מה צריך לעשות במקרה שבו שוטרים מבקשים או דורשים לבצע חיפוש ברכב בשל חשד להחזקת סמים? האם שוטר רשאי לבצע חיפוש ברכב גם אם הנהג לא הסכים לכך באופן מפורש?


אמנם, מדיניות אי ההפללה אושרה בימים אלו על ידי הממשלה, ולפיה לא ייפתחו הליכים פליליים כנגד משתמשי קנאביס לצריכה עצמית שייתפסו, אלא יוטלו עליהם קנסות מנהליים. ואולם, גם על פי מדיניות מקלה זו, יוגש כתב אישום פלילי כנגד אדם שנתפס בפעם הרביעית כשבאחזקתו סמים קלים המופקים מצמח הקנאביס, כגון גראס וחשיש, בהתאם לשיקול דעתה של המשטרה. מלבד זאת, החוק עדיין אוסר על גידול והחזקת סמים קלים.


לאור זאת, מהן סמכויות המשטרה לביצוע חיפוש ברכב ללא צו? מהו חשד סביר? ומה ייחשב לחיפוש לא חוקי ברכב? חשוב להבין את החוק מאחר שחיפוש לא חוקי יכול להוביל לזיכוי נאשם בהליכים פליליים שמתנהלים נגדו.


באילו נסיבות המשטרה רשאית לבצע חיפוש ברכב?


באופן עקרוני, הסמכות לבצע חיפוש של סמים ברכב חלה אם מתקיים חשד סביר לעוון או פשע, או לאחר קבלת צו חיפוש מבית המשפט. על פי פסקי דין שניתנו בעבר, עבר פלילי, מראה מרושל או שהות באזור הידוע בכך שנוהגים לצרוך בו סמים, אינם מהווים עילה סבירה לחיפוש בשל חשד סביר.


כאשר שופט מוציא צו לחיפוש סמים ברכב, השוטר רשאי לבצע את החיפוש על פי הוראות הצו. אולם בכל מקרה שבו שוטר מעוניין לחפש סמים בכליו או ברכבו של חשוד ללא צו חיפוש שניתן על ידי שופט, סמכויותיו מצומצמות יותר והוא מחויב להבהיר מה החשד שעלה ומדוע אותו החשד התעורר.


הסמכות לחפש סמים ברכב ללא צו ניתנת כאשר יש לשוטר יסוד סביר לחשוד בכך שהחיפוש יסייע באיתור ראיות, קורבנות עבירה או מבצעי עבירה מסוג עוון או פשע. כמו כן, המשטרה רשאית לבצע חיפוש כאשר מתקיים חשד סביר לביצוע עתידי של עבירת ביטחון, או כאשר יש סיכוי גבוה כי תתבצע עבירה מסוג עוון או פשע.


על כן, כל עוד השוטר סבור שנמצא במכונית חשוד שביצע עבירת סמים, או שקיימים במכונית סמים אשר יכולים להוות ראיה בבית משפט, או כאשר יש סיכוי גבוה כי החשוד עומד לבצע בעתיד עבירה הקשורה בסמים, הוא רשאי לבצע חיפוש על פי חוק.


נהג שהואשם בעבירת סמים זוכה לאחר שהתברר כי החיפוש ברכבו לא היה חוקי


במקרה שבו הוגש נגד נהג כתב אישום פלילי עקב נהיגה תחת השפעת סמים, התברר כי בוצע חיפוש לא חוקי ברכב על ידי המשטרה. בנסיבות אלה, הנהג זוכה מכל העבירות המיוחסות לו בכתב האישום.


במהלך המשפט התברר כי שני שוטרים החליטו לחפש סמים ברכבו של הנהג לאחר שהחנה את הרכב, וזאת מבלי שהסכים לחיפוש וללא צו חיפוש שניתן על ידי שופט. כשמצאו נייר עם כתמים החשודים כסם, דרשו מהנהג לבצע בדיקת שתן אך הוא לא הסכים.


למרות החיפוש הלא חוקי והעובדה שאותו נייר חשוד מעולם לא נשלח לבדיקת מעבדה ולא הוכח כי היו בו סמים, ולאחר סגירת התיק הפלילי שנפתח כנגדו עקב חוסר ראיות, הוגש נגדו כתב אישום בעילה של נהיגה תחת השפעת סמים.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


מבחינתו של השופט, אמנם הנייר עורר חשד סביר לכך שהוא שימש להחזקת סמים, אולם הוא התגלה במהלך חיפוש לא חוקי שהתבצע ברכבו של הנהג. מכיוון שהחיפוש לא היה מוצדק, הנהג לא הסכים לביצועו והשוטרים לא הסבירו לו על זכויותיו לסרב לחיפוש, פסל השופט את הראיה וזיכה את הנאשם ממלוא המעשים שיוחסו לו במסגרת ההליך.