עבירות שמבוצעות על בסיס פיננסי, מתוך מטרה להפיק רווחים באופן שהחוק אינו מתיר, מכונות באופן גורף עבירות כלכליות. בדרך כלל עבירות אלו מבוצעות כלפי רשויות כלכליות כאלו ואחרות כגון הבנקים, הבורסה, רשות המסים וכדומה, באמצעות מרמה, זיוף, אי דיווח על הכנסות, העלמת הכנסות, הונאות בנק, עבירות הקשורות לפעילות בשוק ההון ועוד.


עבירות כלכליות מתבצעות פעמים רבות גם כעבירות צווארון לבן, כאשר המונח "עבירות צווארון לבן" מתאר עבירות פליליות המבוצעות ללא שימוש באלימות על ידי עובדי צווארון לבן, אשר מבצעים את העבירות בעסק שבו הם עובדים, אם באמצעות גניבת כספים על ידי מרמה או מעילה, ואם באמצעות סחר פנים, שוחד או טובות הנאה.


האם עבירות כלכליות הן עבירות פליליות?


מדובר בעבירות פליליות לכל דבר ועניין אף על פי שלא מעורבים בהן אלימות או מעשים פיזיים כלל, אולם ישנם כמה הבדלים. למשל, בדרך כלל עבירות אלימות מבוצעות כלפי אדם בודד או מספר בודד של אנשים, בעוד עבירות כלכליות מבוצעות כנגד ארגונים גדולים או רשויות מדינה.


פעמים רבות, פוגעות העבירות בכלל הציבור, אם בשל אי השתתפות בנטל התשלומים לקופת המדינה ואם בשל גניבת כספם של חפים מפשע בדרך זו או אחרת. כמו כן, לא פעם העבירות הכלכליות מתגלות רק לאחר שנגרם נזק בשווי כספי רב בעקבותיהן, כעבור שנים רבות.


מהם העונשים הצפויים בגין ביצוע עבירות כלכליות, וכיצד מכריע בית המשפט על העונש הראוי?


מדי שנה דנים בתי המשפט במקרים רבים של עבירות כלכליות כגון עבירות על חוק ניירות ערך, הלבנת הון, עבירות מס ועבירות צווארון לבן אשר מבוצעות בתאגידים וארגונים גדולים על ידי עובדי הארגון.


לעתים עבירות אלה מבוצעות באופן חד פעמי או עקב אי עמידה בהוראות טכניות כאלה ואחרות בחוקי המס, ופעמים אחרות עבירות כלכליות מבוצעות באופן שיטתי ועל פני תקופות ארוכות.


לאחר הרשעת נאשם בביצוע עבירות כלכליות, יוטל עליו גזר דין הכולל את העונשים שקבע בית המשפט בהתאם לעבירות שבוצעו. בין היתר שוקל בית המשפט את היקף הנזק שגרם הנאשם, את התקופה שבה ביצע את העבירות, את עברו הפלילי, או האופן שבו בוצעה העבירה, את ההיקף הכספי של העבירה, את נסיבותיו האישיות של הנאשם, את מצבו הכלכלי, הנפשי והפיזי ועוד.


על סמך שקלול הנתונים הללו, יקבע בית המשפט את העונש הראוי. בגין עבירות כלכליות שאינן נחשבות חמורות במיוחד, למשל עבירה שבוצעה באופן חד פעמי או בהיקף קטן, או כאשר ישנן נסיבות מקלות, בית המשפט יכול לקבוע עונש כספי בלבד ולהטיל על הנאשם קנסות כספיים. כאשר מדובר במקרים חמורים יותר, גובה הקנסות הכספיים יהיה משמעותי, וכמו כן בית המשפט עלול לחייב את הנאשם בפיצויים ולשלוח אותו למאסר בפועל לתקופות לא קצרות. על כן אסור להקל ראש כאשר מוזמנים לחקירה הנוגעת לעבירה כלכלית, ולהתייעץ בהקדם עם עורך דין העוסק בתחומים אלו.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מס


באופן עקרוני כדאי לפעול למניעת הגשת כתב האישום מלכתחילה ולשלם כופר, להסיר את המחדל או להגיע להסדרים אחרים במקום פתיחת הליכים פליליים. במקרים מסוימים אף אפשר לבטל כתב אישום בגין ביצוע עבירות כלכליות גם לאחר שכבר הוגש, בעיקר כאשר מדובר בסכומים לא גבוהים או במעידה חד פעמית של מבצע העבירה.