היזק לרכוש במזיד היא עבירה פלילית הקבועה בסעיף 452 לחוק העונשין. החוק קובע עונש מאסר מרבי של עד שלוש שנים, לנאשם שהרס או פגע ברכוש מתוך כוונה להזיק ושלא כדין. העונש נקבע בהתאם לנסיבות המקרה, לעברו הפלילי של הנאשם, להרשעות קודמות בעבירות רכוש וטיבו של הנכס הניזוק.

 

ואולם לא בכל מקרה מוגש כתב אישום, מכיוון שהיזק לרכוש במזיד היא עבירה התלויה בתוצאותיה, כך שללא מימוש התוצאה, לא ניתן להגיש כתב אישום. כמו כן, הזדון, שהוא בעצם המודעות של החשוד לנזק שעלול להיגרם כתוצאה ממעשיו, הוא היסוד הנפשי הנדרש להגשת כתב אישום.

 

דרישה נוספת לצורך הוכחת ביצוע העבירה היא שהנזק נעשה שלא כדין, לכן, כל עוד מדובר ברכוש אשר נמצא בבעלותו של החשוד, זכותו לעשות בו כרצונו, בתנאי שמעשיו לא גורמים לנזק לאדם אחר, ורק כאשר הנזק נגרם לרכושו של אחר, מתקיימת דרישת ההיזק שלא כדין.

 

החוק מבחין בין חומרת המעשים של עבירת היזק בזדון, בהתאם לטיב הנכס ובהתייחס לאמצעי שבו נעשה שימוש לביצוע העבירה. סעיף 453 לחוק העונשין קובע עונש מרבי של עד חמש שנות מאסר לאדם המבצע עבירה של היזק בזדון בבאר מים, במתקן קידוח מים, בסכר, בגדה, בקיר או בשער הצפה של בריכה, בגשר, במוביל או במאגר מים.

 

שבע שנות מאסר צפויות לנאשם שגרם נזק במזיד לדבר המשמש חלק מקווי תשתיות, מתקני תשתיות או חיבור אליהם, או לדבר שנועד להבטחת בטיחות הציבור, או דבר בעל ערך תרבותי, מדעי, היסטורי, דתי או אמנותי, וערכו של הנזק מעל 500,000 שקלים.

 

15 שנות מאסר על היזק באמצעות חומר נפץ

 

העונש המרבי על עבירת היזק לרכוש במזיד באמצעות חומר נפץ, הוא 15 שנות מאסר. אם בזמן ביצוע העבירה, היה נוכח אדם נוסף מלבד המזיק, או אם ההרס או הפגיעה סיכנו חיי אדם, בשל השימוש בחומר נפיץ, בכוונה להרוס נכס או להזיק לו, העונש יכול להגיע עד 15 שנות מאסר.

 

החוק מתייחס גם אל נזק שנעשה מתוך כוונה לחבל או לפגום בכתב צוואה, או בפנקס שעל פי הדין, יש רשות או חובה לנהלו כדי לאמת או לרשום קניין בנכס, או כדי לרשום אירועי חיים, כמו לידות, נישואין, פטירות או קבורות, או בפנקס שעל פי הדין יש לשלחו למשרד ציבורי. במקרה שהנאשם גרם היזק לפנקס או צוואה במזיד העונש הצפוי הוא חמש שנות מאסר.

 

על פי הוראות החוק, אדם ההורג בעל חיים או גורם לו לחבלה במזיד ושלא כדין, צפוי לעונש של עד שלוש שנות מאסר. מי שגורם להדבקת בעל חיים במחלה קשה, מתוך כוונה לפגוע בו, צפוי לעונש של עד חמש שנות מאסר.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

נאשם שהסיר או טשטש, במזיד, שלא כדין ובכוונה להונות, עצם או סימן שהוצגו כדין לציון גבול מקרקעין או זכות חכירה, צפוי לעונש מאסר עד שלוש שנים. במקרה זה, רשאי בית המשפט לצוות על הנאשם, בנוסף לעונש מאסר, לשלם עבור דמי התיקון או החלפתו של סימן הגבול ועבור הוצאות המדידה שיש צורך לבצע כתוצאה ממחדלו.