עתירה מנהלית היא למעשה תביעה או כל הליך משפטי שמנהלים כנגד רשות מנהלית או רשות שלטונית, למשל משרד הפנים, רשות מקומית, משרדי הממשלה, קופות חולים וכדומה. את ההליך מנהלים בבית המשפט המחוזי המוסמך להכריע בעניינים מנהליים, או בבית המשפט העליון. אם בהליך פלילי המדינה היא זו התובעת, ובהליך אזרחי מדובר בתביעה שמגיש אדם או תאגיד כנגד אדם או תאגיד אחר, בהליך מנהלי המדינה או הרשות השלטונית היא הצד הנתבע או המשיב.


באופן עקרוני, ההליך המנהלי מאפשר לאזרחים לערער או לקבול על החלטות לא צודקות שביצע הגוף השלטוני, לאחר ששאר הדרכים לערער על ההחלטות לא הביאו לשינוי ההחלטה.


באילו מקרים מגישים עתירה מנהלית כנגד משרד התחבורה או משרד הרישוי?


ישנן עילות רבות שבגינן מגישים עתירות כנגד משרד הרישוי, אולם אפשר לומר באופן כללי כי מדובר בהחלטות המשרד בכל הנוגע לחידוש או פסילת רישיון, חישוב נקודות, קבלת רישיון לרכבים מקצועיים וכדומה.


בהקשר זה חשוב לדעת כי אדם שאינו יכול לקבל רישיון נהיגה בשל הרשעות קודמות בעבירות תנועה, יכול להגיש בקשה לחנינה מנשיא המדינה וכך לקבל את רישיונו בחזרה.


משרד התחבורה לא הודיע על קורס נהיגה מונעת, הנהגת שרישיונה נשלל קיבלה אותו בחזרה


בית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב החליט להורות למשרד התחבורה להשיב באופן מיידי את רישיון הנהיגה שנשלל מנהגת, לאחר שהתברר במסגרת העתירה המנהלית שהגישה כי המשרד לא טרח לעדכן אותה על חובתה לגשת לקורס נהיגה מונעת במועד שבו חידש את רישיונה.


במסגרת פסק הדין נזף בית המשפט במשרד הרישוי, אשר פסל את רישיונה של העותרת לשלושה חודשים משום שלא התייצבה בקורס הייעודי, אף על פי שלא הודיע לה בעת חידוש הרישיון כי עליה לעבור אותו משום שנצברו לחובתה נקודות.


טענתה של הנהגת הייתה כי ההחלטה לשלול לה את הרישיון לא הייתה מידתית או סבירה, מכיוון שכלל לא ידעה כי צברה נקודות המחייבות אותה לגשת לקורס. טענה זו התקבלה על ידי בית המשפט, אשר הדגיש כי לפני שמשרד הרישוי שלל את הרישיון, היה עליו לאפשר לעותרת להשלים את חובותיה.


העתירה המנהלית התקבלה: רישיון הנהיגה נשלל עקב חובות בהוצאה לפועל, אך החייב לא יצטרך לעבור בשנית מבחני נהיגה כדי לקבל את הרישיון בחזרה


במקרה אחר שהתקבל בבית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה, בית המשפט הורה להשיב באופן מיידי את רישיון הנהיגה שהוגבל במסגרת הליכים בהוצאה לפועל, וזאת מבלי שהנהג ייאלץ לעבור שוב מבחני תאוריה וטסט.


רישיונו של העותר הוגבל עקב תיק שנפתח כנגדו לתשלום חוב בהוצאה לפועל. באופן עקרוני, החוק קובע כי כאשר הרישיון נפסל למשך פרק זמן של יותר משנתיים, יש לעבור בשנית טסט ותאוריה. במקרה המדובר, העותר שילם את חובותיו וביקש להסיר את ההגבלה על הרישיון לפני שחלפו שנתיים, אולם תקופת השנתיים חלפה עקב התמהמהות בהוצאה לפועל. למרות זאת, משרד הרישוי חייב את העותר לעבור את מבחני הנהיגה בשנית לפי הדין.

 

יש לך שאלה?

פורום משפט מנהלי, עתירות, בג"צ ורשויות מקומיות


שופטת בית המשפט קיבלה את העתירה, והדגישה כי העותר עמד בחובותיו והגיש בקשה לביטול ההגבלות בתיק ההוצאה לפועל לפני שחלפו שנתיים. על כן השתכנעה השופטת כי החלטת משרד הרישוי לא הייתה סבירה בנסיבות העניין, והורתה למשרד התחבורה לחדש את רישיון הנהיגה של הנהג מבלי להציב לו תנאים או מבחנים לחידוש הרישיון.