הן בשל שכיחות העבירה בקרב נהגים בישראל, והן בשל התוצאות החמורות והקטלניות שהיא עלולה לגרום, לנהג עצמו ולשאר משתמש הדרך, עבירה של נהיגה בשכרות מסווגת כאחת מעבירות התעבורה החמורות ביותר. המשטרה ובתי המשפט מנסים להילחם בתופעה בכל דרך, ומחמירים עם נהגים אשר עלו על ההגה תחת השפעת משקאות משכרים.


העונשים הצפויים לנהג שהורשע בנהיגה בשכרות מחמירים, כאשר הענישה המינימלית עומדת על שלילת רישיון הנהיגה לתקופה של שנתיים ויכולה להגיע גם לשנות פסילה ממושכות, וכן לכלול עונשי מאסר בפועל וקנסות בסכומים גבוהים.


בשל חומרת העבירה, קיימים נהלים ברורים הקובעים כיצד המשטרה צריכה לנהוג, אילו בדיקות עליה לבצע וכיצד עליה לתעד את הפעולות שהיא מבצעת, במקרה של חשד לנהיגה בשכרות. כל סטייה מהנהלים או טעויות בהקפדה על ביצועם עלולות להשפיע באופן משמעותי על ההליכים המשפטיים, ועל הסיכויים להגיע לזיכוי מהאישום או להגשת כתב אישום מרוכך יותר.


מהי כמות האלכוהול הנדרשת לקביעת שכרות, והאם יש זכות לסרב לבדיקת ינשוף?


פקודת התעבורה קובעת כי כמות אלכוהול של 240 מיקרוגרם בליטר אוויר בנשיפה, או 50 מיליגרם בבדיקת דם של 100 מיליליטר, תגדיר כי מדובר בנהיגה בשכרות. עם זאת, על פי פסקי דין שניתנו לאור סוגיות אשר עלו בנוגע לאמינותו של מכשיר הינשוף, נקבעה כמות אלכוהול גדולה יותר של כ-290 מיקרוגרם הנדרשת להוכחת שכרותו של נהג.


אם נתרגם את כמויות האלכוהול לכוסות שתייה אלכוהולית, ניתן לומר כי אדם אשר שותה יותר מכוס יין, כוס בירה או כל משקה משכר אשר ריכוז כמויות האלכוהול שהוא מכיל גבוה מהשיעור המותר בחוק - אסור לו לעלות על ההגה ולנהוג, אם אינו רוצה להסתבך עם רשויות החוק. הדבר נכון גם לגבי סמים מסוכנים אחרים.


נהג שאינו משתף פעולה עם המשטרה ואינו מסכים לבצע בדיקת ינשוף או למסור בדיקות דם או שתן, עלול להיות מורשע בבית המשפט בשל סירובו, ולהישלח למאסר לתקופה של 12 חודשים או לשלם קנס כספי בסכום של עשרת אלפים שקלים.


כיצד השוטרים חייבים לנהוג כדי שתוצאות הבדיקה יהיו קבילות במשפט?


המשטרה יכולה לדרוש לפי ראות עיניה לבצע בדיקות ינשוף, גם אם אין חשד כלל כי הנהג שתה משקאות משכרים. עם זאת, רק במקרים שבהם יש חשד סביר או שנגרמה תאונת דרכים, המשטרה יכולה לדרוש בדיקות דם או שתן.


כדאי שממצאי הבדיקות יהיו קבילים, יש להמתין לפחות 15 דקות לפני ביצוע בדיקת הינשוף, ועל השוטרים לוודא כי במשך רבע השעה הזו הנהג לא אכל, עישן או שתה. את הבדיקה יש לבצע פעמיים לפחות. מלבד זאת, השוטרים מחויבים להודיע לחשוד כי סירוב לבצע בדיקת ינשוף יגרום להרשעת הנהג בנהיגה בשכרות בבית המשפט.


העונשים בגין נהיגה בשכרות הם בין היתר פסילת מינימום של שנתיים, קנסות כספיים ואף מאסר בפועל. זאת לצד רכיבי ענישה על תנאי כגון תקופות מאסר ופסילה נוספות.

 

יש לך שאלה?

פורום נהיגה בשכרות


נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים נחשבת קלה יותר, ונהג שהורשע בה בפעם הראשונה צפוי לשלילת רישיון לתקופה מינימלית של שישה חודשים. אם מדובר בעבירה שנייה או יותר של נהיגה בהשפעת אלכוהול, הענישה המינימלית תהיה שנתיים של שלילה.


מאסר בפועל עלול להיגזר כאשר הנהג מורשע בנהיגה בשכרות, לא משנה אם מדובר בעבירה ראשונה, שנייה או יותר מכך, במקרים שבהם כמות האלכוהול בגופו היא פי 2.5 מהכמות המותרת, זאת לצד שלילת רישיון הנהיגה לשלוש שנים לכל הפחות.