איך מוכרים את הדירה המשותפת ומחלקים את התמורה במקרה של גירושין? אפשר כמובן להגיע להסכמות בכל הנוגע למכירת הדירה ולחלוקת הרווחים ממנה. אולם במקרים רבים, בני הזוג אינם מצליחים למכור את הדירה בעצמם.


הסיבות לכך מגוונות. לעתים, אחד מבני הזוג ממשיך להתגורר בדירה ולכן מתנגד למכירתה. לעתים קיים חשש ממשי שאחד הצדדים יפעל כדי לסכל את המכירה. במקרים אחרים הצד השני רוצה לרכוש את הדירה במחיר נמוך, או שבני הזוג פשוט אינם מצליחים להתעלות על חילוקי הדעות ביניהם.


במקרים כאלה ניתן לפנות בבקשה לבית המשפט למינוי כונס נכסים למכירת הנכס. כונס הנכסים יפעל למכירת הדירה תחת פיקוחו של בית המשפט, בתור מייצגם של בעלי הזכויות בדירה. ההליך עצמו כרוך בהוצאות כספיות מצד בני הזוג, אולם הוא כולל יתרונות רבים כגון יעילות ומהירות, ולעתים אין ברירה אלא למנות גורם חיצוני שיפעל למכירת הדירה.


כיצד נקבע שווי הנכס הנמכר על ידי כונס נכסים במסגרת הליך גירושין?


כונס הנכסים למעשה משמש כשליחו של בית המשפט, ויפעל תחת פיקוחו והוראותיו במשך כל הליך מכירת הדירה. גם שיעור שכר הטרחה ייקבע על ידי בית המשפט, וישולם על ידי בני הזוג מהתמורה אשר תתקבל מהמכירה.


באופן עקרוני שווי הדירה נקבע על ידי שמאי מקרקעין, ואילו כונס הנכסים צריך לפעול כמייצגם של בעלי הנכס, כלומר לשאוף לקבל את הצעת התמורה הגבוהה ביותר ולנהל משא ומתן עם רוכשים ומציעים פוטנציאליים. בעלי הנכס הם אלו שיחליטו האם לאשר את ההצעה או להמשיך ולחכות להצעה טובה יותר, וזאת בהתאם להערכת שווי הנכס שבוצעה על ידי השמאי.


כמו כן, ישנם מקרים שבהם אחד מהצדדים מעוניין בעצמו לרכוש את מחצית הנכס מידי בן זוגו ולהמשיך להתגורר בדירה. אם הסכום שהוא מציע שווה ערך לסכום שהוצע על ידי גורמים שלישיים, תינתן לבן הזוג זכות סירוב ראשונה.


מהם תפקידיו של כונס הכנסים מלבד מכירת הנכס?


לאחר מינויו על ידי בית המשפט, כונס הנכסים נדרש לקבל חוות דעת שמאית ולפרסם מודעות למכירת הנכס. במסגרת ההליך כנס הנכסים ידאג לאינטרסים של בעלי הנכס, ויערוך הסכם עם הרוכשים שהציעו את ההצעה המשתלמת ביותר. לאחר אישור עסקת המכר על ידי בית המשפט, נדרש כונס הנכסים לדווח על העסקה לרשות המסים.


הכספים שיתקבלו ממכירת הדירה יישמרו אצל כונס הנכסים בנאמנות, ובשלב זה הוא יפעל לפרוע חובות שונים הקשורים למכירה, כגון תשלומים לצורך רישום בטאבו, פירעון משכנתא ועוד. כמו כן הכונס אחראי על העברת החזקה לרוכשים. בסופו של ההליך יקבלו בני הזוג את חלקם מהמכירה, כפי שנקבע על ידי בית המשפט.

 

יש לך שאלה?

פורום כונס | כינוס נכסים


אמנם הדעה הרווחת היא שדירה הנמכרת באמצעות כונס נכסים תימכר בשווי נמוך יותר, אולם לעתים התמורה אשר מתקבלת בסופו של דבר שווה ואף עולה על ההערכות השמאיות.


מבחינתם של אנשים אשר מתעניינים ברכישת דירה מכונס נכסים במסגרת הליך גירושין המתנהל בין בעלי הזכויות בדירה, מדובר בהליך בטוח וללא סיכונים מיוחדים. עם זאת, חשוב להביא בחשבון כי עלול להיווצר מצב שבו אחד מהצדדים יבקש לקנות בעצמו את מחצית הנכס מהצד השני, או שעלולים להתרחש עיכובים בשל המחלוקות השוררות בין בני הזוג.