היחסים המורכבים שבין משכירי דירות לשוכרים לא תמיד מפורטים בצורה מספקת בחוזה השכירות, וגם אם מערכת היחסים החוזית בין הצדדים מוסדרת כראוי, עדיין פעמים רבות צצים ויכוחים לגבי זכויות הדיירים לעומת זכויות בעלי הדירה, על מי חלה האחריות לתיקונים שונים בנכס וכדומה.


מהן הסיבות המצדיקות דרישה מצד בעל הנכס לפנות את הדירה?


במקרים מסוימים בעלי הדירות נתקלים בהפרות חוזה בוטות מצד השוכרים, ולא תמיד הם מודעים לכך שבנסיבות מסוימות ניתן לפנות דיירים בעייתיים מהדירה גם לפני תום חוזה השכירות בהליך מהיר, וכמובן גם לאחר שמועד החוזה עבר אך הדיירים לא מוכנים לפנות את הנכס. זאת באמצעות הוצאת צו פינוי מדירה שכורה בבית המשפט.


סכסוכים בין בעלי דירות ושוכרי הדירות עלולים לפרוץ מסיבות רבות, אך במקרים הנפוצים ביותר מוגשות תביעות לפינוי מושכר עקב סירוב להתפנות או אי תשלום שכר דירה על ידי השוכרים. כמו כן מוגשות בקשות להוצאת צו לפינוי המושכר עקב השחתת הרכוש בדירה המושכרת על ידי השוכר ואף פגיעה בדירה עצמה, התנהגות בעייתית של השוכרים אשר מרעישים או מלכלכים את הבית המשותף ובכך גורמים להטרדת השכנים, אי תשלומים שוטפים הקשורים לדירה כגון ארנונה וחשבונות ועוד.


מהם השלבים להוצאת צו פינוי מושכר בבית המשפט?


כאמור, בעל הדירה רשאי לפנות שוכרים מהדירה ולסיים את תקופת השכירות כאשר יש לכך סיבות מוצדקות כגון הפרה יסודית של הסכם השכירות. הצעד הראשון לפינוי הדייר הוא שליחת מכתב רשמי לדייר בדרישה לפנות את הנכס, שבמסגרתו יפורטו הסיבות המצדיקות את הפינוי.


במקרה שהדייר אינו מגיב לדרישתו של בעל הנכס, חשוב לדעת כי המשכיר אינו רשאי לפעול באופן עצמאי כדי לגרום לפינויו של הדייר בכוח, למשל לנתק את החשמל, להחליף מנעול או להוציא את חפציו של הדייר מהנכס.


גם הגשת תלונה במשטרה כנגד הדייר לא תועיל במקרה זה, משום שבמרבית המקרים המשטרה אינה פותרת סכסוכים אזרחיים כגון אלה, אלא מפנה את הצדדים לפתור את המחלוקות האזרחיות בין כותלי בית המשפט.


למעשה, הדרך היעילה, המהירה והרשמית לפנות דייר מנכס מושכר היא באמצעות הגשת תביעה מיידית לפינוי מושכר והוצאת צו פינוי. באמצעות הליך זה, ניתן לפנות את הדייר בתוך פרק זמן של עד חודשיים, וזאת על פי תקנות סדר הדין האזרחי. בד בבד עם הליך זה, פתוחה בפני המשכיר הדרך להגיש תביעה מקבילה ככל שיש לו טענות כספיות כנגד השוכר.


לאחר הגשת התביעה בבית המשפט, הדייר הנתבע צריך להגיש כתב הגנה בתוך פרק זמן של חודש ימים. באופן עקרוני, הדיון המשפטי ייקבע לכל היותר בתוך 30 ימים מהמועד האחרון שבמסגרתו ניתן להגיש את כתב ההגנה.


כפי שאפשר לראות, מדובר בהליך משפטי יעיל וזריז, אשר בסיומו בית המשפט מגיע להחלטה האם אכן התקיימו נסיבות המצדיקות את פינוי הדייר. אם התביעה לפינוי המושכר מתקבלת, בית המשפט מורה על צו פינוי, אשר לצורך מימושו וביצועו המשכיר צריך לפנות אל ההוצאה לפועל.

 

יש לך שאלה?

פורום פינוי שוכר ומקרקעין, פירוק שיתוף


ההוצאה לפועל תפתח תיק כנגד הדייר, והוא יקבל התראה לפנות את הנכס בעצמו, או שיפונה ממנו בכוח. השלב האחרון לפינוי השוכר הוא פנייה למשטרה לאחר פתיחת התיק בהוצאה לפועל, וזאת לצורך תיאום עם השוטרים לגבי מועד הפינוי מהמושכר.