מדי שנה חברות רבות בישראל מגיעות למצב של חדלות פירעון, לא עומדות בחובותיהן ואינן מצליחות לשלם משכורת לעובדים. מדובר בעסקים שנמצאים על סף סגירה, בדרך לפירוק. במצב זה מנוהלים נכסי החברה על ידי מפרק מיוחד, מנהל או נאמן אשר מונה על ידי בית המשפט וכן על ידי כונס נכסים, אשר מטרתם בניהול הנכסים היא כסות את החובות שנוצרו ולשלם לנושים השונים את הכספים המגיעים להם.


במצב של פירוק החברה, העובדים השכירים הופכים לחלק מהנושים, וזאת מכיוון שפעמים רבות זכויותיהם הכלכליות נפגעות בעקבות הפירוק. לא פעם העובדים אינם מקבלים את שכרם או שזכויות סוציאליות וכלכליות בסיסיות אחרות נפגעות, כגון תשלומי נסיעות, דמי הבראה, פיצויי פיטורין ועוד.


מהן זכויותיהם של העובדים השכירים בעסק שנכנס לחדלות פירעון, ואיך הם יכולים לממש אותן?


כאשר עובד אינו מקבל את שכרו על ידי המעסיק מכיוון שזה נקלע לחובות, הוא זכאי לפנות למוסד לביטוח לאומי, וזאת בהתאם לחוק הביטוח הלאומי אשר קובע מהן זכויותיהם של עובדים שכירים בעת פירוק או פשיטת רגל של המעסיק או העסק שבו הם עובדים.


למעשה, לא ניתן לתבוע חברה בפירוק, מאחר שכל ההליכים נגד החברה מוקפאים עד שיסתיימו בבית המשפט. על כן, בהתאם לחוק, עובד שכיר שמצא עצמו ללא הכנסה באופן פתאומי, יכול לקבל קצבה מהמוסד לביטוח לאומי אשר נועדה לצמצם את הנזקים שנגרמו לו בעקבות סגירת העסק. הקצבה כוללת תשלומים לקרנות הפנסיה ולקופות הגמל, תשלום פיצויי פיטורין וכן העברת משכורת שלא שולמה על ידי המעסיק.


כיצד העובדים צריכים להגיש תביעת חוב, ואיך מחושבת הגמלה שיקבלו מהביטוח הלאומי?


כאשר חברה נמצאת בהליך פירוק, ממונה על ידי בית המשפט מנהל מיוחד או מפרק אשר אחראים לנהל את נכסי החברה עד לסיום ההליך, ובין היתר גם לבחון את תביעות החוב של עובדי החברה. רק לאחר קבלת אישור מהמפרק, העובד יוכל לפנות לביטוח הלאומי כדי לקבל את הגמלה המגיעה לו.


העובדים זכאים לקבל שכר עבודה, תשלומים לפנסיה, פיצויי פיטורין לרבות דמי הודעה מוקדמת, דמי הבראה עבור השנתיים האחרונות, תשלום דמי חגים, תשלום עבור ימי חופשה שלא נוצלו, משכורת 13, ביגוד ועוד. באופן עקרוני, כל רכיב שכר, לרבות שעות נוספות, מענקים, עמלות וכדומה, יכול להיכלל בחישוב הקצבה מהביטוח הלאומי, כל עוד הוא ניתן לסיווג כשכר עבודה.


התנאים לקבלת הכספים מהביטוח הלאומי הם כי המעסיק הוכרז כפושט רגל או שבית המשפט המחוזי הוציא צו פירוק לעסק, וכן שמונה מפרק או נאמן על ידי בית המשפט. תנאי נוסף הוא שתביעתו של העובד לקבלת משכורתו מהביטוח הלאומי הובאה לאישורו של המפרק או הנאמן.


במקרה של פטירת העובד בפרק זמן זה, המוסד לביטוח לאומי ישלם את זכויותיו לשאירים. כמו כן, הגמלה משולמת בתוספת הפרשי הצמדה.


תחילה יקבל העובד את משכורתו, ולאחר מכן את הפיצויים. חשוב לדעת שמתוך כספי הקצבה, ינוכו לעובד תשלומים למס הכנסה ולביטוח הלאומי, כמו במשכורת רגילה. לאחר מכן יועברו התשלומים לקרנות הפנסיה וקופות הגמל.


את הגמלה יעביר המוסד לביטוח לאומי ישירות לעובד, אם באמצעות המחאה ואם באמצעות העברה לחשבונו, ולא ניתן יהיה לשעבד או לעקל אותה. חשוב לדעת כי רק עובד שכיר זכאי לקבל את הקצבה מהביטוח הלאומי, ולא עובד עצמאי או בעל שליטה.

 

יש לך שאלה?

פורום הבראה כלכלית ושיקום כלכלי


כמו כן, המוסד לביטוח לאומי מוסמך לדחות את תביעת החוב או לקבל אותה באופן חלקי בלבד, הכול בהתאם לשיקול דעתו ועל פי החוק. אם קיימים פערים בין סכום התביעה בין הנאמן או המפרק לבין המוסד לביטוח לאומי, העובד יוכל לקבל את ההפרשים שנוצרו מהפערים במסגרת הסדר החובות.