דווקא במהלך החג השמח ביותר בשנה, חג הפורים, נפצעים מדי שנה ילדים רבים. החג צופן בחובו סיכונים ממשיים לנזקי גוף. לדוגמה, תחפושות שנרכשות בזול ומתברר שהן עולות באש, פגיעה מקפצונים או נפצים שעלולה להתבטא אף נזקי גוף חמורים כגון כריתת אצבעות או פגיעה בעיניים, אביזרים מסוכנים כגון רובים וחרבות, ואף תהלוכות הפורים הססגוניות עלולות לגרום לפציעות ולנפילות.


מי אחראי לשלם פיצויים במקרה של פציעת ילדים במהלך החג? האם ביטוח תאונות אישיות מכסה גם פציעות שלא נגרמו בבית הספר? ואילו גופים נוספים אפשר לתבוע לפיצויים?


מהו הכיסוי הביטוחי לפוליסת ביטוח תאונות אישיות לילדים?


לא כל ההורים מודעים לעובדה שכל ילד אשר נמצא במסגרת חינוכית בישראל, מגיל שלוש ועד גיל 18, מבוטל על ידי משרד החינוך בפוליסת ביטוח לתאונות תלמידים. הכיסוי הביטוחי שמעניקה פוליסת הביטוח מקיף ורחב, תחולתו כוללת פציעות שאירעו במסגרת החינוכית או מחוצה לה במשך 24 שעות ביממה, בישראל וכן בחו"ל, ללא קשר לשאלה האם הנזק נגרם גם עקב אחריות תורמת של הילד. גם נזקי גוף קלים שאינם גורמים לפגיעה צמיתה מכוסים במסגרת פוליסת ביטוח תלמידים.


מלבד זאת, גם הורים שנפצעים במהלך פעילות מטעם המסגרת החינוכית, לדוגמה במהלך פעילות פורים בגן או בבית הספר, מבוטחים בפוליסה של משרד החינוך. עם זאת, במקרים של רשלנות רפואית, תאונות דרכים, פגיעה בעקבות פעילות צבאית או כתוצאה מפעולת איבה, פוליסת ביטוח תאונות תלמידים אינה הכתובת לתביעת פיצויים.


מי אחראי לפציעות בעקבות תחפושות לא בטיחותיות או בתהלוכת פורים ברחבי העיר?


כאשר הפציעה אירעה כתוצאה משימוש בנפצים או אביזרים שונים בזמן חגיגות הפורים במסגרת החינוכית, קיימת עילה להגיש תביעה כנגד הגן או בית הספר, משום שגורמים אלו אחראים לשמור על בטיחות הילדים בתוך שטחם. אולם כדי לקבל פיצויים מהמסגרת החינוכית, יש להוכיח כי קיים קשר סיבתי בין רשלנות המוסד לבין הפגיעה שנגרמה.


אם הילד הפצע במהלך תהלוכות הפורים המאורגנות על ידי הרשות המקומית, ניתן להגיש תביעה לפיצויים מהרשות המקומית במקרים שבהם הפציעה אירעה כתוצאה מרשלנות ואי שמיר על אמצעי בטיחות ואזהרה מצד הרשות המקומית.


אם מדובר בתחפושת לא בטיחותית, ניתן במקרים מסוימים להטיל את האחריות על היצרן. אולם חשוב לזכור כי כאשר התחפושת נרכשה מאתר בחו"ל, מדובר בתביעה מורכבת ויש לבחון היטב ובפירוט את הנסיבות של כל מקרה ומקרה באופן ספציפי.


מכל מקום, ניתן לתבוע את פוליסת תאונות ילדים בכל מקרה של פציעת ילד, אשר בעקבותיה נגרמה לילד פציעה קלה או חמורה, למעט אם שיעור הנכות שנקבע נמוך מ-5% או שמדובר בצלקות אסתטיות בלבד.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות תלמידים וזכויות בגין ביטוח ילדים וסטודנטים


כמו כן, אפשר לקבל פיצוי במסגרת הפוליסה על כל יום של היעדרות מבית הספר או מהגן בעקבות פציעות שבגינן הילד שהה באשפוז או מרותק למיטה, החל מהיום השישי להיעדרות. פיצוי זה יינתן בהתאם למסמכים רפואיים רלוונטיים.


הוצאות רפואיות נוספות מכוסות אף הן במסגרת הפוליסה, וכן השכרת או השאלת עזרים רפואיים נחוצים. הכיסוי הביטוחי עבור ההוצאות הרפואיות הוא עד 10%.