יד ביד עם ההתפתחות המואצת של הטכנולוגיה, האינטרנט, הדיגיטל והמחשבים, התפתחו גם מגוון מעשים פליליים בתחומי הסייבר והמחשוב. כל פעילות פלילית המבוצעת באמצעות המחשב או רשת האינטרנט, וכמובן כאשר המעשים קשורים באופן ישיר למחשב או לתוכן המותקן עליו, מסווגת כעבירת מחשב.


ישנם שני סוגים עיקריים של עבירות המסווגות כעבירות מחשב ואינטרנט. הסוג הראשון מתייחס לעבירות פליליות שנועדו לתקוף את המחשב עצמו או את התוכנות המותקנות עליו, וזאת בניגוד לחוק המחשבים אשר נכנס לתוקפו ב-1995. בין היתר ניתן למנות עבירות כגון הפצת וירוס, פריצה למחשבים וכל פעילות פלילית אחרת שנועדה לשבש את פעולתו התקינה של המחשב או לפגוע בתוכן המותקן עליו.


הסוג השני של עבירות מחשב ואינטרנט כולל למעשה עבירות פליליות שמבצעים באמצעות הטכנולוגיה, כגון הפצת חומרי תועבה, הטרדה מינית, עבירות הלבנת הון ועוד ועוד.


אילו עבירות מחשב מבוצעות בניגוד לחוק המחשבים, ומה הדין הפלילי בגינן?


על פי חוק המחשבים, חדירה לחומר מחשב באופן שאינו כדין מהווה עבירה פלילית. למשל, כל גניבה, חדירה לתוכנות, השגת מידע ממחשבים ללא רשות, פריצה למחשב, וכן השתלטות או פריצה ברשתות חברתיות, אתרי אינטרנט או דואר אלקטרוני. הענישה בגין עבירות אלו יכולה להגיע עד לשלוש שנות מאסר בפועל.


גם חדירה למחשב המתבצעת במטרה לבצע עבירה פלילית אחרת מהווה עבירה על חוק המחשבים, כמו למשל איומים או הוצאת דיבה באינטרנט תוך התחזות לאדם אחר. על פי החוק, עונש המאסר בעבירות אלה יכול להגיע עד חמש שנים.


מלבד זאת, מחיקת תוכנות, שינויי מידע או כל מעשה אחר המשבש או מפריע לעבודת המחשב מהווה עבירה. למשל, הפצת וירוסים או תולעי מחשבים, התקנת סוס טרויאני, השבתת מערכות מחשב ועוד. מי שמבצע עבירה זו מסתכן במאסר לתקופה של שלוש שנים.


מהם העונשים בגין עבירות פליליות המתבצעות במחשב ובאינטרנט?


כאמור, עם התקדמות הטכנולוגיה, הולכות ומתרבות מספר העבירות הפליליות ה"קלאסיות" אשר מתבצעות באמצעות רשת האינטרנט והמחשבים. דוגמאות נפוצות לכך הן התחזות למישהו אחר באמצעות האינטרנט, קבלת דבר במרמה, גניבת זהות, ביצוע הונאה בכרטיס אשראי באמצעות האינטרנט, זיוף תעודות ומסמכים, ביצוע הימורים באינטרנט, הפצת והחזקת חומרי תועבה כגון חומרי פורנוגרפיה הכוללים קטינים, סחיטה או איומים ברשת.


כמו כן, ישנן עבירות נפוצות נוספות המתבצעות באמצעות מחשבים או ברשת האינטרנט, לרבות עבירות הלבנת הון, הטרדה מאיימת או הטרדה מינית, עבירות על ביטחון המדינה, חשיפת סודות מסחריים ועוד.


בתי המשפט מתייחסים בחומרה לנאשמים שביצעו עבירות פליליות במחשב או באינטרנט, ואף בית המשפט העליון כבר התייחס לכך שחובת הפסיקה היא ליצור הרתעה משמעותית, ולהבהיר כי מדובר בעבירות חמורות שמערכת האכיפה והשפיטה נלחמות בהן מלחמת חורמה.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה

 

כלומר, מגמת בתי המשפט היא להחמיר עם הענישה ולקבוע עונשים קשים ומהותיים בגין עבירות מחשב ואינטרנט, וזאת כדי ליצור הרתעה בקרב עבריינים פוטנציאלים.


מבחינת חוק המחשבים, טווח הענישה נע בין שלוש שנות מאסר ועד חמש שנות מאסר. אולם בכל מקרה של פשיעה מקוונת, עבירות מחשב או עבירות סייבר, מדובר בסוגיה משפטית מורכבת. על כן, במקרים אלו כדאי לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין פלילי אשר עוסק בפשיעת מחשבים ואינטרנט.