צו עיקול בהוצאה לפועל נועד להגביל את השימוש ברכוש ובנכסים של החייב, כדי להפעיל עליו לחץ ולזרז אותו להסדיר את חובותיו. במקרה שהחייב לא משלם את החוב ניתן למכור את הרכוש שעוקל ולהשתמש בכספים שיתקבלו לצורך כיסוי החוב או חלק ממנו בתיק ההוצאה לפועל.

 

עיקול צד ג' הוא עיקול נפוץ המוטל על כספים וזכויות של החייב הנמצאים בידי גורמים שלישיים. כמו כספים הנמצאים בתאגיד בנקאי, עיקול משכורת, כספים בתכניות חיסכון וכדומה. כאשר לחייב אין נכסים ורכוש שניתנים למימוש, ניתן לעקל את שכר החודשי שהוא מרוויח בעבודתו, אולם אסור לעקל את כל המשכורת, וחובה להשאיר בידיו סכום מסוים הקבוע בחוק, כדי שיוכל להמשיך להתקיים בכבוד, ולדאוג למחיית בני משפחתו התלויים בו.

 

גובה הסכום שיש להשאיר בידי החייב תלוי במצבו המשפחתי ובמספר הנפשות התלויות בו, ומחושב באחוזים מסכום בסיסי שנקבע בחוק הביטוח הלאומי. גם כאשר החייב אינו עובד, ומקבל דמי אבטלה, קצבת נכות או כל הכנסה אחרת שאינה שכר, לא ניתן לעקל את מלוא הסכומים שהוא מקבל, אלא חובה להשאיר בידיו את הסכומים הקבועים בחוק לפי חוק הבטחת הכנסה.

 

סעיף 8 לחוק הגנת השכר קובע כי משכר עבודה חודשי לא ניתן לעקל, להעביר או לשעבד סכום השווה לגמלה בשיעור הנקוב בתוספת השנייה לחוק הבטחת הכנסה, שהייתה משתלמת בחודש שקדם לתשלום שכר נטו לאחר ניכויי מס הכנסה, ביטוח לאומי, מס בריאות וכל ניכוי אחר, לאותו עובד, לפי הרכב משפחתו אילו היה זכאי לגמלה. כלומר, החלק מהשכר שיש להותיר בידי העובד לאחר עיקול צריך להיות זהה לסכום שמקבל זכאי להבטחת הכנסה.

 

אם הסכום האמור מעל 80% משכר חודשי, יקטן הסכום שאינו ניתן לעיקול, להעברה או לשעבוד לכדי 80% משכר העבודה החודשי. כלומר, אם הסכום גבוה מ - 80% משכר הנטו של העובד, יושארו בידיו 80% מהנטו, ובמקרים אלה מותר לעקל 20% משכר הנטו של העובד.

 

עיקול כספים המופקדים בקופות גמל

 

לפי סעיף 26 לחוק פיצויי פיטורין, לא ניתן לעקל סכומים שהופקדו לקופת גמל, כל עוד לא התגבשה זכותו של העובד לקבל את הקצבה החודשית. גם כספי פנסיה שהופקד לקרן פנסיה או ביטוח מנהלים, המיועדים לתשלום קצבה חודשית עתידית, וכספים אשר שולמו לצורך תשלום פיצויי פיטורין מוגנים מפני עיקול כל עוד לא הגיע המועד לקבלת הקצבה.

 

פיצויי פיטורין שהופקדו לקופת שאינה משלמת קצבה, שניתנים למשיכה כסכום חד פעמי, מוגנים מפני עיקול עד המועד שבו ניתן למשוך את הכספים, גם אם העובד לא משך אותם בפועל. ואף כספים שאינם מיועדים לפיצויי פיטורין, שהופקדו לקופת גמל שלא משלמת קצבה, אינם מוגנים מפני עיקול, וניתן לעקל אותם גם לפני שהגיע המועד לשחרור הכספים.

 

יש לך שאלה?

פורום עיקולים, הגבלת רישיון נהיגה ועיכוב יציאה מן הארץ

 

חייב המעוניין לבטל את צו העיקול, צריך להגיש בקשה מנומקת לרשם הוצאה לפועל, ולפרט מדוע יש לבטל את העיקול. לדוגמה, החייב יכול לטעון שפרנסת משפחתו תלויה במשכורת וגריעה ממנה משמעותה פגיעה קשה בילדיו. לבקשה יש לצרף תצהיר המכיל עובדות רלוונטיות, וכל מסמך שיכול לתמוך בבקשה בנימוקיה.