גם אם מחליטים להיפרד בהסכמה מלאה ומשתפים פעולה לאורך כל הדרך עד לסיום הליך הגירושין, עדיין מדובר בהליך מורכב וכואב, הכרוך בטלטלות רגשיות עזות שחווים בני הזוג, ילדיהם ובני המשפחה הקרובים.


בד בבד עם ההליך הנפשי הכואב הכרוך בפרידה ובפירוק התא המשפחתי, מדובר גם בהליך יקר המלווה בהוצאות כלכליות רבות, הן לפני שמתחילים בהליך המשפטי, הן במהלכו והן לאחר שבני הזוג מתגרשים. מהן העלויות הצפויות?


מהן ההשלכות הכלכליות של הליך הגירושין ופירוק התא המשפחתי?


השינוי הכספי מתחיל כבר ברגע הפרידה, אשר מתרחש לעתים פרק זמן ממושך לפני תחילת הליך הגירושין באופן רשמי. החיים משתנים באופן משמעותי לאור הפרידה, וצריך להתחיל להתרגל לרעיון שניהול משק הבית לא מורכב עוד משתי משכורות אלא ממשכורת אחת, אולם ההוצאות השוטפות נותרות ללא שינוי משמעותי, ועדיין צריך לשלם חשבונות, שכר דירה או משכנתא ועוד ועוד.


נוסף על כך, כאשר הליך הגירושין מתחיל, הוא כרוך בהוצאות רבות שמתווספות על ההוצאות השוטפות. לא מדובר רק בעלויות ההליך המשפטי. חשוב להבין שבמהלך הליך הגירושין שני ההורים עדיין צריכים לשאת בהוצאות שונות על הילדים.


לעתים בתחילת ההליך ייקבעו דמי מזונות זמניים עבור הילדים, אשר ההורה שעזב את הבית המשותף יחויב בהם. במרבית המקרים מדובר באב אשר ימשיך לשלם את המזונות הזמניים עד שייקבעו בהסכם הגירושין או בהחלטת בית המשפט המזונות הקבועים.


בסופו של הליך הגירושין ייקבע סכום דמי המזונות והמדור, אשר מתחיל בסך של כ-1,500 שקלים עבור כל ילד. סכום זה אינו כולל הוצאות חריגות, ותלוי גם אם תיקבע משמורת משותפת על הילדים או משמורת של אחד ההורים בלבד.


כמו כן, במקרים מסוימים נפסקים גם מזונות אישה לפרק זמן מוגבל, בדרך כלל עד סיום ההליך. באופן עקרוני מזונות אישה נקבעים כדי להשאיר את רמת החיים שאליה הורגלה האישה בשנות הנישואין, כאשר היא אינה מסוגלת לדאוג לפרנסתה בעצמה.


האם ניתן לצמצם את העלויות?


לעתים יש צורך לקבל חוות דעת פסיכולוגיות לצורך קביעת המשמורת, חוות דעת אקטואריות לצורך בחינת הרכוש המשותף ואופן חלוקתו וכן יש צורך לקבל שירותי חקירה. מלבד זאת, ההוצאות המשפטיות כוללות תשלומי שכר טרחה לעורכי דין שיכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים ואגרות שונות בערכאות המשפטיות שמגיעות למאות שקלים, אם בבית המשפט למשפחה ואם בבית הדין הרבני.


אמנם, הליך הגירושין הוא הליך יקר בכל מקרה, אך ניתן לצמצם בעיקר את ההוצאות המשפטיות המלוות לו. זאת בייחוד כאשר הליך הגירושין מתבצע בהסכמה, ובני הזוג אינם נגררים למלחמות בבית המשפט. הדרך היעילה ביותר להוזיל עלויות היא לערוך הסכם גירושין בהסכמה, ולהביאו לאישור בבית המשפט או בבית הדין הרבני. גירושין בהסכמה באמצעות הסכם גירושין יכולים גם לקצר משמעותית את משך ההליך כולו.

 

יש לך שאלה?

פורום גירושין


כמו כן, בנסיבות מסוימות כאשר יש קשיים כלכליים של ממש, ניתן לקבל פטור מתשלום אגרות בבית המשפט לענייני משפחה. חשוב לזכור כי ככל שההליך קצר ויעיל יותר, כך גם תשלום שכר הטרחה לעורכי הדין יהיה נמוך יותר באופן יחסי. גירושין הם לא מותרות, אולם חשוב לדעת את ההשלכות הכלכליות של ההחלטה לפרק את התא המשפחתי ולהיערך לכך בהתאם.