כל אדם אשר נחשב כשיר מבחינה משפטית צריך לעמוד בחובות ובזכויות החוקיות השונות שנקבעו בחקיקה עד יום מותו. אחת הזכויות הניתנות לו על פי חוק היא האפשרות לערוך צוואה ולהחליט במסגרתה מה ייעשה ברכושו לאחר מותו ומי יהיו יורשיו. עם זאת, חוק הירושה קובע בבירור כי לא יהיה תוקף משפטי לצוואה אשר נכתבה על ידי מי שאינו כשיר מבחינה משפטית, כגון קטין, פסול דין ועוד.


כשירותו המשפטית של אדם עלולה להתבטל על פי החלטת בית משפט או בהתאם להוראות החוק. כאשר נבחנת כשירותו המשפטית של אדם בבית המשפט, מתבצעות בדיקות שונות שיכולות להצביע על הכשרות או אי הכשרות, כגון מצבו המנטלי, הפיזי או השכלי.


כאשר מדובר בכשרות המשפטית הנדרשת לעריכת צוואה, היא נבחנת על פי המועד שבו הצוואה נכתבה. ההחלטה ופסק הדין יינתנו על סמך חוות דעת רפואיות ופסיכיאטריות הנוגעות לכשרותו המשפטית של המצווה בעת שבה ערך את הצוואה, עדויות רלוונטיות וכדומה.


אם מתברר שהמצווה לא יכול היה להבין את המציאות באותו מועד או את השלכות החלטותיו, בית המשפט מוסמך לפסול את הצוואה. סמכות זו נועדה להגן על אדם מפני עצמו או מפני אדם אחר אשר מנסה לנצל את מצבו ולהשפיע עליו באופן לא חוקי.


כיצד בית המשפט מחליט לגבי כשירותו של אדם לערוך צוואה לאחר שכבר הלך לעולמו?


כאמור, הכרעת בית המשפט מתבססת על חוות דעת רפואיות ומסמכים רפואיים רלוונטיים מאותה תקופה שבה נערכה הצוואה. בדרך כלל הסוגיה מתעוררת כאשר מוגשת אל בית המשפט התנגדות לצוואה בטענה של אי כשרות המצווה, ואילו בית המשפט נדרש לבחון האם טענה זו נכונה.


במהלך השנים התגבשו בפסיקה מספר מבחנים שלפיהם נבחנת כשירותו המשפטית של המצווה, ובהתאם אליהם בוחן בית המשפט האם במועד עריכת הצוואה, המצווה היה מודע למעשיו ולעובדה שהוא כותב צוואה, ידע מיהם היורשים ומהו היקף רכושו, הבין את ההשלכות של הצוואה על יורשיו, דעתו הייתה צלולה והוא הבין את המציאות כפי שהיא, וכן האם סבל מלחצים נפשיים כאלה ואחרים שהיו יכולים להשפיע על הצוואה, כגון הזיות וכדומה.


בסופו של דבר יכריע בית המשפט על פי הנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה.


איך ניתן להוכיח את כשירותו המשפטית או אי כשירותו המשפטית של המצווה?


כדי להוכיח מה היה מצבו המנטלי והפיזי של המצווה בזמן שבו ערך את הצוואה, יש להציג בפני בית המשפט תיעוד רפואי, מסמכים רלוונטיים וחוות דעת מתאימה. חשוב להבין כי גם אם לאחר המועד שבו נערכה הצוואה, איבד המצווה מיכולתו הקוגניטיבית להבין את טיבו של המסמך אשר כתב, כל עוד היה כשיר מבחינה משפטית במועד שבו נערכה, הצוואה תיחשב כשרה ולא תיפסל.

 

יש לך שאלה?

עריכת צוואה | רישום צוואה


במצבים שבהם מוגשת התנגדות לקיום הצוואה בעילה של אי כשרות המצווה, נטל ההוכחה לגבי אי כשרותו מונח על מי שהגיש את ההתנגדות וטוען לאי כשרות משפטית. לצורך זאת לא מספיק להעלות ספקות או ספקולציות, אלא חובה להציג עדויות ומסמכים רלוונטיים, שיכולים לשפוך אור על מצבו של המצווה באותה עת. מדובר בנטל כבד, ובית המשפט ישקול היטב האם לפסול את כשירותו המשפטית של אדם לאור המשמעויות הנלוות לכך, לרבות פסילת הצוואה.