מדי יום אלפי אנשים בישראל מתעמלים בחדרי כושר, אך מה קורה במצב של פציעה? בפעילות ספורטיבית ישנם סיכונים לנזקים שלא תמיד ניתן למנוע, אולם באילו נסיבות האחריות לפציעה חלה על בעלי חדר הכושר עקב רשלנות?


לפני שמגישים תביעה בגין תאונה שאירעה במסגרת אימון בחדר כושר, צריך לוודא כי קיימת עילת תביעה, מאחר שללא הוכחת הגורם שהוביל לפציעה, אשר הייתה יכולה להימנע באמצעות שמירה על כללי הבטיחות, התביעה לא תתקבל. למשל, כאשר ניתן להוכיח שהנזק נגרם בעקבות מכשיר לא בטיחותי, אי קבלת הסברים תקינים על תרגילים מצד המדריכים, אי נקיטת אמצעי בטיחות וכדומה.


מהי האחריות החלה על מכון הכושר כלפי המתאמנים, ובאילו מקרים אפשר להגיש תביעה לפיצויים?


חוק מכוני כושר, חוק רישוי עסקים וכן חוק הספורט מגדירים את מלוא החובות אשר חלות על הפעלת מכון כושר והאחריות לשמירה על בטיחותם של המתאמנים. למשל, לפני תחילת האימונים, בעלי חדר הכושר חייבים להתנות את הפעילות באישור רפואי. כמו כן חובה לנהוג בזהירות ולדאוג לסביבת אימון בטיחותית, מוארת, נקייה ממכשולים ומפגעים ותוך שמירה על מרחק תקין בין המכשירים והמתקנים השונים. זאת כדי למנוע פציעות שונות של המנויים.


אמנם אף על המתאמן עצמו חלה חובת הזהירות, ולא פעם יש למתאמנים אשם תורם בפציעה, אולם כדי לזכות בפיצויים מחדר הכושר עקב רשלנות, יש להוכיח באופן חד משמעי קשר סיבתי בין רשלנותו של הבעלים לבין הפגיעה שנגרמה. למשל, במקרים מסוימים התקבלו בבתי המשפט תביעות של מתאמנים אשר נפצעו תוך כדי ריצה או הליכה על מכשיר ההליכון, עקב אי קבלת הדרכה מספקת על השימוש הנכון במתקן.


מלבד זאת חובה על בעלי מכון כושר לדאוג לפעילותם השוטפת של המתאמנים באמצעות מדריכים מקצועיים שמטרתם לפקח על אופן השימוש במתקנים ולהדריך את המתאמנים כיצד להשתמש בהם. עם זאת, ישנם חדרי כושר שאינם מחייבים נוכחות של מדריך, למשל בבתי מלון, במקומות עבודה או בבנייני מגורים.


כיצד לנהוג במקרה של פציעה במכון הכושר?


כל מתאמן שנפגע או נגרמו לו נזקי גוף במהלך האימון או השהייה בחדר הכושר, כדאי שידווח באופן מיידי על הפציעה לגורם המוסמך בחדר הכושר, ללא קשר לחומרת הנזק שנגרם לו. תמיד מומלץ לצלם הן את הפציעה והן את הסביבה שבה היא נגרמה, כדי להוכיח בהליכים משפטיים עתידיים את האחריות והרשלנות של מפעיל המקום.


נוסף על כך, חשוב לקחת את פרטי הקשר, את שמם ואת מספרי הטלפון של האנשים שהיו עדים לרגע הפציעה, ואף לבקש מהם הצהרה בכתב ותיאור על נסיבות הפציעה.


מיד לאחר מכן חשוב לקבל טיפול רפואי, ולשמור את מלוא התיעוד הרפואי והמסמכים הרלוונטיים. בכל מקרה של פגיעה בחדר הכושר יש לתבוע את חברת הביטוח המבטחת את חדר הכושר.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


מכל מקום חשוב לזכור שפציעות הן חלק מהפעילות הספורטיבית, וחשוב לשמור תמיד על כללי הבטיחות והזהירות. לא תמיד הפציעה נגרמת עקב רשלנותו של חדר הכושר, אך במצבים שבהם הפציעה הייתה יכולה להימנע באמצעות הקפדה על בטיחות המתאמנים, ניתן להגיש תביעה כנד בעלי מכון הכושר. כדאי לפנות לקבלת ייעוץ משפטי כדי לברר את סיכויי קבלת התביעה.