לאחרונה חתם נשיא ארצות הברית החדש, דונלד טראמפ, על צו האוסר או מונע כניסה למדינה באופן זמני מכל אזרחיהן של שבע מדינות מוסלמיות: תימן, סודן, סוריה, עירק, לוב, סומליה ואירן. הצו נועד לצמצם את כניסתם של מוסלמים לארצות הברית, אולם מעלה חששות רבים גם בקרב ישראלים שמוצאם במדינות אלו.


בעקבות הצו הנשיאותי החדש, הודיעה מחלקת הוויזות בשגרירות ארצות הברית בישראל כי לאור מדיניות הממשל החדשה בארצות הברית, עלולה להיווצר בעיה בכניסה לארצות הברית גם עבור אזרחים ישראלים שנולדו באחת מהמדינות המוסלמיות, אם הם מחזיקים דרכון תקף של המדינה המוסלמית.


מלבד זאת, כעת כל ישראלי שיבקש ויזה לארצות הברית ייאלץ לעבור ראיון, אשר עד כה ניתן היה לקבל פטור ממנו בתנאים מסוימים. מהן ההשלכות הנוספות של מדיניות ממשל ארצות הברית?


מהו הליך קבלת ויזה לארצות הברית?


נכון להיום, כל ישראלי שמעוניין להיכנס לשטח ארצות הברית, צריך להגיש בקשה לקבלת אשרה בשגרירות ארצות הברית. ניתן לבקש אשרות כניסה מסוגים שונים, כגון למטרת עסקים, תיירות או לימודים. כדי לבקש את הוויזה הרצויה יש למלא טופס הנקרא DS-160, ולעבור ראיון בקונסוליה האמריקאית, כאשר ישנם מקרים שבהם ניתן לקבל פטור מהראיון, למשל מתחת לגיל 14 או אחרי גיל 80.


לא תמיד הבקשה מאושרת, ובמקרים שבהם פקידי ההגירה האמריקאים חושדים כי מועמד כזה או אחר אינו עומד בקריטריונים, הבקשה תידחה. ישנה רשימה של מדינות אשר כלולות בתוכנית הפטור מאשרת כניסה בארצות הברית, אך ישראל אינה נמצאת ברשימה זו.


באופן עקרוני, צריך לשכנע את הקונסול בעת הראיון ובאמצעות מסמכים מתאימים, כי מבקש הוויזה מתכוון לשוב לישראל בסוף הטיול או הביקור, וכי יש לו יכולות כלכליות למימון הנסיעה והשהות בארצות הברית. במרבית המקרים הוויזה ניתנת לתקופה של עשר שנים.


האם ישראלים שנולדו במדינות מוסלמיות לא יוכלו להיכנס לארצות הברית?


האם אזרחים ישראלים המחזיקים באשרת כניסה תקפה לארצות הברית יוכלו להיכנס למדינה ללא בעיות? על פי הודעת השגרירות האמריקאית, כל אזרח ישראלי אשר נולד באחת משבע המדינות המוסלמיות ויש לו אשרת כניסה בתוקף בדרכונו הישראלי, יוכל להיכנס לארצות הברית. זאת כל עוד הוא אינו מחזיק בדרכון תקף של אחת המדינות המוסלמיות האמורות.


עם זאת, חשוב להבין כי גם אם הוויזה תקפה, ההחלטה הסופית על אישור כניסה לארצות הברית תתקבל בשדות התעופה על ידי פקידי ההגירה ובקרי הגבולות.


כמו כן, גם מועמדים מתחת גיל 14 או שגילם מעל 80, אשר עד כה זכו לפטור מהראיון האישי אצל הקונסול האמריקאי, כמו גם אזרחים שאינם מוציאים ויזה לראשונה אלא מחדשים ויזה קיימת, כעת גם הם מחויבים לעבור ראיון. משמעות הדבר היא התארכות פרקי הזמן שאזרחים ישראלים ייאלצו להמתין לצורך הראיון, בשל העומס שייגרם לקונסוליות האמריקאיות בישראל.

 

יש לך שאלה?

פורום ויזה לארצות הברית | דרכון אמריקאי


האם יהיה קשה יותר לקבל אשרת עבודה לארצות הברית? הצו האמריקאי החדש מגביל את מספר ויזות העבודה שיינתנו לאזרחים מחוץ לארצות הברית, לרבות אלפי עובדים ישראלים שמגיעים לעבוד בארצות הברית במסגרת רילוקיישן. זאת כדי לעודד העסקת עובדים אמריקאים. על כן, ככל הנראה גם אזרחים ישראלים ייפגעו כתוצאה מההגבלה החדשה, אולם עוד לא ניתן לדעת באילו שיעורים מדובר.