בשנת 2016 קיבל בית הדין לעבודה בירושלים את תביעתו של מני נפתלי, אשר שימש אב הבית במעונו הרשמי של ראש הממשלה ורעייתו, בנימין ושרה נתניהו, וקבע כי הועסק שם בתנאים פוגעניים חמורים. זאת בשל יחסה של שרה נתניהו אל כלל עובדי המעון, ובכללם מני נפתלי.


על פי העדויות שהצטברו בבית הדין לעבודה בפיהם של מספר עובדים במעון ראש הממשלה, העובדים סבלו מהשפלות והעלבות חוזרות ונשנות מצד שרה נתניהו, נדרשו לעבודה בשעות חריגות ומרובות, היו קורבנות להתפרצויות זעם ועוד. בשל ההתעמרות וההתעללות הנפשית שחווה במהלך עבודתו, קבע בית הדין לעבודה פיצויים לנפתלי בסכום של 170 אלף שקלים.


מהי התעללות נפשית בעבודה וכיצד ניתן להתמודד איתה?


לא רק במעון ראש הממשלה עלולים עובדים לחוות התעמרות מצד המעסיקים או המנהלים. מדובר בתופעה נרחבת וגורפת בכל ענפי העבודה במשק הישראלי, בחברות פרטיות או ממשלתיות, בעסקים קטנים וגדולים: לפחות מחצית ממספר השכירים בישראל חווים התעללות בשלב זה או אחר במסגרת תקופת העסקתם, לרבים מהם נגרמים נזקים נפשיים ובריאותיים של ממש בעקבות ההתעמרות, ונוסף על כך נגרמת פגיעה של ממש למשק עקב ניצול ימי מחלה של עובדים אשר עוברים התעללות מצד המעסיק או המנהל.


אלימות מילולית או התעמרות במקום העבודה יכולה להתבטא באישומי שווא חוזרים ונשנים כנגד העובד, גידופים, צעקות, השפלות, איומים, הקנטות, יחס מזלזל, איסורים לא סבירים, התעללות על בסיס מגדר, עדה, דת או גיל ועוד. כל עובד שעובר יחס משפיל ומבזה במקום עבודתו ממש לא חייב להשלים עם המצב, ופתוחות בפניו מספר אופציות משפטיות להילחם בגורם המשפיל ולקבל זכויות שונות בעקבות היחס שספג.


מלבד זאת, מקודמת בישראל הצעת חוק למניעת התעמרות בעבודה, אשר אם תאושר עובד יוכל לקבל פיצויים ללא הוכחת נזק מהגורם המתעלל עד לסכום של 120 אלף שקלים, ואף לתבוע פיצויים ללא הגבלת הסכום כל עוד הנזקים שנגרמו יוכחו במהלך המשפט.


הכרה בתאונת עבודה ואפשרות להתפטר תוך קבלת פיצויי פיטורין: כך ניתן להילחם בתופעת ההתעמרות בעבודה ולקבל פיצויים על הנזקים הנפשיים והגופניים שנגרמו


בתי הדין לעבודה מכירים לא פעם בפגיעות שנגרמו לעובדים עקב לחץ נפשי קיצוני בעקבות התעמרות שחוו, מתח או סערת רגשות כתאונת עבודה, אשר מזכה בקצבאות שונות מהמוסד לביטוח לאומי.


אמנם צריך להוכיח אירוע חריג בעבודה כדי להוכיח תאונת עבודה, כך שסטרס לאורך תקופה ממושכת בעקבות דרישות קיצוניות או התעללות חוזרת ונשנית לא ייחשב בפני עצמו לתאונת עבודה, אולם בהכרעות דין רבות הוכרו מקרים של התמוטטות נפשית, מקרי התאבדות, התקף לב, סוכרת או אירוע מוחי כתאונת עבודה.

 

יש לך שאלה?

פורום יחסי עובד מעביד ( מעסיק )


מלבד זאת, כאשר יחסי העבודה הם הגורם להתפטרותו של עובד אשר אינו יכול לסבול עוד את ההתעמרות, הוא זכאי לקבל פיצויי פיטורין.

 

במקרים שבהם הוכח כי ההתפטרות אירעה על רקע של פגיעה נפשית בעובד והתנהגות שלילית כלפיו כגון שימוש בשפה פוגענית, הטחת עלבונות, השפלות חוזרות ונשנות ועוד, קובעים בתי הדין לעבודה כי מדובר בהתפטרות מוצדקת משום שהנסיבות אשר נוצרו אינן מאפשרות לעובד להמשיך כרגיל בעבודתו, ועל כן מדובר בהתפטרות בדין מפוטר המצדיקה קבלת פיצויי פיטורין.