במדינת ישראל נחקקו חוקים ותקנות רבים ומגוונים שנועדו להגן ולשמור על הסביבה, כמו גם למנוע מפגעים סביבתיים כגון מטרדי רעש וריח, זיהום אוויר, זיהום קרקעות, פגיעה בערכי טבע מוגנים, להטיל אחריות על מפעלים ותאגידים לדאוג על סביבה שאינה מזהמת ועוד ועוד.


הזיהום הסביבתי פוגע גם בבריאות הציבור ובאיכות חייו, ועל כן המדינה משקיעה מאמצים למנוע ולצמצם את הפגיעה בסביבה. רק לאחרונה החלו ליישם במדינה את חוק השקיות, אשר חוקק במטרה לצמצם ככל האפשר את השימוש בשקיות ניילון אשר מזיק לסביבה באופן משמעותי.


חוק הרשויות המקומיות (אכיפה סביבתית - סמכויות פקחים) אשר נחקק בשנת 2008, נועד להגביר את האכיפה המתבצעת ברשויות המקומיות בכל הנוגע לעבירות סביבתיות. זאת באמצעות מתן סמכויות נרחבות לפקחים סביבתיים ברשויות המקומיות, אשר רשאים לפתוח בהליכים פליליים כנגד חשודים בביצוע עבירות אשר גורמות לפגיעה בסביבה.


החוק מאפשר לפקחים הסביבתיים לפעול לאכיפת חוקי סביבה מהותיים וחשובים כגון חוק האריזות, חוק למניעת מפגעי רעש וריח, חוק מחזור בקבוקי משקה, חוק שמירה על הניקיון ועוד.


אכיפה פלילית של חוקים סביבתיים על ידי הרשויות המקומיות


הפקחים הסביבתיים מטעם המשטרה הירוקה ברשויות המקומיות, למעשה מוסמכים לבצע פיקוח שגרתי בשטח הרשות המקומית, גם כאשר לא קיים חשש להפרת החוק או חשד לביצוע עבירה. למשל, לדרוש מסמכים וראיות, לבצע חיפוש או עיכוב, לקחת דגימות, לתשאל או לחקור עדים ועוד. חשוב לדעת כי אי שיתוף פעולה או סירוב למסור מסמכים או פרטים על פי דרישת הפקחים מהווה עבירה בפני עצמה שעלולה להוביל לענישה.


אם עולה חשד לכך שבוצעה עבירה סביבתית, הפקחים רשאים אף לתפוס ראיות, לחקור באזהרה ועוד. ביתר פירוט, פקחי המשטרה הירוקה רשאים לבצע חיפוש בכל מקום ובית עסק מלבד בבית מגורים, אשר דורש צו חיפוש של בית משפט.


את פעולות האכיפה השונות יכולים לבצע רק פקחים סביבתיים אשר עברו הכשרה מקיפה מטעם משרד הפנים והמשרד להגנת הסביבה. הפקחים מוסמכים לפעול אך ורק בשטחי הרשות המקומית שמטעמה הם עובדים, ורק אם הזדהו כפקחים סביבתיים כפי שחוק האכיפה הסביבתית מורה.


מהם העונשים הצפויים בגין ביצוע עבירות סביבתיות, אשר נאכפים על ידי הפקחים הסביבתיים בשטחי הרשויות המקומיות?


למעשה, החוק מאפשר לרשות המקומית, באמצעות הפקחים הסביבתיים שהיא מפעילה, להטיל קנסות פליליים על מי שעובר עבירות סביבתיות, וכמו כן להטיל דוחות ברירת משפט, אשר הנאשם יכול לשלם מבלי להתייצב למשפט.


העבירות הסביבתיות יכולות להיחשב לעבירות פליליות, ואכיפת החוקים הסביבתיים בהתאם היא אכיפה פלילית. על פי החוק, ההליכים המשפטיים הננקטים כנגד עבריינים סביבתיים ברשות המקומית מתנהלים בבתי המשפט לעניינים מקומיים.


חשוב להבין כי הקנסות יכולים להגיע לסכומים משמעותיים של אלפי ואף עשרות אלפי שקלים, וכי העונשים יכולים להיות חמורים, וזאת בהתאם לסיווג העבירה כעבירה פלילית, ולהגיע לעונשי מאסר על תנאי ומאסר בפועל, חילוט רכוש או רכב ועוד.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני איכות הסביבה ורגולציה סביבתית


על כן חשוב להתעדכן בחוקי הסביבה, ובייחוד באחריות הסביבתית אשר חלה על בתי עסק ותאגידים בשטחי הרשויות המקומיות, כדי להימנע מראש מהעמדה לדין בבית המשפט בגין ביצוע עבירות סביבתיות.