חוק הנכים (תגמולים ושיקום) קובע כי חיילים בשירות סדיר, בשירות קבע או במילואים, אשר נפגעו במסגרת השירות או עקב שירותם והוכרו כנכים, זכאים לקבל פיצויים ממשרד הביטחון, כקצבה חודשית או כמענק חד פעמי. אגף השיקום במשרד הביטחון אחראי על הטיפול בחיילים שנכותם הוכרה, הן במהלך השירות והן לאחר השחרור.


מי זכאי להגיש תביעה לפיצויים במשרד הביטחון, ואילו פגיעות מטופלות על ידי אגף השיקום?


באופן עקרוני ניתן להגיש תביעה למשרד הביטחון במקרים של פציעות שאירעו במהלך השירות, מחלות אשר התפרצו או החמירו כתוצאה מתנאי השירות ומאופיו, תאונות דרכים ואף פגיעות שהתרחשו במהלך חופשה מהצבא. לא מדובר רק על חיילי צה"ל, אלא על כלל משרתי כוחות הביטחון, לרבות במשטרה, בבתי הסוהר, בשב"כ וכדומה.


מגוון הפגיעות אשר מוכרות על ידי אגף השיקום רחב מאוד, וכולל פגיעות נוירולוגיות, אורתופדיות, פריצות דיסק, מחלות שונות כגון אסטמה, פגיעות נפשיות כגון פוסט טראומה או הלם קרב, וכן מקרים שבהם המצב הרפואי הוחמר עקב השירות הצבאי.


אם מדובר בפציעה שנגרמה במהלך חופשה, הזכות לתביעה קיימת כל עוד לא חלפו יותר משבועיים מהמועד שבו החלה החופשה.


את התביעה למשרד הביטחון חשוב להגיש בתוך פרק זמן של שלוש שנים מהשחרור, ולאחר מכן חלה התיישנות ולא ניתן יהיה להגיש עוד תביעה, מלבד מקרים חריגים.


הוכחת קשר סיבתי והפנייה לוועדה רפואית: אלה השלבים העיקריים בהגשת התביעה להכרה כנכה צה"ל


תביעה להכרה בנכות מועברת לקצין התגמולים, אשר מחליט האם אכן קיים קשר סיבתי בין השירות הצבאי לבין הפגיעה. במקרה כזה, התביעה תתקבל. אולם כאשר קצין התגמולים מחליט שלא קיים קשר סיבתי, התביעה תידחה. במקרה של דחיית התביעה על ידי קצין התגמולים, ניתן להגיש ערר על ההחלטה.


כאשר התביעה מתקבלת, הנפגע יידרש להתייצב בוועדה רפואית של משרד הביטחון, אשר בסמכותה לאשר את התביעה או לדחות אותה, על סמך קיומו או היעדרו של קשר סיבתי בין הפגיעה לבין השירות הצבאי. גם על החלטת ועדה זו ניתן לערער במקרה הצורך.


במקרה של קבלת התביעה, הוועדה הרפואית תקבע את אחוזי הנכות של הנפגע, אשר לפיהם ייקבע האם הוא זכאי לקבל קצבה חודשית או מענק חד פעמי, ובאיזה שיעור. כמו כן תקבע הוועדה האם הנפגע סובל מנכות זמנית או צמיתה.


חשוב להבין כי רק אם נקבעת נכות בשיעור של 10% לפחות, יהיה הנפגע זכאי לקבל פיצויים. כאשר שיעור הנכות נע בין 10% ל-19%, יקבל הנפגע פיצויים כמענק חד פעמי. אם שיעור הנכות גבוה מכך, נוצרת זכאות לקבל מדי חודש גמלה ממשרד הביטחון, וכן הטבות נוספות כגון מימון לימודים על ידי משרד הביטחון, ליווי ושיקום ועוד.


במקרה של החמרה במצב הרפואי לאחר קביעת שיעורי הנכות בוועדה הרפואית, קיימת אפשרות להגיש תביעה נוספת, ובמסגרתה לעבור אבחון מחדש על ידי ועדה רפואית, אשר תקבע האם אכן שיעור הנכות עלה.

 

יש לך שאלה?

פורום אגף שיקום | קצין תגמולים


בכל מקרה חשוב לדעת כי ניתן להגיע לוועדה הרפואית עם ליווי של עורך דין, אשר יכול להגיש את הטענות והמסמכים הרפואיים כמייצגו של הנפגע. על כל החלטה אשר ניתנת על ידי הוועדה הרפואית של משרד הביטחון, יש אפשרות לערער באמצעות הגשת ערר לוועדה רפואית עליונה אשר נמצאת בבית המשפט.