בני נוער רבים מתנסים בסמים ובאלכוהול, אם בשל לחץ חברתי, סקרנות נעורים, חסכים רגשיים או כל סיבה אחרת. התופעה הולכת ומתרחבת מדי שנה ואף גיל הקטינים המעורבים בעבירות סמים הולך וקטן. מלבד זאת, פעמים רבות קטינים שבוחרים לבלות עם חבריהם תוך עישון סמים או שתיית משקאות משכרים, מוצאים עצמם מעורבים בתגרות אלימות.


הסמים הנפוצים בשימוש בני נוער הם סמי הפיצוציות וקנאביס, אשר נחשבים בקרב הציבור לסמים קלים. אולם חשוב להבין שמבחינת החוק אין הבדל בין סמים קלים קשים - כל סם המופיע בפקודת הסמים המסוכנים אסור לשימוש ואינו חוקי.


מהו היחס של המשטרה ובתי המשפט בכל הנוגע לנער שנתפס בפעם הראשונה בעבירת שימוש בסמים או בהחזקת סמים לצריכה עצמית? האם היחס כלפי נערים המואשמים בסחר בסמים קל יותר מהיחס שיקבלו בגירים המואשמים באותה עבירה? ובאילו מקרים ניתן להימנע מכתב אישום ומרישום פלילי שעלול ללוות את הקטין עוד שנים ארוכות?


האם פקודת הסמים המסוכנים מבחינה בין עבירות סמים בקרב בני נוער ובקרב בגירים?


החוק אוסר על כל שימוש, ייצור, גידול, שיווק, אחזקה, תיווך, הפקה או עישון של סמים המופיעים ברשימת הסמים המסוכנים. החוק אינו מבחין בין סמים קלים לסמים קשים, ואף אינו מבצע הבחנה בין קטינים ובגירים.


בכל מקרה מדובר בעבירה פלילית אשר עלולה לגרור מגוון עונשים פליליים, כגון קנסות כספיים, מניעה מהוצאת רישיון נהיגה או שלילת הרישיון, ואף יכולה להגיע עד עונש מאסר בפועל. לדוגמה, העונש המקסימלי בגין החזקת סמים לשימוש עצמי הוא שלוש שנות מאסר בפועל.


עם זאת, ישנה הבחנה משמעותית בחוק בין צריכה עצמית לבין סחר בסמים או כל שימוש אחר בסמים שנועד למטרות מסחריות. כך, העונש המקסימלי על סחר בסמים יכול להגיע עד ל-20 שנות מאסר בפועל.


מהן זכויות הקטין בחקירה במשטרה, ומתי ניתן להימנע מהעמדה לדין פלילי?


היחס המשטרתי כלפי נער או נערה שנתפסו בפעם הראשונה בגין שימוש בסמים או אחזקת סמים לצריכה עצמית שונה מהיחס אשר ניתן לבגירים מעל גיל 18. תחילה יישלחו הקטינים לסיוע מטעם שירות המבחן לנוער, וכאשר מדובר בתיק ראשון ובכמות לא גדולה של סמים, הנטייה היא לסגור את התיק באופן שאף לא יישאר במרשם הפלילי המשטרתי, ולא להעמיד את הקטין לדין פלילי.


עם זאת, ישנם מקרים שבהם יוחלט על ידי המשטרה להגיש כתב אישום פלילי כנגד בני נוער אפילו אם נתפסו עם כמות סמים שאינה גדולה. זאת בעיקר כאשר מדובר בחבורה של בני נוער שאינה משתפת פעולה עם החוקרים ואינה מסגירה מיהו סוחר הסמים שמכר להם את הסמים.


חשוב מאוד לפנות לעורך דין פלילי מוקדם ככל האפשר, כבר בשלב החקירה, כדי למנוע כל פגיעה אפשרית בהמשך חייו של הקטין. כאשר מדובר בבני נוער שנתפסו עם כמות סמים המתאימה למטרות מסחר, או שנתפסו מוכרים סמים בקרב בני נוער אחרים, מדובר בעבירה חמורה יותר אשר המשטרה ומערכות החוק והמשפט מתייחסות אליה באופן מחמיר, גם לצורך יצירת הרתעה בקרב סוחרי סמים פוטנציאליים.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים

 

כדי להימנע מהליכים פליליים, מכתבי אישום, מהרשעה ומרישום פלילי שעלול ללוות את הקטין ולפגוע באפשרויות התעסוקה שלו בעתיד, כדאי לפעול לסגירת התיק מבלי רישום במרשם הפלילי וללא הגשת כתב אישום.