עם השנים, הבאת ילדים לעולם במסגרת הליך פונדקאות הפכה לדרך אפשרית ומקובלת, המיועדת לבני זוג אשר אינם יכולים מסיבות רפואיות כאלה ואחרות, להיכנס להריון או לשאת אותו, להגשים את רצונם להיות הורים.


במרבית המקרים הפרוצדורה הרפואית כוללת הליך שאיבת ביציות מבת הזוג, הפרייתן מזרעו של בן זוגה, והחזרתן אל רחמה של האם הפונדקאית, אשר מכונה האם הנושאת, אשר תישא את ההריון עבור בני הזוג עד ללידה המיוחלת.


החוק בישראל מאפשר הליך פונדקאות אך ורק לבני זוג אשר נקבע בעניינם כי האישה אינה מסוגלת להתעבר או לשאת הריון, ורק לאחר קבלת אישור לביצוע ההליך על ידי ועדה מיוחדת מטעם משרד הבריאות. אחרי שמתקבל אישור עקרוני מהוועדה, רשאים ההורים המיועדים לאתר אם נושאת באמצעות עמותות ייעודיות או באופן עצמאי.


כיצד מסדיר החוק בישראל את זכויותיהם של הצדדים בהליך הפונדקאות?


חוק הפונדקאות, או בשמו הרשמי חוק ההסכמים לנשיאת עוברים, אשר מתווה את הליך הפונדקאות בארץ, קובע מי רשאי לעבור את ההליך, מי יכולה לשמש אם נושאת ומהן זכויות הצדדים. החוק מחייב את ההורים מיועדים והאם הנושאת לחתום על הסכם משפטי, אשר מעגן את ההסכמות ביניהם וזכויותיהם השונות באופן חוקי.


הסכם הפונדקאות נועד להגן הן על זכויותיה הרפואיות והנפשיות של האם הפונדקאית, הן על זכויותיהם של ההורים המיועדים וכמובן על זכויותיו של הילד אשר אמור להיוולד בסיומו של ההליך. עם זאת חשוב לדעת שמכל מקום רשאית האם הפונדקאית להחליט באופן עצמאי ולא תלוי על הפסקת ההריון, וכן עלולים להתרחש מצבים לא צפויים, למשל שהאם הנושאת או שההורים המיועדים מתחרטים לאחר שההריון כבר נוצר. אמנם מדובר במצבים שאינם שכיחים, אולם חשוב להביא אותם בחשבון.


את ההסכם יש להגיש לוועדה מיוחדת מטעם משרד הבריאות לאישור הסכמים לנשיאת עוברים. תפקידה של הוועדה לוודא כי הצדדים חתמו על ההסכם מרצונם החופשי ומתוך הבנה מלאה על השלכותיו, כי אין חשש לבריאותה של האם הפונדקאית או לשלומו של הילד אשר יבוא לעולם, וכן כי ההסכם אינו כולל סעיפים אשר מקפחים או פוגעים בזכויותיה של האם הפונדקאית או בזכויותיהם של ההורים המיועדים. רק לאחר שהוועדה מאשרת את ההסכם והצדדים חותמים עליו בנוכחותה, ניתן להתחיל את הפרוצדורה.


מהן זכויותיהם של האם הנושאת וההורים המיועדים?


כאמור, הן להורים והן לאם הפונדקאית ישנן זכויות שונות על פי חוק. בין היתר, זכאים ההורים המיועדים לקבל צו הורות לאחר לידת הילד המורה על העברת המשמורת והאפוטרופסות אליהם. הם זכאים לזכויות סוציאליות שונות כמו קצבת ילדים, ואף לזכויות שונות בעבודה במהלך ההריון ולאחר הלידה.


האם הנושאת זכאית בין היתר לקבל תמורה כספית ותשלום הוצאות, ביטוח חיים אשר ישולם על ידי ההורים המיועדים, ליווי וטיפול פסיכוסוציאלי במהלך ההליך, ובמקרים מסוימים הקבועים בחוק אף רשאית להתחרט ולסגת מהסכם הפונדקאות. כמו כן זכאית האם הפונדקאית למענק לידה ולזכויות סוציאליות ותעסוקתיות שונות.


כל אחד מהצדדים צריך להיות מיוצג על ידי עורך דין מטעמו, כאשר האם הפונדקאית תבחר את עורך דינה וההורים המיועדים יממנו את שכר הטרחה.

 

יש לך שאלה?

פורום פונדקאות


מלבד זאת, ההסכם חייב לכלול את ההסכמות לגבי התמורה שתשולם לאם הפונדקאית ואת הפקדת הכספים בידיו של נאמן, את פוליסות הביטוח, את זכותה של האם הפונדקאית לקבל טיפול פסיכולוגי וטיפול רפואי לפי הצורך, את טיב הקשר שנרקם בין הצדדים ואת פקיעתה של ההתקשרות ביניהם.