לאחרונה נחשפו בתקשורת מספר אירועים חמורים של התעללות אכזרית בקשישים סיעודיים ובקטינים. תקיפת החוסים נעשית לרוב ללא הצדקה, אך ורק בשל יכולת התוקפים לנצל את היות החוסים חסרי יכולת להתגונן מפני מעשי תקיפה או לדווח עליהם.

 

הערכים החברתיים הנפגעים מעבירות תקיפה הם בראש ובראשונה אותם ערכים הנפגעים מתקיפת כל אדם באשר הוא אדם: שמירת הגוף, הכבוד האישי, והזכות לחיות בשלווה מבלי להיפגע על ידי אחר. כאשר מדובר בקטינים ובחסרי ישע נפגעים גם ערכי החמלה והאמפתיה כלפי החלשים בחברה, חובת הנאמנות של מטפלים כלפי מטופלים ואמון הציבור במערכת הבריאות הציבורית ובמערך הטיפול הנפשי.

 

מעשי תקיפה כלפי קטינים וחסרי ישע נוגדים את ערכי המוסר האנושיים הבסיסיים. הם מקוממים ומעוררים שאט נפש וציפייה חברתית רחבה מגורמי אכיפת החוק לנקיטת צעדים שיתרמו להרתעה, ולהטלת ענישה משמעותית שתהלום את חומרת המעשים.

 

סעיף 368ב.(א) לחוק העונשין קובע כי אדם התוקף קטין או חסר ישע וגורם לו חבלה של ממש, צפוי לעונש של עד חמש שנות מאסר. כאשר התוקף היה האחראי על הקטין או על חסר הישע, העונש הצפוי הוא שבע שנות מאסר.

 

חסר ישע על פי הגדרת החוק, הוא כל מי שאינו יכול לדאוג לצרכי שלומו, בריאותו או מחייתו, מחמת גילו, מצבו הנפשי, הפיזי, הבריאותי או מכל סיבה אחרת. כאשר ברוב המקרים מדובר בחוסים שאינם יכולים להתגונן וכמעט שאינם יכולים להתלונן, התלויים בצורה כמעט מוחלטת במטפליהם, לכן גם הזנחה של קשיש סיעודי יכולה להיחשב כהתעללות בחסר ישע.

 

אחראי על קטין או חסר ישע, יכול להיות הורה, קרוב משפחה מעל גיל 18, מי שהקטין או חסר הישע מתגורר עמו או נמצא עמו דרך קבע, או מי שחלה עליו האחריות לצרכי מחייתו, בריאותו, חינוכו או שלומו של קטין או של חסר ישע , על פי החלטת בית משפט.

 

במקרה שנגרמה לקטין או לחסר הישע חבלה חמורה, דינו של התוקף הוא מאסר בן שבע שנים, ואם התוקף היה אחראי על הקטין או חסר הישע, דינו מאסר בן תשע שנים. אדם המבצע התעללות גופנית, נפשית או מינית בקטין או בחסר ישע, צפוי לשבע שנות מאסר, ואם מדובר באחראי, העונש יכול להגיע עד תשע שנות מאסר.

 

חובת דיווח על עבירה בקטין או בחסר ישע

 

תיקון לחוק משנת 1989, עוסק בחובת דיווח למשטרה או לעובד סוציאלי על עבירת פגיעה בקטין או בחסר ישע. על פי התיקון, החוק מחייב דיווח על פגיעה בקטין או בחסר ישע, כאשר קיימת התייחסות לסוגים שונים של חובת הדיווח, והחמרה בדרגת הענישה בהתאם לסוג.

 

על האזרח מוטלת החובה לדווח על חשד לפגיעה בקטינים ובחסרי ישע בהקדם האפשרי לפקיד סעד או למשטרה, אזרח העובר על הוראה זו, צפוי לעונש מאסר בן שלושה חדשים. על נושאי תפקיד, כמו: רופאים, אחיות, עובדי חינוך, עובדים סוציאלי, עובדי שירותי רווחה וכדומה, חלה חובת הדיווח, עקב עיסוקם במקצועם או בתפקידם, ומי שעובר על הוראה זו, צפוי לחצי שנת מאסר.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

חובת דיווח מחייבת את האחראי על הקטין או על חסר הישע, ואת מנהל או איש צוות במסגרת חינוכית או טיפולית אחרת, לדווח על חשד כי נעברה עבירת התעללות. העונש הצפוי בגין הפרת חובת הדיווח הוא חצי שנת מאסר.