סיכום שנת 2016 שפרסמה לאחרונה נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה מטעם משרד העבודה, מציג תמונת מצב המתארת עלייה משמעותית במספר המקרים שבהם טופלו תלונות בגין אפליה בעבודה על רקע מין, דת ולאום. מספר הנשים אשר הגישו תלונות לנציבות בנושאים אלה גדול ממספר הגברים, ואילו העלייה החדה ביותר במספר התלונות מהשנה החולפת הייתה קשורה להטרדה מינית במקום העבודה, אם כי הוגשו תלונות גם בנושאים כגון פערי שכר על רקע מגדרי, פיטורין בזמן הריון ועוד.


בישראל ישנם מספר חוקים שנועדו למנוע אפליה במקומות העבודה, כאשר העיקרי שבהם הוא חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. על פי חוק, אפליה בעבודה על רקע מגדרי מתבטאת בהבחנה שמבצע המעסיק בין העובדים על פי מינם ולא בהתאם לשיקולים מקצועיים הקשורים למהות התפקיד.


לא רק נשים עלולות לסבול מאפליה על רקע, אלא גם גברים וקבוצות אחרות כגון חד מיניים, טרנסג'נדרים ועוד. מעסיק המבצע אפליה על רקע מין עלול להיתבע על ידי העובד המופלה, אשר רשאי לתבוע ממנו פיצויים ללא הוכחת נזק בבית הדין לעבודה, חזרה לעבודה אם פוטר שלא כדין ועוד. בד בבד, ייפתחו כנגד המעסיק הליכים פליליים אשר הענישה במסגרתם כוללת קנסות מנהליים בסכומים גבוהים.


כיצד מתבטאת אפליה בעבודה על רקע מגדרי?


יחס מפלה בעבודה על רקע מין יכול להתבטא בתחומים שונים, למשל כאשר אישה מקבלת שכר נמוך יותר מאשר גבר העובד באותו תפקיד ובאותה משרה או במשרה שוות ערך. אפשר להיתקל באפליה על רקע מגדרי כבר בשלבי הקבלה לעבודה, כאשר המעסיק יעדיף לקבל עובדים על סמך מינם ולא על סמך כישוריהם, בין שמדובר בנשים או בגברים.


נשים בטיפולי פוריות, במהלך ההריון וגם לאחר החזרה לעבודה מחופשת הלידה חשופות להתנהלות מפלה, אשר כמובן אסורה על פי חוק, כגון פגיעה בתנאי העבודה, פגיעה במעמדן בעבודה לאחר הלידה, חשיפה לפיטורין בשל ההורות וכדומה. במקרים של אפליה על רקע הריון ולידה ניתן להגיש תביעה כנגד המעסיק בהתאם לחוק עבודת נשים, ולקבל פיצויים ללא צורך להוכיח את הנזק שנגרם.


בכל מקרה של פיטורין שלא נעשו על בסיס מקצועי אלא, למשל, בעקבות סירוב עובדת להיענות לחיזורי המנהל או המעסיק, מדובר באפליה אסורה וניתן לתבוע פיצויים בגינה, אם כי יש להוכיח את הטענות לאפליה. כך גם במקרה של מניעת קידום בפני נשים לעמדה ניהולית, אי שליחה להכשרה מקצועית וכל יחס אחר המבחין בין נשים וגברים במקום העבודה.


תביעת פיצויים בבית הדין לעבודה עקב אפליה על רקע מין בעבודה


כל אדם זכאי לשוויון זכויות בהליכי הקבלה לעבודה ובתנאי העבודה, ללא קשר למינו, נטיותיו המיניות, מוצאו, דתו, אמונותיו, גילו וכדומה. מי שנתקל ביחס מפלה רשאי להגיש תביעה כנגד המעסיק, ואף רשאי להקליט את המנהל או המעסיק בשיחת השימוע כדי לחשוף את היחס המפלה בהליכים המשפטיים.


כמו כן, ניתן לפנות לוועד העובדים, לארגון העובדים, לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, לרשות לקידום האישה ולארגוני נשים שונים לצורך קבלת סיוע עקב אפליה בעבודה על רקע מין.

 

יש לך שאלה?

פורום שוויון הזדמנויות, אפליה ושימוע לפני פיטורין


במקרה שנידון בבית הדין לעבודה, מעסיק חויב בפיצויים בסך 50 אלף שקלים. זאת מכיוון שהבהיר לתובעת אשר ניסתה להתקבל לתפקיד בעסקו במכירות שטח, כי מדובר בתפקיד אשר דורש שעות ארוכות ונסיעות ולכן אינו מתאים לנשים. אמירה מפלה זו הספיקה, לטעמו של בית הדין, כדי לקבל את תביעתה של האישה ולהטיל על המעסיק פיצויים.