רשות המסים נתפסת כרשות מאיימת ומפחידה, ועל כן התגובה הראשונית והטבעית של אזרחים רבים אשר מקבלים הזמנה להגיע דיון במשרדי מס הכנסה היא חשש ולחץ. אולם דיון במס הכנסה לא חייב להסתיים באופן שלילי, ולא תמיד מדובר בזימון לדיון בשל חשד להעלמת הכנסות או הקטנת תשלומי המס בדרכים לא חוקיות.


אף אם במהלך הדיון יתברר שלא כל ההכנסות דווחו, במקרים רבים אפשר להגיע להסדר מול רשויות המס. מה חייבים לדעת על הליכי הדיון במס הכנסה וכיצד צריך לפעול?


האם אפשר להחליט שלא להתייצב במשרדי פקיד השומה לדיון מס הכנסה?


אדם שמקבל הזמנה לדיון במס הכנסה חייב להגיע, ואם יחליט לסרב להתייצב או לא יסכים לענות על שאלות במהלך הדיון, עלול לשלם קנס כספי גבוה ואפילו להישלח למאסר לתקופה של שנה. עם זאת, אפשר לשלוח לדיון רואה חשבון או עורך דין ורואה חשבון כמייצג שינהל את הדיון בשמו של הנישום.


חשוב לענות על מלוא השאלות במסגרת הדיון. פקודת מס הכנסה מעניקה לפקיד השומה סמכות להזמין נישומים לדיון ולחקור אותם, כדי שיוכל לוודא מה גובה ההכנסות האמיתי שלהם ולהתאים אליהן את שיעור תשלום המס שיש לגבות מהנישומים.


אילו בדיקות מתבצעות במסגרת בירור במס הכנסה?


במהלך הדיון ידרוש פקיד השומה דוחות שונים, והוא רשאי אף לאסוף מסמכים רלוונטיים ממקום העסק. לא פעם הזימון להתייצב לדיון מבוסס על חשד כי ההכנסות אשר דווחו במסגרת הדוח השנתי אינן סבירות לסוג העסק והיקפו.


למשל, אם ההכנסות המדווחות נמוכות יחסית להיקף ההכנסות המקובל בענף, בעל העסק יידרש להגיע לדיון ולהסביר את מקור הפער, ולעתים אף יידרש לשלם מס נוסף בהתבסס על נתונים אלו. כך גם במקרה שמתעורר חשד כי סכום ההוצאות נופח במטרה להקטין את שיעור המס, או שלא דווחו מלוא ההכנסות במסגרת הדוח השנתי, המכונה גם שומה עצמית.


על כן, פקיד השומה יבחן את ההכנסות וההוצאות המוצהרות, את מועדי ההכנסות, את הרווח הנקי שנכנס לעסק, את הצהרות ההון שהוגשו עם השנים ובדיקות נוספות התלויות בסוג העסק, הכול במטרה לוודא שלא קיימים פערים לא מוסברים ושכל הרווחים דווחו למס הכנסה כדין.


האם ניתן לערער על החלטת פקיד השומה?


בתום הדיון במס הכנסה, פקיד השומה יכול לאשר את השומה הקיימת או להחליט כי היא לא תקינה ולקבוע שומה חדשה בהסכמה עם בעל העסק. במקרים אלו, התיק ייסגר לאחר שהנישום ישלם את יתרת המס הנדרשת.


כאשר אין הסכמה בין הצדדים, התיק יעבור למפקח נוסף, לאחר שפקיד השומה יוציא שומה חדשה ללא הסכמה, והדיון ייפתח מחדש. אם הצדדים אינם מגיעים להסכמה גם בשלב זה, הנישום רשאי לערער על השומה בבית המשפט המחוזי.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מס


חשוב לדעת כי ישנה אפשרות להתייצב באופן עצמאי לדיון במס הכנסה, ללא מייצג. אולם מומלץ להגיע או לשלוח מייצג שהוא איש מקצוע הבקיא בחוקי המס השונים, בהוראות ניהול ספרים וכדומה, כדי להתנהל באופן הנכון והטוב ביותר אל מול רשויות מס הכנסה, ולהימנע מגביית מס בשיעור גבוה, מקנסות כספיים או מתשלומי ריבית והפרשי הצמדה שיכולים להגיע לסכומים גבוהים.