מבחינה משפטית, חוזה הוא מסמך המבטא את רצונם של הצדדים החתומים עליו לבצע עסקה, הלוואה או כל פעולה משותפת אחרת. לאחר החתימה עליו, לחוזה יש תוקף מחייב והוא כולל את פרטי העסקה עצמה, את התנאים לביצועה, מה יקרה אם אחד הצדדים יפר את ההסכמות וכל דבר אחר שהצדדים מעוניינים להעלות על הכתב. 


חוק החוזים קובע מהם סוגי ההסכמים האפשריים, כיצד צריך לכרות חוזה, אילו פעולות משפטיות ניתן לבצע במקרה של הפרת החוזה ועוד. באופן עקרוני, חוזה צריך להיות בכתב והצדדים מחויבים לחתום עליו בתום לב. כאשר בית המשפט נדרש לפרש חוזה, הפרשנות תינתן בהתאם לכוונות הצדדים ברגע שחתמו עליו.


בדיוק כמו כל הסכם אחר, חוק החוזים מגדיר כי חוזה על תנאי הוא הסכם המחייב את הצדדים אשר חתומים עליו. הסכם על תנאי, בדומה לחוזה רגיל, הוא מסמך כתוב הכולל את ההסכמות שהגיעו אליהן הצדדים. ההבדל בין חוזה מותנה לחוזה רגיל הוא התנאי או התנאים אשר כלולים בו, אשר רק בהתקיימם יופעל ההסכם. למשל, תנאי עתידי אשר לא ניתן לדעת במועד החתימה על החוזה אם ימומש או לא.


הסכם מכר מותנה: מהו תנאי מפסיק?


חוזה על תנאי יכול לכלול תנאי מפסיק או תנאי מתלה. כאשר מדובר בתנאי מפסיק, הכוונה היא שאם התנאי לא מתקיים, ההסכם מאבד את תוקפו. בדרך כלל תנאי מפסיק קצוב בזמן אשר מוגדר במסגרת החוזה, ואם הוא לא מתקיים עד מועד זה - החוזה למעשה מתבטל.


מהו תנאי מתלה בחוזה מכר?


תנאי מתלה בחוזה בעצם מקפיא את מימוש החוזה באופן זמני ולמשך תקופה מוגדרת, עד שיתקיים או יתקיימו התנאים הכלולים בו. בדרך כלל מדובר בתנאים עתידיים אשר לא ניתן לדעת אם יחולו או לא, אם מכיוון שקיומם תלוי בגורם שלישי או מכל סיבה אחרת. כלומר, חוזה עם תנאי מתלה לא יתקיים עד אשר יחול התנאי שנקבע במסגרתו.


במרבית המקרים הסכם מותנה עם תנאי מתלה מגדיר את פרק הזמן שבו יוקפא מימושו, כמובן על פי הסכמתם של הצדדים. אם לא נקבע פרק זמן מוגדר בהסכם, חוק החוזים קובע כי יש להמתין במשך "זמן סביר". כל עוד התנאי לא מתקיים, ההסכם בעצם אינו בתוקף ואין אפשרות לאכוף אותו.


דוגמא לתנאי מתלה היא למשל עסקאות מכר מקרקעין, אשר מטבע אופיין נדרשים אישורים והיתרים עתידיים מגורמים חיצוניים כדי לממש את העסקה, לדוגמה היתר מהרשות המקומית, כאשר פרק הזמן שבו יינתנו האישורים אינו ידוע ואינו ודאי.


מה ניתן לדרוש בגין הפרת חוזה על תנאי?


על פי חוק החוזים, ניתן לתבוע סעדים מבית המשפט במקרה של הפרת חוזה, כאשר אחד מהצדדים אינו ממלא את התחייבויותיו בהתאם לחוזה. אך מה קורה כאשר מדובר בחוזה על תנאי? במקרה כזה, ניתן לפנות לבית המשפט ולקבל סעדים זמניים שנועדו למנוע את הפרת החוזה.


בין היתר, ניתן לדרוש צו מניעה זמני, צו עיכוב יציאה מהארץ, עיקול זמני וכדומה, לצורך מניעת ההפרה.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני חוזים / הסכמים


כמו כן, כאשר מדובר בהפרת התנאי המפסיק אשר מסכלת את החוזה המותנה, סעיף 28 לחוק החוזים קובע כי אם מי מהצדדים הוביל לקיומו של התנאי, הוא לא יכול להסתמך על קיומו. כאשר מדובר בהפרת תנאי מתלה, אם מי מהצדדים מונע את מימושו של התנאי, הוא אינו יכול להסתמך על כך לצורך ביטול החוזה.