בשנים האחרונות חלה החמרה במדיניות הענישה על עבירת הסעת שבח"ים, בשל המצב הביטחוני והסיכון הגבוה לפגיעה בשלומם של האזרחים. אדם המסיע תושב זר השוהה בישראל שלא כדין, צפוי לעונש מאסר, אולם הענישה תלויה במגוון רחב של שיקולים ונסיבות כולל מספר השוהים שהוסעו, מטרות ההסעה והישנות העבירה.

 

סעיף 12א(ג)(1) לחוק הכניסה לישראל קובע כי אדם המסיע ברכב שב"ח שהוא שוהה בלתי חוקי, או על פי הגדרת החוק תושב זר השוהה בישראל שלא כדין, צפוי למאסר של שנתיים או לקנס הקבוע בחוק העונשין. תושב זר מוגדר כתושב יהודה והשומרון וחבל עזה, וכל אדם שנכנס לישראל דרך אזור זה, למעט אזרח ישראלי.

 

עונש של שלוש שנות מאסר או קנס פי ארבעה מהקנס הקבוע בחוק, צפוי לאדם המסיע ברכב שב"ח, באחת מהנסיבות הבאות: אם נעשה שינוי ברכב, כולל הוספת תוספת או התקנת מתקן, במטרה להסתיר שב"ח, או כאשר הוסעו ברכב ששה תושבים זרים ומעלה, או אם ההסעה נעשתה במסגרת שירותי הסעות שמטרתם לאפשר כניסה לישראל או שהייה שלא כדין.

 

תיקון לחוק משנת 2010, קובע כי אם היה לשוטר יסוד סביר לחשד כי נעברה עבירה של הסעת שב"ח בנסיבות מחמירות, כאשר הנהג הסיע בעבר תושב זר, או אם הרכב שימש בעבר להסעת תושב זר, ובלבד שטרם חלפו שלוש שנים מיום ההסעה, הוא רשאי למסור לנהג הודעה האוסרת על השימוש ברכב לתקופה שלא תעלה על 30 ימים וליטול את רישיון הרכב.

 

נהג הסעות הסיע שב"חים לראשון לציון תמורת 200 שקלים

 

הנאשם, תושב אשקלון, יליד שנת 1974, הורשע על פי הודאתו בשש עבירות של הסעת תושב זר השוהה שלא כדין, לראשון לציון, תמורת 200 שקלים עבור כל נסיעה, בתקופה של כחודשיים וחצי. בית משפט השלום בירושלים גזר לאחרונה את עונשו.

 

מתסקיר שירות המבחן עלה כי הנאשם גרוש ואב לשני ילדים בוגרים, ללא עבר פלילי, עבד בחברת הסעות מעל עשר שנים. במסגרת עבודתו הנאשם הסיע עובדים למפעלים ותלמידים למוסדות לימוד, וניהל אורח חיים תקין סביב עבודה ומשפחה. הנאשם מסר לקצין המבחן כי העבירות בוצעו על רקע בעיות כלכליות קשות.

 

המאשימה הדגישה את חומרת העבירות, ואת העובדה שמדובר במספר רב של עבירות, כאשר הנאשם קיבל תשלום של 200 שקלים עבור כל הסעה. הערך החברתי הנפגע ממעשיו הוא פגיעה בביטחון אזרחי המדינה, בכך שהסיע שב"חים מבלי לדעת מה הם מתכננים לבצע בשטחיה.

 

הסנגור ציין כי הנאשם סובל מבעיות בריאותיות קשות וכתוצאה ממעצרו עבר אירוע מוחי. ובעקבות כתב האישום, הוא איבד את עבודתו, נקלע לחובות, נפתחו נגדו תיקי הוצאה לפועל והוא הוכרז כפושט רגל. הסנגור ביקש לאמץ את המלצת שירות המבחן ולהטיל על הנאשם עונש מאסר שירוצה בעבודות שירות.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

בית המשפט קבע כי הערכים החברתיים אשר נפגעו על ידי ביצוע העבירות, הם זכותה של המדינה לקבוע את הבאים בשעריה, וציין כי יש להגן על תושביה מפני פוטנציאל הסיכון הביטחוני הטמון בעבירות מסוג זה, שכן המסיע אינו יודע מודע למטרת הנוסעים שאותם הוא מסיע.

 

בסופו של דבר, התחשב בית המשפט בנסיבותיו חייו האישיות הקשות של הנאשם, נטילת האחריות והבעת החרטה, וגזר עליו מאסר לתקופה של ששה חודשים אשר ירוצו בעבודות שירות, מאסר על תנאי למשך חצי שנה, פסילת רישיון על תנאי למשך ארבעה חודשים וקנס בסך 2,000 שקלים או מאסר של 15 ימים תחתיו.

 

ת"פ 18209-02-14