לא פעם שומעים על רשלנות רפואית במהלך טיפולים רפואיים, אשר גרמה לנזקים כבדים ולעתים אף עלתה בחייהם של מטופלים. בכל מקרה של פגיעה או נזקים פיזיים שנגרמו כתוצאה מאבחון שגוי, טיפול לא נכון, פענוח תוצאות בדיקות מוטעה וכל חריגה אחרת מסטנדרט הטיפול הרפואי התקין, אפשר לתבוע פיצויים מהרופא, מהצוות הרפואי, מקופת החולים או מבית החולים, באמצעות הגשת תביעת נזיקין בגין רשלנות רפואית.


רבים חושבים שחוו רשלנות רפואית, אולם לא בכל מקרה ניתן להגיש תביעה אלא רק במקרים שנגרם נזק של ממש כתוצאה מההתרשלות, ושקיימת חוות דעת רפואית המעידה על רשלנות במהלך הטיפול או האבחון. לכן תחילה כדאי לברר האם בכלל אפשר לתבוע, ולאסוף את מלוא המסמכים הרפואיים הרלוונטיים כדי לגבש את עילת התביעה.


אם לא קיים תיעוד מפורט ומלא של הטיפולים, הבדיקות והאבחנות שבוצעו עבור המטופל, מדובר ברשלנות רפואית בפני עצמה אשר מהווה עילה להגשת תביעה.


איך מגישים תביעה בגין רשלנות רפואית, ומתי חלה התיישנות ולא ניתן עוד להגיש תביעה?


אחרי שמקבלים חוות דעת רפואית ואוספים את התיעוד הרפואי, מגישים את כתב התביעה שבו יפורטו כל הפרטים של התרחשות הרשלנות הרפואית, את הנזקים שנגרמו למטופל כתוצאה מכך וכן את גובה הפיצויים הנדרשים. התביעה תוגש לבית משפט השלום או לבית המשפט המחוזי בהתאם לגובה סכום הפיצויים המצוין בכתב התביעה.


באופן עקרוני, אפשר להגיש את התביעה עד שבע שנים לאחר האירוע שבו נגרם הנזק, ולאחר מכן כבר לא ניתן לתבוע משום שחלה התיישנות על האפשרות לתבוע. כאשר מדובר בקטין, תקופת ההתיישנות מתחילה רק מהמועד שבו ימלאו לו 18. דהיינו, מי שנגרם לו נזק בעת היותו קטין, יכול להגיש תביעת רשלנות רפואית עד שימלאו לו 25.


באילו מקרים ניתן לתבוע על רשלנות רפואית גם לאחר שחלפה תקופת ההתיישנות?


אמנם על פי דיני ההתיישנות אפשר לתבוע רק עד שבע שנים לאחר גרימת הפגיעה, הן בגין רשלנות באבחון והן עקב רשלנות בטיפול הרפואי עצמו, אולם קיימים מצבים מסוימים המאפשרים להגיש תביעה גם אם תקופת שבע השנים חלפה.


ראשית, חשוב לדעת כי תקופת ההתיישנות במקרים של רשלנות רפואית מתחילה רק לאחר גילוי הרשלנות. כלומר, גם אם הנזק התגלה פרק זמן מסוים לאחר שנוצר בפועל, רק אז מתחילה להיספר תקופת ההתיישנות. חרף זאת, לא ניתן לתבוע בגין רשלנות רפואית בחלוף עשר שנים מאז שהנזק נגרם.


לדוגמה, ניתן להגיש תביעה עד עשר שנים לאחר אירוע הרשלנות במקרה של אבחון שגוי אשר בגינו נגרמה למטופל פגיעה פיזית בעקבות הטיפול הלא נכון שניתן לו. כך גם במקרים של אבחון מאוחר, בייחוד כאשר מדובר במחלות קשות או במחלות ממאירות, אשר גילוין בשלבים מוקדמים יכול היה להציל חיים או לצמצם את הנזק באופן משמעותי. כך גם במצב שבו הנזק נוצר לאחר שחלף זמן מהטיפול הרשלני שגרם לו.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות ברפואת משפחה וילדים


על כן, עדיף שלא להמתין פרק זמן ממושך עד להגשת התביעה, כאשר בזמן זה נוצר יותר ויותר קושי להשיג ראיות ולאתר את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים. כמו כן, באמצעות הפיצויים שיכולים להתקבל בעקבות התביעה, ניתן לממש את מלא זכויות הנפגע לטיפולים ולשיקום בהתאם לשיעור הנכות הרפואית והתפקודית שיקבע בית המשפט.