גיליון המידע הפלילי הידוע בשם "תעודת יושר", כולל באופן מלא את עברו הפלילי או הנקי מפלילים של בעל התעודה. כלומר, לא מדובר רק בהרשעות פליליות, אלא בפירוט של כל חקירה משטרתית, גם אם לא הוגש בסופה כתב אישום והתיק נסגר בשל חוסר בראיות או מחוסר עניין לציבור, תיקים משטרתיים שנמצאים עדיין בבירור, וכמובן תיקים שהחלו בגינם הליכים פליליים.


משמעות הדבר היא שגם אם אדם נתפס בגין עבירה לא משמעותית והוחלט לסגור את התיק נגדו ולא להעמידו לדין, החקירה המשטרתית תופיע בגיליון המרשם הפלילי שלו, חוץ מאשר תיקים שנסגרו בעילה של חוסר אשמה.


ואולם, לא פעם נדרשים להציג תעודת יושר למעסיק, לשגרירויות זרות, לצורך השתתפות במכרזים, כאשר מעוניינים להתחיל בהליכי אימוץ ובמקרים רבים נוספים. במצבים אלו, תעודת יושר לא נקייה עלולה לעלות במשרה הנחשקת ולפסול את האפשרות לעסוק בעריכת דין, בשירות הביטחון ובמקצועות אחרים.


אילו מעסיקים או מעסיקים פוטנציאליים רשאים לדרוש תעודת יושר כחלק מתנאי הקבלה לעבודה, באילו מצבים נוספים נדרשת תעודת יושר, ומה אפשר לעשות כדי למחוק רישומים פליליים מתעודת היושר?


מי רשאי לבקש לעיין בתעודת מידע פלילי, והאם מותר לסרב לדרישה זו?


למעשה, תעודת יושר היא מסמך הכולל פרטים אישיים רגישים, וככזה המידע הכלול בו ניתן אך ורק לגורמים מעטים אשר רשאים לדרוש לעיין בו. מעסיקים פוטנציאליים של חברות פרטיות, למשל, אינם רשאים לדרוש מהעובד להוציא תעודת יושר.


הגופים הציבוריים אשר רשאים לעיין בתעודת היושר הם בין היתר מס הכנסה, צה"ל, השב"כ, המשטרה, המדינה, שגרירויות זרות ומספר תאגידים נוספים. גם גופים אלה אינם מורשים להציץ במרשם הפלילי של אדם סתם כך, אלא רק על פי סיבות המצוינות בחוק או לצורך מילוי תפקידם.

 

חשוב להדגיש כי שגרירות זרה המבקשת תעודת יושר, זכאית לקבל רק תיקים פליליים פתוחים או תיקים שבגינם הוגש כתב אישום. השגרירות לא תקבל גישה לתיקים סגורים, ללא קשר לעילת סגירת התיק.


עם זאת, בעל תעודת היושר עצמו רשאי לגשת לתחנת המשטרה ולהוציא בכל עת שיחפוץ את גיליון המרשם הפלילי שלו. כדי להוציא תעודת יושר, צריך לברר באיזו תחנת משטרה ניתן השירות ולהתייצב בה עם שתי תמונות פספורט וצילומי תעודת הזהות והדרכון. בתחנה עצמה יש למלא טופס בקשה להוצאת תעודת יושר. בהסכמתו של בעל תעודת היושר, ניתן להעביר עותק ממנה לגופים הדורשים זאת.


האם אפשר למחוק רישומים פליליים המופיעים בתעודת היושר?


באופן עקרוני, חוק המרשם הפלילי אינו מאפשר לאף גורם לדרוש מבעל תעודת היושר לקבל עותק ממנה, לצורך הגנה על הפרטיות. כלומר, אסור למעסיק לדרוש תעודת יושר, ואם הוא ישיג את המידע על המרשם הפלילי תוך הפרת החוק הוא עלול להישלח למאסר בפועל למשך תקופה של שנתיים.


על כן, בכל מקרה שבו גוף מסוים דורש להציץ בתעודת היושר, לבעל התעודה יש את הזכות לסרב. עם זאת, לא פעם סירוב להמציא את תעודת היושר עלול להדליק נורות אדומות אצל מעסיקים פוטנציאליים.


כל עוד מתנהל כנגד חשוד תיק פתוח שעדיין לא נסגר, או שהתיק הפלילי נסגר שלא בעילה של חוסר אשמה, כדאי להתנהל מול הפרקליטות והמשטרה במטרה לשנות את עילת סגירת התיק ולמנוע את ההעמדה לדין או הגשת כתב האישום.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי


במקרה שבתעודת היושר מופיעים רישומים פליליים על הרשעות קודמות, אפשר להגיש פנייה לנשיא המדינה לקיצור תקופת ההתיישנות, על ידי הגשת בקשה מתאימה למחלקת החנינות במשרד המשפטים. כמובן, בכל מקרה שבו צריך לפנות לאחד הגורמים כדי לנסות ולמנוע רישום פלילי או דין פלילי, כדאי להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום הפלילי.
 


עודכן ב: 25/11/2018