בין שמדובר בחקירת מצ"ח או בחקירה משטרתית "רגילה", מדובר בחוויה לא נעימה ולעתים אף טראומתית עבור הנחקרים שנחשדים בביצוע עבירות פליליות. במרבית המקרים שבהם מתנהלת חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת, הנחקרים הם חיילים בגילאים צעירים וללא ניסיון קודם בסיטואציה מלחיצה שכזו.


כל חייל אשר עולה נגדו חשד למעורבות בפלילים במהלך שירותו הצבאי, בין שמדובר בשירות חובה, בשירות קבע או במילואים, יעבור חקירה במצ"ח. אף על פי שהחקירה מתנהלת במסגרת הצבאית, ואם יוחלט בעקבותיה להמשיך בהליכים הפליליים תתבצע ההעמדה לדין בבית דין צבאי, עדיין לנחקרים זכויות זהות לזכויות האזרחים אשר עוברים חקירה במשטרה.


כדי לעבור חקירת מצ"ח מבלי להוביל להפללה עצמית רק בשל חרדה, לחץ, בלבול, חוסר ניסיון או חוסר ידע, חשוב להבין מראש כיצד בדיוק מתנהלת החקירה, מהם שלבי החקירה, מתי כדאי להשתמש בזכות השתיקה, האם ניתן להתייעץ עם אורך דין וכדומה. ככל שמגיעים לחקירת מצ"ח עם ידע מקדים, כך מפלס החרדה יורד וניתן להיערך מראש לשאלות החוקרים.


מהם שלבי החקירה במצ"ח?


תחילה חשוב לזכור כי במקרה של מעצר לצורך חקירה, המשטרה הצבאית חייבת להביא את החשוד לפני שופט צבאי במסגרת פרק זמן של 24 שעות, ואינה רשאית להמשיך את החקירה מעבר לכך ללא אישורו. כמו כן, בתחילת החקירה המשטרה הצבאית חייבת ליידע את החשוד בגין אילו עבירות הוא נחקר.


במהלך החקירה החוקר יכול לבצע תשאול בעל פה או בכתב, ולכן כדאי להבין כי כל דבר שנאמר במהלך החקירה יכול לשמש כראיה בבית הדין הצבאי. לעתים כדאי לשמור על זכות השתיקה ולא לשלוף תשובות מהבטן, ובכל מקרה, מומלץ לוודא שכל מה שנאמר יעלה על הכתב.


אם עולות שאלות בחקירה שכבר נשאלו קודם לכן בנוסח או באופן שונה, עדיף שלא להשיב בשנית מפני שעלולה להיווצר סתירה בין הגרסאות. על כן במקרה כזה עדיף להפנות את החוקר לתשובה הקודמת.


האם מותר להתייעץ עם עורך דין או לשמור על זכות השתיקה?


אכן, בדיוק כמו בחקירה משטרתית, גם חיילים אשר נחקרים במצ"ח זכאים לשמור על זכות השתיקה ולהיוועץ בעורך דין. חשוב להבין שקבלת ייעוץ משפטי אינה הופכת חשוד לנאשם, והיא מהווה זכות יסודית המבוססת בחוק, כדי שהחשוד יידע ויבין את מלוא זכויותיו במסגרת החקירה. הזכות לקבל ייעוץ משפטי מאפשרת להפסיק את החקירה בכל שלב שבו ירצה החשוד להיוועץ עם עורך דין, והוא יוכל לפנות לסנגור צבאי ללא תשלום או לעורך דין פרטי בהתאם לבחירתו ויכולותיו.


כדאי לדרוש ולבחון היטב את הראיות המצויות בידי המשטרה הצבאית, וחשוב להפנים כי חשוד אשר במהלך החקירה מודה כי ביצע את העבירות המיוחסות לו, לעתים אף כאשר מדובר בעבירות שלא ביצע, הודאתו עלולה להוביל אותו להרשעה בבית הדין. כל מה שנאמר במהלך החקירה עלול לשמש כנגד החשוד.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני צבא | משפט פלילי צבאי


נוסף על כך, חשוב לוודא שכל הדברים אשר נאמרו נרשמים בפרוטוקול החקירה באופן מדויק, ולא לחתום על הפרוטוקול לפני שקוראים אותו היטב.


בסיום החקירה, חשוב לפנות מוקדם ככל האפשר לעורך דין צבאי, לעדכן אותו בכל שלבי החקירה ולקבל ייעוץ משפטי. במקרים רבים, מי שנחשד בפלילים ועובר חקירה במצ"ח, יתבקש להגיע לחקירות נוספות בהמשך, ולכן מומלץ לקבל ייעוץ משפטי בשלב זה.