הסדר חוב הוא למעשה הסכם פשרה בין אדם שצבר חובות חובות ובין הנושים, הגורמים אשר דורשים ממנו להשיב את חובו. במסגרת ההסדר מגיעים הצדדים להסכמה שסכום החוב יוקטן במידה כזו או אחרת, ולאחר פירעונו של החוב המצומצם, העניין ייחשב כאילו החוב נפרע באופן מלא.


הליך זה רצוי הן מבחינת החייב והן מבחינת הנושים, מאחר שפעמים רבות מדובר בדרך היעילה, הטובה והמהירה ביותר לפירעון החוב מצדו של החייב, ולגביית החוב מצדם של הנושים.


בדרך כלל, הצדדים מגיעים להסדר חובות לפני שנפתחים תיקים כנגד החייב בהוצאה לפועל, בין שמדובר בחובות של אדם פרטי או בחובות שצברו עסק, חברה או תאגיד, כך שלמעשה ההליך מונע סנקציות שונות והליכי גביית חוב מורכבים ולא נעימים בהוצאה לפועל.


אולם גם אם כבר נפתחו תיקים בהוצאה לפועל לצורך גביית החובות, עדיין ניתן לבצע הסדר חובות. למעשה, כאשר לשכת ההוצאה לפועל שולחת אזהרה לחייב לפני נקיטת צעדי גבייה, היא מציינת פרק זמן מסוים שבמסגרתו החייב יכול להגיש בקשות שונות להקלות בתשלום חובותיו. אחת מזכויותיו של החייב במועד זה היא להגיש בקשה להסדר חובות עם הנושים במסגרת ההוצאה לפועל.


הסדר חוב מול הנושים בהוצאה לפועל יכול להביא להקטנת החוב תמורת פירעונו וכן מאפשר לפרוס את תשלומי ההחזר על פני פרק זמן ממושך.


איך מגיעים להסדר חובות במסגרת ההוצאה לפועל?


ישנן כמה דרכים להגיע לפירעון החובות במסגרת ההליך בהוצאה לפועל. ראשית, החייב יכול להגיע להסדר חוב באמצעות משא ומתן עם ההוצאה לפועל או עם הנושים עצמם.


שנית, החייב יכול לבצע חקירת יכולת שבמסגרתה תיקבע יכולת ההחזרים החודשית שלו בהתאם למצבו הפיננסי, על ידי רשם ההוצאה לפועל או שופט. לאחר קביעת יכולת ההחזרים תוציא לשכת ההוצאה לפועל צו תשלומים הקובע את גובה הסכומים אשר על החייב להעביר מדי חודש עד פירעון חובותיו.


שלישית, במקרים מסוימים ניתן לקחת הלוואה לצורך פירעון החוב במסגרת הסדר חובות, כאשר החייב אינו יכול לעמוד בתשלום ההחזרים גם לאחר צמצום החוב.


האם ניתן להגיע להסדר חוב במסגרת איחוד תיקים בהוצאה לפועל?


הליך איחוד תיקים מתבצע בהוצאה לפועל כאשר מספר תיקים שנפתחו כנגד חייב מאוחדים לתיק אחד שכולל את כל דרישות החוב. לאחר שנפתח תיק איחוד, החייב אינו רשאי להגיע להסדר חוב רק עם חלק מהנושים או לשלם להם מחוץ למסגרת תיק האיחוד. זאת מכיוון שהדבר נחשב העדפת נושים שאינה מותרת.


עם זאת, כאשר מדובר בצד שלישי שמעוניין לסגור עבור החייב את חובו כלפי נושה מסוים, ניתן יהיה להגיע עמו להסדר חוב מבלי שהדבר ייחשב העדפת נושים אסורה.


קביעת הסדר פשרה לתשלום החוב עם הזוכים בתיקי הוצאה לפועל


הצעד היעיל ביותר, ובמקרים רבים אף הכלכלי ביותר, לסגירת התיקים בהוצאה לפועל, הוא באמצעות הגעה להסדר חובות באמצעות הסדר פשרה עם הנושים. עוד לפני פתיחת הליכי הגבייה בהוצאה לפועל, החייב והזוכים בתיק יכולים להודיע על החלטתם על הסדר תשלומים או על הפחתת החוב לצורך תשלומו.

 

יש לך שאלה?

פורום הסדר חוב | מחיקת חובות


ככל שיוחלט על הסדר החוב בשלב מוקדם יותר, כך ניתן יהיה לצמצם את יתרת החוב שייווצר בהוצאה לפועל. כדאי לקבוע במסגרת ההסכם כי הנושה לא יפעל לגביית החוב בהוצאה לפועל ובלבד שהחייב עומד בתנאי הסדר הפשרה ומעביר לנושה כספים להחזר החוב מדי חודש. לאחר התשלום האחרון שישולם במסגרת הסכם הפשרה, ייסגר התיק שנפתח כנגד החייב בהוצאה לפועל.