שלא כמו במסגרות אחרות, במסגרת הצבאית אין אפשרות להבריז מהבסיס או לא להגיע ליחידה בשעה הנקובה מבלי לשאת בהשלכות. היעדרות מצה"ל שנמשכת יותר מ-21 ימים מסווגת לפי חוק השיפוט הצבאי כעבירת עריקות. היא נתפסת כעבירה פלילית-צבאית חמורה ועלולה להוביל למאסר בכלא צבאי לתקופה ממושכת.


למעשה, גם היעדרות מהצבא לתקופה הפחותה מ-21 ימים אסורה על פי דין, אולם נחשבת חמורה פחות ומסווגת כעבירת נפקדות. אם חלפו 21 ימים והחייל עדיין נעדר הוא מוכרז כעריק, וממועד זה המשטרה הצבאית צפויה לאתר אותו, לעצור אותו ולהביא אותו לדין, לאחר העברת הטיפול במקרה מהיחידה אל מדור עריקים של השלישות הראשית.


זה ההבדל הגדול בין נפקד לעריק: במרבית המקרים שבהם חייל נשפט בגין נפקדות, הוא יועמד לדין משמעתי במסגרת היחידה שבה הוא משרת. אולם חייל שנעדר פרק זמן ממושך יובא לדין בבית דין צבאי וייענש בחומרה. כמו כן, חייל שנעדר יותר מ-60 ימים מהשירות הצבאי, אינו זכאי עוד לשירותים רפואיים מטעם צה"ל, מלבד במצבי חירום.


עריקות היא כמו כתם לכל החיים: גם אם העבירה בוצעה לפני שנים והחיפוש אחר העריק תם, אם לא הסדיר את ענייניו מול צה"ל הוא עדיין ייחשב עריק ועלול לשאת בעונשים שונים. מי שנעדר מהצבא כבר בשלב ההתייצבות לבקו"ם אף על פי שחויב בגיוס, עלול עדיין להיחשב משתמט ולעמוד לדין בגין היעדרות מהשירות. כך גם חייל מילואים שלא התייצב לשירות לאחר שקיבל צו מילואים או לא יצר קשר באופן עצמאי עם יחידת המילואים.


מהם העונשים הפליליים על עבירות עריקות?


החוק מבחין בין עבירת עריקה לבין עבירת היעדרות מהשירות שנחשבת קלה יותר, אך מכל מקום מתייחס לעבירות בחומרה וקובע תקופות מאסר שיכולות לנוע ממאסר על תנאי ועד מאסר בפועל של עד 15 שנים.


תקופת המאסר תיקבע על ידי בית הדין הצבאי, אשר יביא בחשבון במערך השיקולים נסיבות אישיות, האם זו עריקות ראשונה, שנייה או יותר מכך, במשך כמה זמן נעדר החייל מהשירות וכדומה. כבכל משפט אשר מתנהל בבית דין צבאי, זכותו של החייל הנאשם להיוועץ עם עורך דין צבאי ולהיות מיוצג על ידו בהליכים המשפטיים השונים.


מלבד זאת, לחייל שהורשע בעריקות ייפתח תיק פלילי. הרישום הפלילי עלול ללוות אותו בעתיד וגם בחיי האזרחות. אם עונש המאסר שהוטל עליו קל יחסית וניתן לתקופה הפחותה משלושה חודשים, הרישום הפלילי יהיה מופחת והוא יימחק לאחר חמש שנים.


ואולם, אם נגזרה עליו תקופת מאסר ארוכה יותר, הרישום הפלילי ימנע ממנו לעסוק בעבודות מסוימות כגון עריכת דין או עבודה בשירות הציבורי, הוא לא יכול יוכל לנהוג ברכב ציבורי או לקבל רישיון לנשק, ועלול להיתקל בסירוב אשרת כניסה למדינות מסוימות בעולם כמו ארצות הברית ואחרות.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני צבא | משפט פלילי צבאי


כמו כן, בזמן ריצוי עונש המאסר הפז"מ נותר כפי שהיה מאחר שמדובר בתקופה בלתי נמנית. כלומר, המועד הצפוי לשחרור מהצבא יתעכב.


על כן כדאי להוכיח, במקרים המתאימים כמובן, כי עבירות העריקות בוצעה בנסיבות מקלות. נסיבות מקלות אינן מצדיקות את ההיעדרות מהשירות הצבאי, אולם יכולות להתקבל ולהוביל לענישה קלה יותר. בין היתר אפשר למנות כנסיבות מקלות קשיים משפחתיים, נסיבות אישיות מיוחדות, בעיות כספיות, עבר נקי, עריקות בפעם הראשונה, לקיחת אחריות על המעשים והבעת חרטה.