אחת מהחובות המוטלות על כל בעל עסק הוא ניהול ספרי חשבונות בהתאם להוראות ספציפיות שנקבעו לכך בחוקי המס הנוגעים הן למס הכנסה והן למע"מ. פנקסי החשבונות אמורים לתעד את מלוא ההכנסות וההוצאות בעסק, ובכל שנה יש להגיש דוחות לרשויות מס הכנסה ומע"מ על בסיס תיעוד זה.


בשל החשיבות הרבה לניהול ספרים בהתאם לחקיקה, ולאור הקלות והפשטות היחסית שבה ניתן לא לרשום הכנסות ובכך למעשה להעלים הכנסות ולהתחמק מתשלום מס, רשות המסים פועלת ללא הרף כדי להגביר את האכיפה בתחום זה, ומדי שנה מתבצעות ביקורות מס באלפי עסקים, כאשר חוקרי המס מוודאים האם מלוא התקבולים נרשמו בספרים והאם קיימים בהם ליקויים כאלו ואחרים.


רשויות המס מוסמכות לפסול ספרי עסק אשר אינם מנוהלים על פי הוראות החוק, וכתוצאה מכך להטיל סנקציות כלכליות שונות על בעל העסק. על כן חשוב להבין כיצד להתנהל באופן שוטף בדיוק על פי הוראות ניהול ספרים ולהימנע מפסילת ספרים. מה אפשר לעשות אם בכל זאת נפסלו הספרים? ומתי אפשר להגיש ערעור?


מה עלול לגרום לפסילת ספרים בעסק ומהן השלכות הפסילה?


ספרי עסק עלולים להיפסל על ידי רשויות המס בשני מצבים עיקריים: המקרה הראשון הוא ליקוי מהותי שהתגלה בביקורת מס אשר נעשה בניגוד להוראות ניהול ספרים, ואינו מאפשר לרשויות המס לבחון את מחזור הכספים האמיתי בעסק ואת פעילותו השוטפת. המקרה השני הוא אי רישום הכנסה או תקבול בספרים.


כמו כן, חלה חובה לנהל את הספרים בהתאם לאופי העסק והיקף פעילותו. אי תיעוד או אי שמירה על מערכת החשבונות בעסק לפי השיטות המקובלות לתחום עלולים לגרום לפסילת הספרים.


פסילת ספרים מהווה סנקציה חמורה בשל השלכותיה, ועל כן במקרה של אי רישום תקבול, כאשר ניתן לספק סיבה מספקת לאי הרישום, פקיד השומה רשאי שלא להורות על פסילת הספרים ולהסתפק באזהרה, אלא אם כן מדובר בניסיון של בעל העסק להעלים מס.


לגבי ההשלכות של פסילת הספרים על העסק, רשויות המס יבצעו חישוב מחדש ובמרבית המקרים יוציאו שומת מס חדשה וגבוהה יותר לבעל העסק. כמו כן אי ניהול ספרים גורר קנסות כספיים בשיעור שיכול להגיע עד 1% מהמחזור העסקי.


מהן האפשרויות לביטול הסנקציות בעקבות פסילת הספרים?


כאשר מדובר בפסילה עקב אי רישום הכנסה בספרים, ניתן להגיש ערעור שבמסגרתו יתבצע שימוע במשרד פקיד השומה. במהלך השימוע יוכל בעל העסק להשמיע את טענותיו ורק לאחר מכן יחליט פקיד השומה את החלטתו הסופית. על פסילת ספרים לאחר שימוע אפשר להגיש ערעור אל בית המשפט.


הליך השימוע אינו הליך חובה, אולם כדאי שלא לוותר על זכות זו ולטעון, למשל, לסיבה מוצדקת לכך שהתקבול לא נרשם, או שהתקבול אשר אינו נרשם כלל לא מסווג כתקבול על פי הוראות ניהול ספרים. כמובן, לפני שניגשים לשימוע חשוב לקבל ייעוץ משפטי לצורך התמודדות עם פקיד השומה.


כדאי לדעת כי הפרשנות של בתי המשפט לעילה מספקת לאי רישום תקבול בספרי העסק היא אירוע חריג או מצב שלא ניתן היה לצפותו מראש, אך לא יתקבלו טענות בדבר תקלה טכנית בקופה או אי רישום תקבול עקב לחץ בעסק.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מס


אם הספרים נפסלים עקב ליקוי מהותי בניהולם, ניתן לערער על הפסילה בתוך 30 ימים אל הוועדה לקבילות פנקסים, ולאחר מכן ישנה אפשרות לערער בבית המשפט. מכל מקום, כדאי להימנע מראש מפסילת הספרים באמצעות התנהלות תקינה בעסק באופן שוטף.