלטת האו"ם, להנצחת רצח העם היהודי וקורבנות נוספים של השלטון הנאצי.


יום זה מהווה תזכורת לכך שניצולי שואה ששרדו את הזוועות באותה תקופה זכאים לקבל הטבות כספיות שונות והטבות אחרות ממדינות שונות בעולם ובארץ. ככל שעוברות השנים מספרם הולך ומתמעט, אולם התנאים לקבלת זכויות שונות הולכים ומתרחבים בצורה משמעותית, ותקציבים גדולים מושקעים להכרה בניצולי שואה שלא הוכרו עד כה, למשל יוצאי מרוקו, עירק ואלג'יר שנרדפו על ידי השלטונות באותה תקופה תחת השראת הנאצים.


ניצולים רבים אינם מודעים למלוא הזכויות המגיעות להם ממדינות שונות בחו"ל, ובראשן גרמניה, כמו גם ממדינת ישראל. מלבד זאת, לעתים הדרך לקבלת ההטבות רצופה בבירוקרטיה מורכבת ובהליכים ממושכים. לאילו פיצויים זכאים ניצולי השואה מממשלת גרמניה, מהם התנאים לקבלת הקצבאות ומהם ההליכים הבירוקרטיים ההכרחיים לצורך קבלת הכספים?


מי זכאי לרנטה בריאותית מטעם ממשלת גרמניה?


הקצבה הבריאותית ניתנת על ידי גרמניה לניצולי שואה יוצאי גרמניה בגין הנזקים הבריאותיים שנגרמו להם, כל עוד הגישו את תביעתם לפיצויים עד שנת 1969. גובה הסכום הכספי אינו קבוע אלא משתנה ממקרה למקרה, תלוי בנסיבות האינדיבידואליות של כל ניצול, תוך שקלול חומרת הנזק, גובה ההכנסה ותנאים נוספים.


אמנם לא ניתן להגיש תביעה לקבל הרנטה לאחר שנת 1969, אולם ניתן להגיש ערעור על דחיית הבקשה או על גובה הקצבה, ללא מגבלה על פרק הזמן שבו אפשר לערער. כמו כן, אלמנים של ניצולי שואה אשר קיבלו את הקצבה מגרמניה יוכלו להמשיך ולקבל אותה כקצבת שאירים, ובלבד שיוכיחו את הקשר הסיבתי בין הנזק הבריאותי שנגרם לניצול השואה ובין פטירתו.


מענק חד פעמי לניצולי שואה שהוחזקו ועבדו בגטו


קרן הפיצוי של ממשלת גרמניה מעניקה פיצוי חד פעמי בסכום של 2,000 אירו עבור ניצולים ששהו בגטו בתקופת השלטון הנאצי, בין שבגרמניה או במדינות אחרות תחת השלטון הגרמני או שהושפעו מהשלטון הנאצי, בגטו סגור או בגטו פתוח. המענק ניתן עבור עבודות שבוצעו בגטו ללא כפייה.


קצבה סוציאלית חודשית מגרמניה בגין עבודה בגטאות


ניתן לקבל פנסיה מהביטוח הלאומי בגרמניה, מעין קצבת זקנה, עבור עבודות שאינן בכפייה בגטו סגור או בגטו פתוח, בהתאם לגילו של הניצול ולתקופה שבה שהה בגטו. הרנטה הסוציאלית מחולקת עבור עבודה בכל הגטאות שנמצאו בשטחים תחת השפעת השלטון הגרמני.


בשנת 2014 תוקן החוק הגרמני, ומאז ניתן לתבוע את הרנטה הסוציאלית בגין עבודה בגטו בדיעבד החל משנת 1997. אלמנים של ניצולי שואה שעבדו בגטאות יכולים לקבל קצבת שאירים בנסיבות המתאימות.


מענק חד פעמי לניצולי שואה עבור ילדות אבודה


ניצולי שואה שמועד לידתם החל משנת 1928 ועד תום הרדיפות שבוצעו במסגרת השלטון הנאצי זכאים לקבל סכום של 2,500 אירו כמענק חד פעמי.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות ניצולי שואה


בין יתר התנאים לקבלת המענק עבור ילדות אבודה, יש להוכיח כי סבלו מרדיפות, שהו בגטאות או במחנות, או לחלופין נאלצו לשהות במחבוא או בזהות בדויה בשטחים שנכבשו על ידי הנאצים במשך תקופה של חצי שנה לכל הפחות, או במשך שנה לפחות במדינות אחרות שרדפו יהודים בהשראת השלטון הגרמני.