סרטן השד הוא אחת מהמחלות האונקולוגיות השכיחות בעולם המערבי, ובישראל מדובר במחלה הממארת הנפוצה ביותר בנשים. המחלה מתפרצת פעמים רבות אצל נשים בגיל המעבר, אולם כרבע מהנשים המאובחנות עם סרטן השד הן צעירות יותר. אלפי נשים מאובחנות בכל שנה עם סרטן השד, אשר עלול להתפשט גם לאזורים אחרים בגוף כמו המוח, הכבד ועוד.


ככל שהמחלה מאובחנת בשלב מוקדם יותר, כך סיכויי ההחלמה יהיו גדולים יותר ויכולים להגיע עד 90%. אבחון בשלב מוקדם יכול להציל חיים, כל עוד המחלה ניתנת לטיפול וטרם נשלחו גרורות סרטניות לאיברים אחרים. למשל, כריתת שד יכולה במקרים רבים להביא לריפוי מלא מהגידול הסרטני.


מסיבה זו, יש חשיבות קריטית לאבחן את סרטן השד מוקדם ככל שניתן, וכאשר מתגלים סימנים מחשידים באישה, עליה להיבדק ולהתחיל בטיפול באופן מיידי. מה צריך להדליק נורות אדומות אצל האישה ואצל הרופא, ובאילו מקרים אי שליחה לבדיקות ממוגרפיה, ביופסיה ובדיקות חשובות אחרות מהווה רשלנות רפואית המצדיקה תביעת פיצויים כנגד הרופא שהתרשל?


ממצאים חשודים? יש לבצע בדיקות לאבחון סרטן השד באופן מיידי


למחלת סרטן השד ישנם כמה גורמי סיכון עיקריים כגון היסטוריה משפחתית, גיל האישה, נטילת גלולות למניעת הריון, עישון ועוד. כמו כן, שינויים הניתנים לגילוי עצמי גם על ידי האישה עצמה כגון בצקת או כיב באזור השד, גוש בשד, הפרשות מהפטמות, שינויים בצורתו של השד או כאבים באזור בית השחי או בשד עצמו, עלולים להוות סימנים מחשידים אשר יש לבדוק באופן מיידי ולבחון האם מדובר במחלה.


כאשר הרופא המטפל אינו שולח את האישה לבצע בדיקת ממוגרפיה למרות קיומו של גוש בשד, הדבר עלול להוות רשלנות רפואית. כך גם שליחה לממוגרפיה ופענוח לא תקין של הממצאים, אי שליחה לביצוע ביופסיה או MRI של אזור השדיים, אבחון שגוי של הממצאים ועוד.


האם האבחון המאוחר נבע מרשלנות רפואית?


בתביעת רשלנות רפואית שהגישה אישה כנגד רופא המשפחה שלה, היא טענה כי אף על פי שקיימת במשפחתה היסטוריה של נשים שחלו בסרטן השד, ולמרות דרישתה המפורשת לבצע בדיקת ממוגרפיה, הרופא לא מיהר לשלוח אותה לבדיקה והוביל למעשה להתפשטות המחלה בגופה בזמן זה. טענתו של הרופא כי סבר שאין צורך לשלוח את התובעת לבצע את הבדיקה בגילה הצעיר לא התקבלה על ידי בית המשפט, והוא חויב בפיצויים של מאות אלפי שקלים.


במקרה אחר, אישה שהבחינה בגוש בשד במהלך הריונה, הביעה את חששה בפני רופא הנשים שלה. ואולם, הרופא התעלם מתלונתה ולא שלח אותה לבצע בדיקות. מספר חודשים עברו, ולאחר הלידה הגיעה האישה אל רופא המשפחה שלה וחזרה על תלונותיה. היא נשלחה לבדיקות, ואכן זוהה גוש בשד בבדיקת כירורג. רק לאחר שתי אבחנות שגויות הוחלט לשלוח את האישה לבדיקת ביופסיה, והממצאים היו חד משמעיים: מדובר בסרטן השד בשלבים מתקדמים.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות רפואית אונקולוגיה | סרטן


אף שבשלב זה בוצע ניתוח כריתת שדיים באישה, לאחר זמן קצר התברר כי נשלחו גרורות ממאירות אל המוח, והיא נפטרה. משפחתה הגישה תביעה כנגד קופת החולים בטענה שנפטרה כתוצאה מרשלנות רפואית, ובית המשפט קבע כי במקרה זה, קיימת סבירות של 60% כי האיחור באבחון הוביל למותה של המנוחה. משפחתה קיבלה פיצויים מקופת החולים בסכום של כמעט מיליון שקלים.