חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות מסדיר את המצבים שבהם נדרש למנות אפוטרופוס לגופו או לרכושו של אדם כדי שידאג עבורו לכל ענייניו. החוק קובע מהן זכויותיו וחובותיו של האפוטרופוס, ומפרט מהן העילות למינוי האפוטרופוס, כיצד מתבצע הליך המינוי, מתי מדובר במינוי זמני או קבוע, מתי יש למנות אפוטרופוס עבור פעולה ספציפית בלבד ועוד.


מכיוון שמינוי אפוטרופוס למעשה פוגע באחת מזכויות היסוד של כל אדם - להתנהל בחופשיות ובעצמאות ולהחליט בעצמו כיצד לנהל את ענייניו, בית המשפט לענייני משפחה יוציא צו אפוטרופסות אך ורק במקרים שבהם השתכנע כי מדובר בטובתו של החסוי, וכי הוא באמת אינו מסוגל לדאוג לעצמו. כלומר, לא ניתן למנות אפוטרופוס רק בשל זקנה, לדוגמה, או בשל כל מצב נפשי או בריאותי, אלא רק במקרים המצדיקים זאת.


מהן הסיבות העיקריות למינוי אפוטרופוס על גוף או על רכוש?


במרבית המקרים שבהם נדרש למנות אפוטרופוס, מדובר באנשים הסובלים ממחלה תפקודית, בריאותית או שכלית חמורה כגון אלצהיימר או דמנציה, או באנשים עם מחלה נפשית. כמו כן, במקרים שבהם ילדים קטינים מתייתמים מהוריהם, המהווים האפוטרופוסים הטבעיים על הילדים, יש צורך במינוי אפוטרופוס שידאג לצורכיהם.


כדי למנות אפוטרופוס על אדם, בית המשפט צריך להכריז על אותו אדם כפסול דין. המינוי יכול להיות לגוף או לרכוש, או לכלול הן את הגוף והן את הרכוש, לתקופה זמנית או לפרק זמן קבוע. אפוטרופסות על גוף נדרשת כאשר יש צורך בקבלת החלטות על הליכים רפואיים עבור אדם שמצבו אינו מאפשר לו להביע את עמדתו, ואילו אפוטרופסות על רכוש נדרשת כאשר מצבו הרפואי או הנפשי של החסוי אינו מאפשר לו לנהל באופן עצמאי את רכושו.


מי יכול להגיש בקשה לבית המשפט למינוי אפוטרופוס?


בן הזוג, קרוב משפחה או היועץ המשפטי לממשלה רשאים להגיש את הבקשה. מלבד זאת גם בית המשפט יכול לדרוש מינוי אפוטרופוס, למשל כתנאי למתן צו קיום צוואה או צו ירושה כאשר ישנם פסולי דין במסגרת היורשים. הבקשה צריכה לכלול את הסיבות לכך שצריך למנות אפוטרופוס לאדם מסוים, כגון חוות דעת רפואיות או פסיכיאטריות המעידות על מצבו, כאשר במסגרת הבקשה ניתן להציע את זהות האפוטרופוס ואת הסכמתו לפרוצדורה.


בית המשפט יבחן על פי פרטי הבקשה האם אמנם יש צורך למנות אפוטרופוס וכן באילו תחומים נדרש למנות אותו. החלטת בית המשפט לא תתקבל מבלי שישמע קודם את טענותיו ורצונותיו של החסוי, ככל שהדבר אפשרי.


נוסף על כך יבדוק בית המשפט האם זהותו של האפוטרופוס אשר הוצעה במסגרת הבקשה מתאימה לטובתו של החסוי. לא תמיד ניתן או אפשרי למנות לחסוי קרוב משפחה, ובמקרים רבים דווקא עדיף למנות אדם חיצוני ובכך למנוע סכסוכים בתוך המשפחה.


אם בית המשפט מחליט להוציא צו אפוטרופסות, הוא מוסמך לתת לאפוטרופוס אשר מונה הוראות פעולה ספציפיות, וכן לפטר אותו או להחליף אותו באפוטרופוס אחר אם יתברר שהוא אינו ממלא את תפקידו כראוי או אינו פועל בהתאם להוראות.

 

יש לך שאלה?

פורום אפוטרופסות | זכויות קשישים | בעלי מוגבלויות


האפוטרופוס מחויב לדאוג לטובת החסוי באופן מסור ולהגן על כל ענייניו. הוא מוסמך לבצע עבור החסוי פעולות משפטיות נרחבות, מלבד פעולות ספציפיות הדורשות קבלת אישור מבית המשפט. מלבד זאת חייב האפוטרופוס לדווח על מלוא הנכסים של החסוי לאפוטרופוס הכללי, ולהגיש דוח שנתי על הפעולות שביצע בנכסיו של החסוי.