המספר ההולך ועולה של תאונות הדרכים בישראל גובה קורבנות רבים הסובלים מפגיעות פיזיות שונות. הולכי הרגל הם החשופים והפגיעים ביותר מבין משתמשי הדרך, כאשר לא פעם תאונות דרכים שמעורבים בהן הולכי רגל מסתיימות בנזקי גוף קשים ולעתים אף קטלניים.


מבחינת החוק, כאשר הולך רגל חוצה את הכביש במעבר חציה, נהג הרכב מחויב לעצור ולאפשר לו לסיים את החציה בבטחה. כמו כן על הנהג לעצור כאשר הולך הרגל מתכוון לחצות את הכביש. הן פקודת התעבורה והן בתי המשפט מחמירים עם נהגים אשר הוכח כי לא אפשרו להולכי רגל לחצות את הכביש באופן בטוח ועלולים להטיל עליהם עיצומים כספיים.


במקרים שמסתיימים בפגיעה פיזית ובחבלות של ממש עקב נהיגה ברשלנות ואי מתן זכות קדימה, יוגש כתב אישום כנגד הנהג הפוגע והוא עלול אף להישלח למאסר. מהם העונשים הצפויים לנהג שגרם לפגיעה בהולך רגל, ומהן זכויות הולך הרגל שנפגע?


מהן ההשלכות העונשיות לנהג שפגע בהולך רגל עם רכבו?


כאשר נהג היה מעורב בתאונת דרכים שבמסגרתה פגע בהולך רגל אשר חצה את הכביש, הוא עלול לעמוד לדין פלילי ולהישלח למאסר בפועל. זאת בעיקר במקרים שבהם מדובר בנזקי גוף משמעותיים שנגרמו להולך הרגל. אם הנהג הוסיף חטא על פשע ונמלט מהאזור לאחר שפגע בהולך הרגל, תקופת המאסר בגין גרימת חבלות חמורות במסגרת תאונת פגע וברח יכולה להימשך עד 14 שנים מאחורי סורג ובריח.


מצד שני, לא בכל מקרה שבו נגרמת פגיעה להולך רגל מדובר באשמתו הבלעדית של הנהג הפוגע. אם הולך הרגל פרץ לכביש והנהג המופתע לא יכול היה לעצור את הרכב אף על פי שהאט, תיוחס להולך הרגל רשלנות תורמת בשל חציית הכביש ללא הפעלת שיקול דעת, שיכולה אף להביא לזיכויו של הנהג הפוגע.


מי משלם פיצויים להולך רגל שנפגע בתאונה?


מבחינתו של הולך הרגל שנפגע, הוא זכאי לקבל פיצויים על נזקי הגוף שנגרמו לו בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. כלומר, ניתן להגיש תביעה לפיצויים נגד המוסד לביטוח לאומי או לחלופין נגד קרנית, קרן הפיצויים הממשלתית, במקרים שבהם זהותו של נהג הרכב הפוגע אינה ידועה. כמו כן ניתן לתבוע פיצויים מחברת הביטוח הפרטית בגין אובדן כושר עבודה וכדומה, ומחברת הביטוח של הנהג הפוגע.


חשוב לדעת כי הולך רגל שנפגע זכאי לקבל פיצויים ללא קשר לשאלה האם יש לו רשלנות תורמת לקרות התאונה. כלומר, למעט נסיבות חריגות מאוד, גם הולך רגל שהתפרץ לכביש ונפגע זכאי לקבל פיצויים מחברת הביטוח.


סכום הפיצויים יחושב על פי קריטריונים כגון גילו של הנפגע, עוצמת הכאב במועד תאונת הדרכים, גובה העלויות הרפואיות שעליו לשאת בהן, חומרת הנזק שנגרם לו וכדומה.


כדאי לקבל את פרטי הרכב הפוגע ובעל הרכב בכל מקרה של פגיעה, וכן להשיג את פרטיהם של העדים לתאונה, אם היו כאלה. מיד לאחר הפגיעה יש לקבל טיפול רפואי בבית חולים, ולשמור את מלוא המסמכים הרפואיים והקבלות עבור העלויות השונות הקשורות לפגיעה.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים


לאחר מכן יש לפנות למשטרה לצורך קבלת אישור על קרות תאונת הדרכים, ולתבוע את חברת הביטוח של נהג הרכב הפוגע בתביעה נזיקית. כאשר מדובר בתאונת פגע וברח או בכל מקרה אחר שבו זהותו של הנהג הפוגע אינה ידוע לנפגע, עליו להגיש תביעה לפיצויים כנגד קרנית.