מדי שנה נפגעים אנשים רבים בבתי עסק, בחנויות, בקניונים, בחדרי כושר ועוד, כתוצאה מנפילה, היתקלות או החלקה. לעתים מדובר בנפילה שאירעה עקב חוסר תשומת לב של האדם הנפגע, אולם ישנן פעמים שבהן מדובר על פגיעה אשר הייתה יכולה להימנע, אילו בית העסק היה שומר על אמצעי זהירות ובטיחות סבירים.


כאשר מדובר ברשלנות שהובילה לפגיעה, הנפגע יכול להגיש תביעה לפיצויים כנגד בעלי הנכס שבו אירעה התאונה, כנגד מי שהחזיק בו בפועל במועד הפגיעה, כנגד מי שאחראי לכך שהתאונה אירעה וכן כנגד חברת הביטוח של העסק. כדי להגיש תביעה ולקבל פיצויים, צריך להוכיח את ההתרשלות והמחדלים של בית העסק אשר גרמו לתאונה.


הפיצויים ייקבעו על בסיס הוכחת ההתרשלות ובהתאם לחומרת הנזק שנגרם


כאשר מגישים תביעה לפיצויים, יש להוכיח באמצעות חוות דעת מתאימות את חומרת הנזקים הפיזיים ואף הנפשיים אשר נגרמו בעקבות הפציעה. אם הפגיעה לא גרמה נזק ממשי, לא ניתן יהיה לקבל פיצויים. ואולם, אפילו אם מדובר בפציעה קלה בלבד שנגרמה עקב מחדל או רשלנות של בית העסק, הנפגע זכאי לקבל פיצויים. זאת כל עוד יוכיח כי בית העסק הפר את חובת הזהירות אשר חלה עליו, וכן את הקשר הסיבתי בין הפרת חובת הזהירות לבין הנזק הגופני שנגרם.


אם מדובר בנזקים קלים שלא הותירו נכות, עדיין אפשר לקבל פיצויים בגין ראשי נזק שונים כגון ההוצאות הרפואיות אשר היה על הנפגע להוציא, הוצאות עבור נסיעות וכדומה. כאשר מדובר בפגיעה קשה יותר, ניתן לקבל פיצויים בסכומים משמעותיים גם עבור הפסדי שכר, כאב וסבל ועוד.


החליקה על מדרגה במספרה, ותקבל פיצויים בסכום של 203 אלף שקלים


לאחרונה התקבלה תביעתה של אישה בשנות ה-60 לחייה בבית משפט השלום בראשון לציון, אשר הגישה תביעה נזיקית כנגד מספרה בתל אביב בעקבות נפילתה בבית העסק בדרך החוצה. בית המשפט קבע שהנפילה, בעיקרה, אירעה בעקבות התרשלות המספרה, ופסק לה פיצויים בסכום של 203 אלף שקלים.


הנפגעת הגישה את תביעתה כנגד חברת הביטוח שביטחה את העסק, וכנגד בעל המספרה. לטענתה, כאשר התכוונה לצאת מהמספרה היא איבדה את שיווי המשקל עקב מדרגה קטנה ובלתי נראית. היא ניסתה לאחוז בדלפק כדי לבלום את הנפילה, אולם מכיוון שלא היה מקובע - גם הדלפק וכל החפצים שנמצאו עליו נפלו עליה.


הספר וחברת הביטוח טענו מצד שני כי הנפגעת כלל לא הוכיחה שהמדרגה אשר עליה מעדה אינה תקנית, והפנו אצבע מאשימה כלפיה, בשל העובדה שנעלה נעלי עקב וכן כי נפלה לא פעם גם בעבר עקב מצבה הבריאותי.


לאחר שמיעת הצדדים ובחינת הראיות החליטה השופטת כי אמנם, המדרגה המדוברת היוותה מכשול נסתר מן העין, משום שלא הייתה בולטת מספיק ולא מסומנת כראוי. על כן קבעה שבעל המספר התרשל.


עם זאת החליטה השופטת לייחס אשם תורם לנפגעת עצמה בשל אי תשומת לב מספיקה, בשיעור של 20%. זאת בין היתר גם מכיוון שנפלה בדרכה החוצה, כך שהייתה צריכה לדעת על קיומה של המדרגה במועד זה.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


על פי קביעת הנכות המשוקללת של הנפגעת בשיעור של 24%, חויבו הנתבעים לשלם לה פיצויים בגין כאב וסבל, הוצאות רפואיות, הפסדי שכר בעבר ועזרת צד שלישי, בסכום של 203 אלף שקלים.