כיצד אפשר להתמודד עם כתב אישום, ומתי משתלם לבקש לתקן אותו? למעשה, אפשר לתקן כתב אישום בכל אחד משלבי ההליך המשפטי, כאשר גם התביעה וגם ההגנה רשאיות להגיש בקשה מצדן לתיקונו.


לתזמון של תיקון כתב האישום יכולות להיות השלכות שונות על המשך המשפט. למשל, התביעה יכולה לתקן את כתב האישום מבלי להגיש בקשה לתיקונו ולקבל על כך אישור מבית המשפט, כל עוד כתב האישום עדיין לא הוקרא בפני הנאשם. בשלב מאוחר יותר נדרש אישור מבית המשפט, ואילו הנאשם זכאי להשמיע את טענותיו בפני השופטים, לכפור באישומים או להודות בעובדות.


באילו מקרים מוגש כתב אישום ומתי אפשר לבצע תיקון לכתב אישום טרם הקראה ולאחר הקראה? מהן ההשלכות שעלולות לנבוע מהגשת בקשה לתיקון כתב האישום, ובאילו מקרים מדובר בסיכון משתלם?


כיצד מוגש כתב אישום ואיך ניתן לתקן אותו?


הליך המשפט הפלילי נפתח כאשר מוגש כתב אישום כנד אדם שנחשד בביצוע עבירה פלילית, ובכך הופך אותו מחשוד לנאשם. פרקליטות המדינה היא זו שמגישה כתבי אישום פליליים, אשר במסגרתם מפורטים החשדות כנגד הנאשם, העבירות המיוחסות לו, החוקים אשר עליהם עבר לכאורה ובסיס המחלוקת בין המדינה והנאשם.


נוסף על כך יפרט כתב האישום את הראיות שהצטברו כנגד הנאשם. אחרי שכתב האישום הוגש, אין אפשרות להוסיף לו עבירות נוספות המיוחסות לנאשם, אלא אם כן מתקנים אותו.


בשלב הבא, תתבצע הקראה של כתב האישום בפני הנאשם, אשר רשאי לכפור באישומים נגדו, לטעון כי ישנן עובדות או נסיבות חשובות שאינן מופיעות בכתב האישום, או להודות בעבירות המיוחסות לו בכתב האישום, כולן או חלקן.


שלב הקראת כתב האישום מתבצע לפני שהצדדים מציגים את הראיות שבידיהם, והוא יכול להשפיע על המשך המשפט באופן משמעותי. כפירה באישומים תוביל לדיון משפטי על עצם העבירות המיוחסות לנאשם, ואילו הודאה באשמה יכולה להוביל ישירות אל הרשעה וגזר דין, או לדיון משפטי סביב פרשנות החוק.


תיקון כתב אישום לפני הקראה או אחרי הקראה: מהן הסיבות לתיקון כתב האישום?


יש אפשרות לתקן כתב אישום בשלב שלפני הקראתו בפני הנאשם או לאחר מכן, כאשר את הבקשה לתיקונו יכול להגיש הנאשם עצמו אך גם התביעה. אם תיקון כתב האישום מתבקש לאחר ההקראה, ניתן לתקנו רק לאחר אישורו של בית המשפט, אשר מוסמך גם לדחות בקשות לתיקון כתב אישום בהתאם לשיקול דעתו.


חשוב להבין כי במקרה שהתביעה מחליטה לפני שלב ההקראה לבטל את כתב האישום, החלטה זו אינה מביאה לזיכויו של הנאשם משום שאפשר יהיה להגיש נגדו כתב אישום חדש או מתוקן בשלבים עתידיים. לחלופין, כאשר התביעה מחליטה לבטל את כתב האישום לאחר שלב ההקראה, היא לא תוכל להגיש כתב אישום חדש בעתיד המתייחס לאותן עבירות. משמעות הדבר היא זיכוי הנאשם באופן מלא.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


אם כן, מתי כדאי להגיש בקשה לתיקון כתב אישום? מבחינתו של הנאשם, מטרת התיקון יכולה להיות צמצום מסגרת הדיון או הפחתת העבירות המיוחסות לו. ניסוחו של כתב האישום יכול להשליך באופן משמעותי על המשך המשפט ועל העונשים שייגזרו על הנאשם במקרה של הרשעה. על כן ובשל ההשפעה הדרמטית שיכולה להיות לתיקון כתב האישום, חשוב להתייעץ עם עורך דין העוסק בדין הפלילי, ולהבין מה עלולות להיות ההשלכות על המשך ההליך.