ילדי הגנים ובתי הספר בישראל מכוסים על ידי פוליסת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים, שהיא פוליסת ביטוח חובה. כך, בכל מקרה של נפילה, פציעה, החלקה, שבירה, חבלות או כל פגיעה פיזית שנגרמת לילד, קיים כיסוי ביטוחי וניתן לקבל באמצעותו פיצויים עבור הנזקים שנגרמו לילד, לכיסוי ההוצאות הרפואיות ועוד.


פוליסת הביטוח מעניקה כיסוי ביטוחי נרחב ומקיף למגוון תאונות, אשר חל במשך כל 365 ימות השנה ו-24 שעות ביממה. כלומר, גם במהלך חופשות וחגים ואף מחוץ למסגרת החינוכית, בארץ או בחו"ל, במהלך טיול או חוג, בדרך אל בית הספר או בבית, בכל מקרה של תאונה הגורמת לפגיעות גופניות לילד, ניתן להפעיל את פוליסת הביטוח.


החוק מחייב כל עירייה ורשות מקומית לבטח את ילדי גן החובה ובתי הספר, עד סוף התיכון, בפוליסת הביטוח. את ההוצאות עבור הביטוח משלמים ההורים מדי שנה באמצעות גביית התשלום על ידי המוסד החינוכי.


האם ביטוח תאונות תלמידים מכסה את כל סוגי התאונות?


אמנם הכיסוי הביטוחי נרחב מאוד ומכסה מגוון של פציעות ופגיעות, אולם ישנם מקרים, שבהם חל הסדר אחר לתשלום פיצויים, אשר בגינם לא ניתן יהיה לתבוע פיצויים מפוליסת הביטוח הזו.


באופן עקרוני, פוליסת הביטוח מכסה פגיעות שנגרמו מנפילות, מתקיפה או קטטה, מטביעה בים או בבריכה, פגיעות כתוצאה מהיתקלות במכשול, פגיעות מיניות, כוויות, רעל, שאיפת חומרים מסוכנים, וכן מכסה מקרים של תאונות קשות ואף מוות. את הפיצויים ניתן לקבל מבלי להוכיח את האחריות, וללא קשר לגורם הפגיעה, גם אם מדובר בפגיעה שנגרמה כתוצאה מרשלנותו של הילד עצמו או מחוסר זהירות או מעשה קונדס.


עם זאת, כאשר מדובר בפגיעות שנגרמו כתוצאה ממעורבות בתאונות דרכים, בעקבות רשלנות רפואית, עקב תאונת עבודה, מחלה או פיגוע טרור, לא ניתן לקבל פיצויים במסגרת פוליסת הביטוח, אלא באמצעים אחרים, כפי שהחוק מסדיר ומגדיר.


ניתן להגיש תביעה לקבלת פיצויים עד שלוש שנים ממועד הפגיעה, או לחלופין בחלוף שלוש שנים מאז שמלאו לילד 18 שנים. כלומר, לא ניתן עוד לתבוע פיצויים במסגרת פוליסת ביטוח זו אחרי גיל 21.


גובה הפיצויים ייקבע על פי אחוזי הנכות והיקף הפגיעה שנגרמה לילד. במקרה שנגרמה נכות זמנית, עדיין ניתן לקבל פיצויים, כל עוד הילד מרותק למיטתו במשך מספר הימים כפי שמגדירים תנאי פוליסת הביטוח.


האם יש אפשרות לקבל פיצויים מגורמים נוספים מלבד פוליסת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים?


אכן, גם אם מקבלים פיצויים במסגרת פוליסת ביטוח תאונות תלמידים, עדיין ניתן להגיש תביעה מקבילה או תביעות נוספות מהגורמים האחראים לתאונה, אם קיימים כאלו. כך, ניתן לתבוע את הרשות המקומית במקרה של פגיעה ממפגע על המדרכה או אי שמירה על בטיחות מספקת בגן שעשועים עירוני, לתבוע את פוליסת הביטוח של החוג שבו נפגע הילד, להגיש תביעה כנגד צד ג' וכדומה.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות תלמידים וזכויות בגין ביטוח ילדים וסטודנטים


בכל מקרה שנגרמת פגיעה גופנית לילד, מומלץ לגשת לטיפול רפואי במהירות האפשרית, ולשמור את כל התיעוד והמסמכים הרפואיים הרלוונטיים. אם היו עדים לתאונה, כדאי לאסוף את פרטיהם ולתעד את זירת התאונה ואת הפציעה עצמה.