היחידה לתלונות הציבור במשטרה נועדה לטפל במקרים שבהם אזרחים מעוניינים להגיש תלונה כנד המשטרה או כנגד שוטר זה או אחר, בעקבות התנהלות לא תקינה, אלימות משטרתית, ניהול חקירות באופן לקוי או כל עניין אחר. לעתים, תלונות אלו ניתנות לטיפול באמצעות תהליך אלטרנטיבי ליישוב המחלוקת שהתעוררה, כפי שמנהלים הליכי גישור במקרה של סכסוך משפחתי, סכסוך עסקי, סכסוך פלילי או בכל מקרה אחר שבו מתעוררים חילוקי דעות, אשר ניתנים ליישוב בדרך נעימה יותר מניהול הליך משפטי.


תהליך הגישור המשטרתי מתקיים אך ורק כאשר שני הצדדים מביעים את הסכמתם לניהולו. הגישור נערך על ידי איש מקצוע מתחום הגישור ולא על ידי עורך דין, אשר תפקידו לעזור לצדדים להגיע ביניהם להסכמות ולפתרונות באופן לא פורמלי.


כיצד מתנהל הליך הגישור במשטרה, ומה קורה אם הצדדים אינם מגיעים להסכמות?


המגשר אינו מוסמך לכפות פתרון אלא רשאי רק להציע פתרונות אפשריים ליישוב הסכסוך. במסגרת ההליך, כל אחד מהצדדים יכול להתבטא ולהשמיע את טענותיו ללא מגבלות, כמו גם להציע בעצמו דרכים אפשריות ליישב את המחלוקת. כל אחד מהצדדים רשאי לעצור את ההליך בכל שלב, מכל סיבה שהיא.


לרוב, תלונות האזרחים אשר נדונות במסגרת הליך הגישור קשורות להתנהגות אלימה, פוגענית, לא תקינה או לא נאותה של שוטרים, לרבות התבטאויות פוגעניות, שימוש בכוח פיזי לא סביר, שימוש בטון דיבור לא נעים ומאיים וכדומה. אולם, על פי שיקול דעתם של הממונים, גם נושאים אחרים נדונים בהליכי הגישור המשטרתי.


בסופו של ההליך, אם הוא מסתיים בהצלחה, יחתמו הצדדים על הסכם גישור וחוזה סודיות. לאחר החתימה על הסכם הגישור אף אחד מהצדדים לא יהיה רשאי עוד להגיש פניות בנושא המדובר. אם הגישור אינו מסתיים בהצלחה והצדדים לא מצליחים להגיע להסכמות, הטיפול בתלונתו של האזרח יועבר לקצין תלונות הציבור.


כל עוד התלונה מטופלת במסגרת הגישור המשטרתי, בעצם לא נפתח הליך פלילי ולא מתבצעת חקירה פלילית. מדובר בהליך פשוט, זריז ויעיל, המאפשר העלאת ביקורת לעבודת המשטרה.


לעומת הליך הגישור המשטרתי אשר הצדדים לו הם שוטר ואזרח, הליך גישור פלילי מתקיים בין נאשם בביצוע עבירה פלילית כגון תקיפה, איומים וכדומה, לבין קורבן העבירה או בין הפרקליטות שהיא הגורם התובע במשפטים פליליים. הליך גישור פלילי נועד לאפשר מעין הסדר טיעון במקום ניהול ההליך הפלילי בבית המשפט, ובדומה לגישור משטרתי, הוא אינו מחייב אף אחד מהצדדים והם רשאים לסיים אותו בכל שלב.


כמו כן, הליך גישור פלילי הוא הליך מהיר יחסית להליך המשפטי המקביל, וכל הסכמה המתקבלת במסגרתו מקבלת תוקף משפטי מחייב של פסק דין. באופן זה, המשך ההליך המשפטי מתייתר. אם ההליך מסתיים ללא הסכמות, מועבר המשך הטיפול בתיק אל בית המשפט, מבלי שנחשפים פרטים מהליך הגישור במהלך המשפט.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית


כמו בכל הליך גישור, בין שמדובר בגישור לקראת גירושין, בין מעסיק ועובד לשעבר, גישור עקב סכסוכים עסקיים או כספיים וכדומה, הן גישור פלילי והן גישור משטרתי נושאים בחובם יתרונות ברורים עבור שני הצדדים. הליכי הגישור יכולים לקצר את פרקי הזמן עד ליישוב הסכסוך באופן משמעותי, לחסוך מזמנו של בית המשפט ווכן לצמצם את משך הזמן שבו מתנהלים ההליכים המשפטיים.