בפרק זמן מוגדר הקודם לפני הליכי פשיטת רגל, כאשר אדם יודע שמצבו הכלכלי קשה, עליו להיות קודם כל הוגן כלפי הנושים, ולדאוג לשלם את חובותיו בטרם יחלק מתנות לאחרים ללא תמורה או בתמורה מופחתת.

 

סעיף 96 לפקודת פשיטת רגל קובע כי אם חייב העביר נכסים במתנה והוכרז כפושט רגל לפני שחלפו שנתיים מיום ההענקה, ההענקה תיחשב לפסולה והיא תבוטל.

 

אם החייב העניק נכסים והוכרז כפושט רגל לאחר שעברו שנתיים ולפני שחלפו עשר שנים ממועד ההענקה, ההענקה בטלה כלפי הנאמן, אלא אם הוכח כי בזמן שנעשתה ההענקה החייב היה יכול לשלם את כל חובותיו בלא להיזקק לנכס הכלול בהענקה, וכי משבוצעה ההענקה עברה זכות המעניק באותו נכס לנאמן על ההענקה.

 

המגמה העומדת מאחורי סעיף 96 היא כי בהתקיים תנאים מסוימים, ניתן לבטל הענקת נכסים אשר העביר חייב ללא קבלת תמורה או בתמורה מופחתת, לקרובי משפחתו או לאנשים אחרים, טרם הליך פשיטת הרגל. סעיף זה נועד למנוע מהחייב להבריח נכסים בזמן שעליו להסדיר את חובותיו לנושים, ולמנוע העברות ללא תמורה נאותה שתוצאתן היא הקטנת מסת הנכסים שלו.

 

החוק מפריד בין הענקות אשר בוצעו בשנתיים שלפני תחילת הליך פשיטת הרגל ובין הענקות שנעשו בין שנתיים לעשר שנים לפני ההליך, ובהתאם לכך קיימת אפשרות להגיש בקשה לביטול הענקת נכסים, אם היא בוצעה בפועל עשר שנים טרם היווצרות פשיטת הרגל.

 

כאשר מדובר בהענקות אשר ביצע החייב ללא תמורה, או בתמורה חלקית, לקרובי משפחה או אנשים אחרים, בשנתיים שלפני היווצרות פשיטת הרגל, ניתן לבטל אותן באופן אוטומטי, ובמקרים שבהם הענקת נכסים נעשתה בין שנתיים עד עשר שנים לפני היווצרות פשיטת הרגל, ייתכן ויהיה ניתן להתנגד לביטולן. לשם כך על החייב או מקבל הנכסים להוכיח כי במועד ההענקה החייב היה יכול לפרוע את חובותיו גם ללא הנכס שהוענק.

 

מהם החריגים לביטול הענקות?

 

ישנם מספר חריגים בנוגע לביטול הענקות שנעשו בין שנתיים לעשר שנים לפני מועד היווצרות פשיטת רגל, והכשרת הענקות שנעשו כשנתיים לפני מועד פשיטת הרגל, כאשר מדובר בהענקות בין בני זוג במסגרת הנישואין, לטובת קונה או בעל שעבוד בתמורה הוגנת, או לקרובי משפחה מדרגה ראשונה.

 

אם ההענקה נעשתה במסגרת הנישואים, בהתקיים שלושה תנאים מצטברים ייתכן וניתן יהיה להכשירה: אם ההענקה נעשתה לרגל נישואין, אם היא הייתה אמורה לקבל תוקף בעת הנישואין והייתה מותנית בעריכתם, ואם ההענקה הייתה אמורה להקל על עריכת הנישואין או להמריץ את קיומם.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי

 

כמו כן, כאשר קונה רוכש נכסים מחייב, בתקופת השנתיים שלפני היווצרות פשיטת הרגל, לא ניתן לבטל את ההענקה והקונה הוא הבעלים של הנכס. על הקונה להוכיח שהוא פעל בתום לב ושילם עבור הנכס תמורה הוגנת. חריג נוסף הוא כאשר החייב העניק נכס לילדיו שהגיעו לחזקתו לאחר הנישואין או לאשתו. במצב זה, ביטול ההענקה, גם אם נעשתה בשנתיים שקדמו לפשיטת רגל, לא יהיה באופן אוטומטי.