כאשר בני זוג מנהלים משק בית משותף, אולם אחד הצדדים מונע מהצד השני גישה לנכסים המשותפים ולמעשה שולט ביד רמה ובצורה מוחלטת בנכסים המשותפים והכלכליים של התא המשפחתי, מדובר באלימות כלכלית.


במצב כזה, הופך בן הזוג השני, כאשר במרבית המקרים מדובר באישה, תלוי באופן מוחלט בבן זוגו. כך יכול הצד השולט למנוע מבן זוגו צרכים בסיסיים, להתנות את העברת הכספים לצד השני בתנאי שיבצע או לא יבצע פעולות שונות כפי רצונו, לאסור עליו לפתוח חשבון בנק עצמאי או לעבוד בכוחות עצמו, להורות לו לדווח על כל הוצאה שביצע ולצמצם את צעדיו ואת אפשרויות הפעולה העצמאיות שלו עד הפיכתו לתלוי לחלוטין.


כיצד מתבטאת אלימות כלכלית במסגרת הליכי גירושין?


פעמים רבות, האלימות הכלכלית ממשיכה וגולשת גם למסגרת הליך הגירושין, ולעתים הליך הגירושין עצמו מוביל לאלימות כלכלית מצד בן הזוג אשר שולט בכספים ובהכנסות כלפי הצד השני, וזאת בניסיון להפעיל עליו לחץ במהלך הדיונים וההליכים.


כאשר מחליטים לפרק את התא המשפחתי, צריכים בני הזוג להחליט כיצד לחלק את הרכוש המשותף ומה יהיה גובה המזונות שישולמו לילדים. ללא הסכמות שיושגו בין בני הזוג, יוגשו תביעות רכושיות ותביעת מזונות אל בית המשפט לענייני משפחה, והוא זה שיכריע בעניין.


במועד זה, כל צעד המונע מהצד השני גישה לכספים יכול להוות כלי טקטי להשגת יתרון לקראת חתימה על הסכם גירושין. על כן, במקרים רבים נוהגים במסגרת הליך הגירושין לבטל את ההרשאה לביצוע פעולות באופן עצמאי בבנק, להקפיא את כרטיס האשראי, להפסיק להשתתף בהוצאות השוטפות כגון משכנתא ומשק הבית, להסתיר כספים ונכסים ועוד.


כמו כן, האלימות הכלכלית יכולה לפרוץ על רקע רצונו של אחד הצדדים למנוע מהצד השני את האפשרות לממן ייעוץ משפטי או שירותי עריכת דין במסגרת ההליך.


איך אפשר להפסיק את האלימות הכלכלית במהירות האפשרית?


הפתרון הטוב ביותר הוא לנסות למנוע את המצב הקשה והמורכב מלכתחילה, או לכל הפחות לפני שמתחילים את הליך הגירושין. ניתן לעשות זאת באמצעות השגת מידע על מלוא הנכסים הכלכליים של התא המשפחתי, למשל מה גובה המשכורת של בן הזוג ומה מצב חשבון הבנק המשותף, חסכונות, קרנות וקופות גמל. כמו כן חשוב להשיג תיעוד של כלל המסמכים הרלוונטיים.


מלבד זאת, ישנם סעדים משפטיים שאפשר לבקש מבית המשפט כדי לטפל במצב במהירות, וזאת גם במקרים של אלימות כלכלית טרם הליכי הגירושין. אפשר להגיש בקשה להוצאת צווים לגילוי מסמכים, וכן לתבוע מזונות זמניים, להגיש בקשה לעיקול נכסים כאשר קיים חשד שהצד השני ינסה להעלים נכסים, ואף להגיש תביעה נזיקית כמגד הצד שפעל באלימות כלכלית במהלך חיי הנישואין.


כדי להתחקות אחר מלוא הנכסים, חשבונות הבנק והקרנות, לעתים יש צורך להיעזר בשירותי חקירה פרטית. כדי להוכיח את האלימות הכלכלית, אפשר להציג בפני בית המשפט את ההוצאות השוטפות הקשורות במשק הבית.

 

יש לך שאלה?

פורום אלימות כלכלית נגד נשים, במשפחה ובין בני זוג


בכל מקרה עדיף לנסות ולאתר את המידע הכלכלי על הרכוש המשותף ועל פעולותיו הכלכליות של הצד השני בשלב מוקדם ככל האפשר ולפני שמתחילים בהליכי הגירושין, וזאת גם במקרה שחיי הנישואין היו מלווים באלימות כלכלית וגם במקרים שבהם קיים חשש כי בן הזוג ינסה להעלים נכסים או להפעיל לחץ כלכלי במסגרת הליך הגירושין.