האם קיים הבדל בין זיוף מסמך לבין שימוש במסמך אשר זויף מבחינת חוק העונשין? למעשה, מדובר בשתי עבירות שונות, אולם פעמים רבות הן קשורות זו בזו. כדי שאדם אשר נפתחים נגדו הליכים פליליים בגין שימוש במסמך מזויף יורשע בביצוע העבירה, התביעה תצטרך להוכיח תחילה כי אכן השתמש במסמך מזויף, ולאחר מכן כי ידע על כך שמדובר במסמך שזויף, ולמרות זאת בחר להשתמש בו.


חוק העונשין אמנם מבצע הבחנה בין שתי העבירות, אולם למעשה קובע כי מי שמשתמש במסמך מזויף באמצעות הגשתו, הנפקתו או בכל אופן אחר - דינו זהה למי שזייף את המסמך. כלומר, העונש בגין עבירה זו זהה לעונש אשר יוטל בגין זיוף מסמך, והחוק אינו מבחין בין שתי העבירות ביחסו אל חומרת המעשים.


מה נחשב לזיוף מסמך באופן פלילי?


על פי החוק, מסמך הוא תעודה רשמית, בין שמדובר במסמך אלקטרוני או בכתב, כגון צ'ק, שטר, תעודת זהות, רישיון נהיגה וכדומה. זיוף של חתימה על גבי המסמך, ביצוע שינויים במסמך קיים, לרבות הוספת פרטים או השמטת פרטים, או הנפקת מסמך מזויף מתחילתו ועד סופו - מהווים זיוף מסמך, כאשר הם מתבצעים ללא סמכות, במטרה להונות או לקבל דבר מה במרמה.


שימוש במסמך מזויף: אילו עונשים קובע החוק?


כאמור, מבחינת החוק אין שום הבדל בענישה בגין זיוף המסמך או שימוש ביודעין במסך מזויף. כאשר מדובר בזיוף מסמך, העונש יכול לנוע בין שנת מאסר ולהגיע עד מאסר לתקופה של חמש שנים, וזאת כאשר מדובר בזיוף מסמך בנסיבות מחמירות. כאשר מדובר על זיוף בכוונה לקבל דבר במרמה, העונש המקסימלי יכול להגיע לשלוש שנות מאסר.


בית המשפט יבחן מהן הנסיבות שהובילו לזיוף המסמך, באיזה היקף התבצע הזיוף, מה הייתה מידת התחכום שנדרשה לצורך הזיוף, איזה מסמך זויף, כמה פעמים בוצעה העבירה ומה קיבל הנאשם תמורת המסמך המזויף.


חשוב להדגיש כי גם אם הנאשם בשימוש במסמך מזויף לא קיבל דבר תמורתו בסופו של דבר, מספיקה העובדה שהשתמש במסמסך המזויף, הגיש או הנפיק אותו, כדי שיורשע בעבירה. גם החזקת מסמך מזויף מבלי להשתמש בו עלולה להוביל לפתיחת הליכים פליליים כנגד המחזיק, ויהיה עליו להוכיח כי לא ידע שמדובר במסמך מזויף וכי לא החזיק בו במטרה להשתמש בו בעתיד לצורך הונאה או קבלת דבר מה במרמה, וכמו כן כי לא לקח חלק בזיופו של המסמך. אם יוכיח שהחזיק במסמך בתום לב, ההליכים הפליליים נגדו ייסגרו.


כמו כן, כאשר מדובר במסמך אשר זויף על ידי עובד ציבור, הענישה עלולה להיות חמורה אף יותר. זאת מכיוון שזיוף מסמכים רשמיים או מסמכים אחרים במטרה לקבל טובות הנאה, על ידי מי שעלול לפגוע באמון הציבור, כגון פקידי ממשל, עובדי רשויות, עובדי ציבור וכדומה, מהווה עבירה חמורה במיוחד על פי חוק העונשין.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה


לסיכום חשוב להבין כי הליכים פליליים בגין שימוש במסמך מזויף עלולים להיפתח גם כאשר הנאשם כלל לא ידע על כך שמדובר במסמך מזויף. בין שמדובר בכרטיס אשראי, בצ'ק, בשטר חוב או בכל מסמך אחר, כדי להימנע מעונשים חמורים שיכולים להגיע לשנות מאסר ממושכות, הנאשם מחויב להוכיח כי פעל בתום לב, לא פעל לזיוף המסמך וכלל לא ידע שמדובר במסמך מזויף.