לא פעם נדמה שעקב השינויים המהירים והמשמעותיים אשר השפיעו באופן מהותי על חיי כולנו בעקבות הופעתו של האינטרנט וההתקדמות הטכנולוגית המואצת, טרם הוסדרו בחקיקה כללי האסור והמותר ברשת האינטרנט, כך שתחומים רבים ברשת נותרו פרוצים.


למשל, אנשים רבים אינם מודעים לכך כי לא ניתן להעתיק תוכן שהועלה לרשת מבלי לקבל את אישורו של בעל זכויות היוצרים, מאחר שהעתקת תוכן מהווה הפרה של זכויות היוצרים ומקימה עילה לתביעת פיצויים כנגד המפר.


העובדה שהתוכן הופץ באינטרנט אינה מבטלת את זכויות היוצרים אשר שייכות למי שיצר את התוכן המדובר. בדיוק כפי שזכויות היוצרים מגנות על יצירות מקוריות בתחומים רבים אחרים, למשל בתחום העסקי, בשמות מותגים, בספרות ובאמנות, בתוכנות ובאפליקציות, כך גם במקרה של תוכן מקורי שעולה ומופץ באמצעות רשת האינטרנט.


למרות זאת, הדינמיות הגדולה שמספקת הרשת האינטרנטית, ריבוי המידע והתכנים שניתן למצוא, החשיפה הגדולה שאפשר לקבל וההשלכות הכלכליות המשמעותיות של קידום אתרים בגוגל ובמנועי חיפוש אחרים, הופכים את האפשרות להעתיק את התוכן לקלה ופשוטה.

 

במקרים רבים מועתק תוכן אשר עלה באתר אחד אל אתר אחר, לעתים רק באופן רעיוני אך במקרים אחרים ממש מדובר בהעתקת מילה במילה, שכפול עיצוב, שימוש בסרטונים ללא אישור וכדומה.


מה נחשב תוכן מקורי באינטרנט, וכיצד חוק זכויות יוצרים מתייחס לתוכן אינטרנטי?


למעשה, לחוק זכויות יוצרים נוסף תיקון המתייחס לשינויים הרבים שחלו בתחום הטכנולוגיה והרשת. תיקון זה אוסר על העתקת תוכן מקורי לצורך מסחרי, ומזכה בפיצויים ללא הוכחת נזק שישולמו לבעלי הזכויות על ידי מי שעבר על החוק והפר את הזכויות. חשוב להבין שהגדרת "תוכן" כוללת בתוכה גם תוכן מילולי וגם תמונות וסרטונים, דפי קישור, עיצוב, ערכי מותג, שם, רעיון, טכנולוגיה ולוגו של אתר האינטרנט.


מה נחשב שימוש הוגן בתוכן אינטרנטי, שאינו מהווה הפרת זכויות יוצרים?


אף על פי שחל איסור על העתקת תוכן באינטרנט, ישנם שימושים מסוימים בתוכן שהוגדרו כחריגים וכמותרים בחוק. למשל, העתקה המתבצעת במטרה לשימוש פרטי ולא מסחרי, וכן העתקות זמניות שלא ניתן להימנע מהן בשל מגבלות הטכנולוגיה, כל עוד העתקות אלה לא יצרו רווח כלכלי למשתמש.


באילו מקרים ניתן להגיש תביעה בגין העקת תוכן באינטרנט, וכמה פיצויים אפשר לקבל?


בכל מקרה שבעל זכויות יוצרים בתוכן אינטרנטי מגלה שהתוכן המקורי אשר השקיע בו הועתק על ידי מישהו אחר ללא אישורו או ידיעתו, הוא יכול בשלב הראשון לדרוש מבעל האתר המפר שיסיר באופן מיידי את התוכן המועתק ויפצה אותו על ההעתקה, וזאת באמצעות מכתב התראה.


אם מכתב ההתראה אינו מספיק כדי לעצור את ההעתקה והיא ממשיכה, השלב השני הוא הגשת תביעה אל בית המשפט המחוזי כנגד המפר. במסגרת התביעה אפשר לדרוש פיצויים כספיים עבור הפגיעה או הנזק שנגרמו לבעל הזכויות, כמו גם צו מניעה להסרת התוכן המועתק.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות יוצרים במוזיקה ואמנות


כאשר תביעה בגין הפרת זכויות יוצרים מתקבלת בבית המשפט, ניתן לזכות בפיצויים של עשרת אלפים שקלים ועד 20 אלף שקלים עבור כל הפרה, וזאת מבלי להוכיח האם נגרם נזק בעקבות ההפרה או מהי חומרת הנזק שנגרם. עם זאת, היקף הנזק שנגרם יהווה בסיס לחישוב גובה הפיצויים המגיעים לבעל הזכויות.