בשבוע שעבר (יום ד') אישרה ועדת השרים של הכנסת את הארכת חופשת הלידה מ 14 ל- 15 שבועות. במסגרת הרפורמה יבוצעו מספר שינויים נוספים אשר אמורים להקל על נשים עובדות לאחר הלידה, כולל מיצוי חופשת לידה לאבות, והנחה במעונות הילדים הנמצאים במעון גם לאמהות שמאריכות את החופשה עד חצי שנה.

 

על פי הרפורמה החדשה, שאושרה בתחילת חודש מרץ 2017, נשים עובדות זכאיות לצאת לחופשה של 15 שבועות, במקום 14 שבועות, ובמהלך החופשה הן זכאיות לקבל דמי לידה מהמוסד לביטוח לאומי. בחצי השנה הקרובה הוועדה תבחן הוועדה את האפשרות של הארכה נוספת, כך שההורים יוכלו להיות זמן רב יותר עם הפעוטות טרם יחזרו לעבודה.

 

בנוסף מתייחסת הרפורמה להורדת הזמן המינימלי לניצול חופשת לידה של אבות, וקובעת כי המינימום של חופשת לידה לגבר, יפחת משלושה שבועות לשבוע אחד בלבד, כך שאבות שעד כה לא יצאו לחופשת לידה, מכיוון שלא היו יכולים להרשות לעצמם להפסיד שלושה שבועות בעבודה, יוכלו כעת לנצל את הזכות, ולצאת לחופשת לידה בתשלום למשך שבוע אחד בלבד, ואף בני זוג של סטודנטיות שלא עובדות יוכלו גם הם לנצל את חופשת הלידה, דבר שלא התאפשר קודם לכן.

 

כמו כן, צפויות הקלות נוספות, כמו האפשרות להאריך את חופשת הלידה למשך חצי שנה, מבלי לפגוע בהנחה עבור מעונות היום של הילדים. כאשר עד כניסת הרפורמה, אם נשים עובדות החליטו להאריך את חופשת הלידה, נשללה מהן הזכות להנחה במעונות היום.

 

זכאות לדמי לידה במשך 15 שבועות

 

על פי הוראות חוק עבודת נשים, כל מעסיק מחויב לאפשר לעובדת לקראת לידה לצאת לחופשה, והעובדת זכאית לקבל דמי לידה בין אם היא שכירה או עצמאית. לפני השינוי בחוק, עובדת אשר עבדה במשך שנה אחת ומעלה אצל אותו מעסיק, או באותו מקום עבודה, הייתה זכאית לצאת לחופשת לידה בת 26 שבועות, אך רק 14 שבועות מתוכם היו בתשלום, ובמקרה שעבדה פחות משנה, הייתה זכאית לחופשה בת 14 שבועות.

 

התשלום לפני הצעות החוק עמד על 14 שבועות בלבד, כך שעבור 12 השבועות הנותרים עד לסיום חופשה בת 26 שבועות, לא מתקבל תשלום והם נחשבים לחל"ת - חופשה ללא תשלום. כיום במקום 14 שבועות, העובדת זכאית לקבל תשלום עבור 15 שבועות, ואף נבחנת האפשרות להאריך בעתיד את חופשת הלידה בשבוע נוסף.

 

בעת חופשת הלידה העובדת לא זכאית לקבל שכר מהמעסיק, אלא זכאית לתשלום דמי לידה מביטוח לאומי, כדי לפצות אותה על אובדן הכנסה. אולם כדי לממש את הזכות, העובדת צריכה להיות מבוטחת בביטוח לאומי, ועליה לוודא כי המעסיק אכן הפריש מדי חודש דמי ביטוח משכרה כחוק.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות נשים בעבודה ובהריון

 

סכום דמי הלידה מחושב על פי ממוצע של המשכורת בשלושת החודשים שקדמו למועד שבו הפסיקה את עבודתה, בניכוי מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות. האב יכול להחליף את בת זוגו בחלק מחופשת הלידה ולקבל דמי לידה, בתנאי שההורים צברו ביחד תקופת עבודה המזכה אותם ב-84 ימי דמי לידה, ובתנאי שהאם שהתה בחופשת לידה ששה שבועות לפחות מיום הלידה, המעסיק אישר לאב לצאת לחופשת לידה, והאב ניצל שבוע, במקום 21 ימים רצופים.