השימוש הנפוץ כל כך בישראל בטרקטורונים על הכביש ובשטח הפתוח, גובה לא פעם קורבנות ונפגעים בגוף ובנפש בעקבות תאונות שונות שנגרמות תוך שימוש בטרקטורון או כתוצאה ממנו, כגון התנגשות בין שני טרקטורונים, התהפכות כלי הרכב בשטח או נהיגה מהירה ולא זהירה.


רק בשנת 2017 נהרג צעיר בגליל בעקבות התנגשות בעמוד בזמן נהיגה על טרקטורון, וצעיר נוסף נפגע באותה תאונה באורח בינוני. בתאונה מצערת נוספת בין שני טרקטורונים באזור השרון נהרג צעיר ושניים נוספים נפצעו באורח בינוני. בחג הפסח נהרג אדם נוסף עקב התרסקות טרקטורון מעופף בחוף באשקלון. מהן זכויות הנפגעים בתאונות טרקטורונים?


האם ניתן לתבוע פיצויים בעקבות מעורבות בתאונת טרקטורון שגרמה לפגיעות גוף ונפש?


חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מגדיר את זכויות הנפגעים לקבל פיצוי, אך רק במקרים שבהם הפגיעה נגרמה בעקבות תאונת דרכים. הטרקטורון הוא כלי רכב ממונע עם מבנה פתוח הכולל שני מושבים או ארבעה, אשר ניתן לנהוג עליו גם בתנאי שטח מורכבים וגם על הכביש. בדומה לאופנוע, ניתן להרכיב רוכב נוסף על טרקטורון, והנהיגה עליו מחייבת חבישת קסדה לפי חוקי התעבורה והתקנות השונות.


החוק מגדיר תאונת דרכים ככל אירוע שבו נגרמו פגיעות גופניות, שכליות או נפשיות, מחלה או פטירה עקב שימוש ברכב מנועי המיועד לתחבורה, ולכן תאונת טרקטורון נחשבת גם היא לתאונת דרכים.


כלומר, חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מאפשר לנפגעים בתאונת טרקטורון לקבל פיצויים ממי שהשתמש בטרקטורון ובכך גרם לפגיעתם או היה אחראי לפגיעה. למעשה, חברת הביטוח שבמסגרתה ניתן כיסוי ביטוחי לטרקטורון, היא זו שאחראית לשלם את הפיצויים.


ממי ניתן לתבוע פיצויים אם הרכיבה בטרקטורון התבצעה ללא רישיון?


כמו בכל רכב מנועי אחר, רכיבה על טרקטורון ללא רישיון נהיגה מסוג 02 או 01, ללא טסט או ללא ביטוח, מהווה עבירה על חוקי התעבורה. אולם במקרים רבים נוהגים צעירים ובני נוער על טרקטורונים בניגוד לחוק וללא רישיון. במקרים כאלו אשר מסתיימים בתאונות עם נפגעים, לא ניתן יהיה לתבוע פיצויים מחברת הביטוח.


על כן, החוק מאפשר למי שנפגע בתאונת טרקטורון ואינו יכול לתבוע את חברת הביטוח, להגיש תביעה לפיצויים מקרנית. מדובר בקרן שהוקמה בדיוק לצורך מקרים כאלה, במטרה לפצות אנשים אשר נפגעו בתאונות דרכים ואינם יכולים לקבל פיצויים מהגורם המבטח.


כיצד נקבעים הפיצויים לנפגעים בתאונות טרקטורון?


בכל מקרה שבו נגרמו נזקי גוף כתוצאה מתאונת הטרקטורון, כגן שברים, חבלות ראש או פגיעות פנימיות, ניתן יהיה לקבל פיצויים. במקרה של מוות, יורשיו של המנוח זכאים לקבל את הפיצויים בעקבות התאונה.


סכום הפיצויים נקבע על פי ראשי נזק שונים ומידת חומרתם, כגון פיצוי על אובדן יכולת השתכרות, הוצאות משפט, הוצאות רפואיות, עזרת צד שלישי ועוד, ותלוי גם בגילו של הנפגע, בשיעור הנכות שנקבעה לו וכדומה.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים
פורום תאונת אופנוע | אופניים חשמליים | קורקינט חשמלי


כל תאונה שנגרמה תוך כדי נסיעה, לרבות פיצוץ מיכל הדלק או התלקחויות שונות, התהפכות וכן התנגשות בין שני טרקטורונים, תאונה עצמית, תאונה שנגרמה בזמן העלייה לטרקטורון או הירידה ממנו ותאונה במהלך גרירת כלי הרכב, יכולה להיחשב לתאונת דרכים על פי החוק וניתן לתבוע פיצויים בגינה.
 


עודכן ב: 25/05/2017