הליכי גביית חובות המתבצעים במסגרת ההוצאה לפועל מתבצעים במטרה לאפשר לזוכים בתיקי ההוצאה לפועל לגבות את כספם במהירות ובאופן יעיל. לשכת ההוצאה לפועל יכולה להטיל סנקציות שונות על החייבים, למשל לעקל את רכושם או את חשבון הבנק שלהם לצורך גביית החוב, אך עם זאת, גם לחייבים יש זכויות שונות בהליכי ההוצאה לפועל.


באופן עקרוני, צו התשלומים שייקבע בהוצאה לפועל יתבסס על יכולותיו הכספיות של החייב, כאשר עיקול חשבון הבנק יתבצע במרבית המקרים עקב חובות לעירייה, לביטוח לאומי או לגורמים מסחריים שונים.


לשכת ההוצאה לפועל רשאית לעקל נכסים שונים השייכים לחייב, לרבות מיטלטלין, נכסי נדל"ן וכספים שונים מחשבון הבנק, כגון חשבון עו"ש, השקעות, חסכונות, תיקי ניירות ערך, פיקדונות וכדומה.


האם אפשר להגיע להסדר חוב עם הנושים ולמנוע את עיקול החשבון?


במסגרת הליכי גביית חובות בהוצאה לפועל, במרבית המקרים יינקטו צעדים קודמים לפני שיוחלט להטיל עיקול על חשבון הבנק. כמובן, הדרך הטובה ביותר להימנע מראש מהעיקול היא להחזיר כספים וחובות לנושים עוד לפני פתיחת התיק בהוצאה לפועל.


מלבד זאת, אפשר להגיע באמצעות ההליך בהוצאה לפועל או לפני הליכי הגבייה להסדר חוב שיהיה מקובל על הנושים, או לפעול לכיסוי החובות מהר ככל האפשר, כל עוד הדבר אפשרי מבחינה כלכלית.


לפני שהעיקול מוטל, החייב יקבל הודעה כי ניתנת לו תקופה של 20 ימים לפירעון החוב. כדאי מאוד לפעול במהלך פרק הזמן שניתן לפירעון החוב, גם אם לא ניתן לפרוע אותו. מתן הסברים מנומקים למנהל ההוצאה לפועל יכול לשכנע אותו לפעול לגביית החוב באמצעים אחרים ולא באמצעות הטלת עיקול על חשבון הבנק. בשלב זה כדאי לקבל ייעוץ משפטי ולנסות להימנע מהטלת העיקול מראש.


כיצד אפשר לפעול לביטול העיקול לאחר שכבר הוטל?


בין היתר, ההשלכות של עיקול חשבון הבנק עלולות להגביל מאוד את פעולותיו של החייב בבנק. למשל, חייב עם חשבון מעוקל אינו יכול לבצע העברות כסף בתוך החשבון, אינו רשאי לבצע העברה בנקאית ואינו מורשה למשוך כספים, כמו גם לפעול באמצעות כרטיס אשראי או פנקס צ'קים.


מלבד זאת, כל הכספים שיופקדו לחשבון בזמן העיקול ואף במשך שלושה חודשים לאחר שהעיקול הוטל, לרבות שכר עבודה, העברות בנקאיות או גמלאות שונות, ייחשבו לכספים מעוקלים. מסיבות אלה חשוב להגיע להסדר חוב מול הנושים מוקדם ככל שניתן.


כאמור, אפשר להגיע להסדר עם הזוכה בתיק ההוצאה לפועל שגרם לעיקול החשבון, ולהגיע להסכמה על התנאים שבהם העיקול יוסר. דרך נוספת היא לפנות להוצאה לפועל ולבקש את הסרת העיקול במסגרת עיכוב הליכים ובקשת חקירת יכולת. אך גם אם העיקול כבר הוטל, ניתן לפעול בדרכים שונות לביטולו.

 

יש לך שאלה?

פורום עיקולים, הגבלת רישיון נהיגה ועיכוב יציאה מן הארץ


אף לאחר הטלת העיקול, ניתן להגיע להסדר מול הנושים, או לחלופין לפנות בבקשה לראש ההוצאה לפועל לביטולו. מדובר בפרוצדורה שבמסגרתה מוגשת בקשה המפרטת את העילות שבגינן מבקש החייב לבטל את העיקול על חשבון הבנק. למשל, כאשר עיקול המשכורת גורם לחייב לאי יכולת להמשיך ולעמוד בתשלומים על פי צו התשלומים. על כן, בכל מקרה של עיקול חשבון הבנק חשוב לפנות לקבלת ייעוץ מגורם מקצועי.