תאונה שנגרמה כתוצאה משימוש במשאית מהווה תאונת דרכים, על פי הוראות חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, מאחר שמשאית מוגדרת כרכב מנועי. אולם ההגדרה הבסיסית של תאונת דרכים אינה כוללת תאונות שהתרחשו במהלך פריקת מטען או טעינתו בשעה שהמשאית עמדה.

 

לפיכך, תאונה שאירעה עקב פריקה או טעינה של רכב אינה נחשבת לתאונת דרכים, אולם אם התאונה התרחשה בזמן ניצול כוח מכני של הרכב והרכב לא שינה את ייעודו המקורי, מדובר בתאונת דרכים. אם במקביל לפריקה או לטעינה של מטען המשאית, נעשה שימוש מוכר אחר ברכב על פי הגדרות החוק, כגון: כניסה או ירידה מרכב מנועי, דחיפה, גרירה, הדרדרות או התהפכות, התאונה תיחשב כתאונת דרכים, ותזכה את הנפגע בתשלום פיצויים בגין נזקי גוף על פי החוק.

 

כל אדם אשר נפגע בתאונת דרכים זכאי לתבוע את החברה המבטחת את הרכב שבו הוא נהג או נסע, או הרכב שפגע בו, אם הוא נפגע כהולך רגל. את התביעה לפיצויים, יש להגיש נגד חברת הביטוח המבטחת את הרכב שבו הנפגע שהה בעת התאונה, או במקרה של הולך רגל נגד חברת הביטוח של הרכב הפוגע.

 

מאחר שמדובר בהליך משפטי ארוך ומורכב, רצוי לפנות לייעוץ משפטי בטרם הגשת התביעה, כדי שניתן יהיה למצות את מלוא הזכויות ולקבל את סכום הפיצויים הראוי בגין הנזקים הגופניים והנפשיים שנגרמו כתוצאה מתאונת דרכים עם משאית או עם כל רכב מנועי אחר. 

 

תאונה עם משאית לפינוי אשפה

 

עובד מחלקת התברואה מטעם עיריית תל אביב, החליק במסגרת עבודתו ממשאית לפינוי אשפה וגופו נגרר על הכביש עד שהמשאית עצרה. כתוצאה מהתאונה נגרמה לו נכות נפשית בשיעור של 20%, והוא שהה בתקופת אי כושר ממושכת עד לחזרתו לתפקיד אחר במחלקת התברואה. בנסיבות אלה פנה העובד אל בית משפט השלום בנצרת והגיש תביעה לתשלום פיצויים נגד חברת הביטוח של המשאית, לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

 

על פי עובדות התביעה, בסוף שנת 2010, במסגרת עבודתו של התובע, יליד 1962, במחלקת התברואה של עיריית תל אביב, הוא החליק מהמדרגה שעליה עמד בחלק האחורי של המשאית, עקב כך גופו נתפס במשאית והוא נגרר בנסיעתה עד שהיא נעצרה.

 

ממקום התאונה פונה התובע לבית חולים, אך בבדיקה לא נמצאו ממצאים חריגים והוא שוחרר לביתו. אולם לאחר מכן, התלונן על קשיים נפשיים, כאבים בצוואר, רדימות באצבעות, סחרחורות וכאבי ראש, והוא החל טיפול במרפאה לבריאות הנפש, ואף בהמשך חלה החמרה רפואית במצבו הנפשי.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים

 

בחודש מאי 2012, שב התובע לעבודה סדירה בעיריית תל אביב, וכיום בגיל 55, הוא עובד בהכנה של פחי אשפה, תפקיד שונה מזה שמילא בעבר, מכיוון שלא היה מסוגל לשוב לעבודה על משאית עקב הפגיעה, אולם כיום הוא עובד במשרה מלאה ומרוויח שכר דומה לזה שהרוויח טרם התאונה.

 

בית המשפט הגיע למסקנה כי התובע זכאי לתשלום פיצויים בגין נזקיו בסך של 467,000 שקלים, עבור אובדן שכר לעבר, פגיעה בכושר ההשתכרות לעתיד, עזרת צד ג', הוצאות שונות וכאב וסבל. לאחר הפחתת התגמולים שקיבל ויקבל התובע מהמוסד לביטוח לאומי, חויבה חברת הביטוח לשלם לתובע את ההפרש בסך של 50,000 שקלים, בצירוף שכר טרחת עורך דין בשיעור 13% והחזר אגרה.

 

ת"א 15007-04-12